1- دانشگاه تبریز ، hasnloo@tabrizu.ac.ir 2- دانشگاه شهیدمدنی 3- دانشگاه تبریز
چکیده: (81 مشاهده)
چکیده مقدمه:شبیهسازی مجازییکیازروشهاینوینیادگیریدرآموزشپرستاریمیباشدکهمیتواندنتایجیادگیریسودمندیرابهدنبالداشته باشد.هدف این مقاله استخراج ویژگی ها و ابعاد شبیه سازی مجازی در آموزش پرستاری است که به چشمانداز آینده این فناوری در شکلدهی به آینده آموزش پرستاری و ادغام آن در برنامه های درسی کمک خواهد نمود. روش: پژوهش حاضر از نوع سنتزپژوهی است که شامل ترکیب ویژگیها و عوامل خاص ادبیات تحقیق میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی مقالات علمی معتبر و پایاننامههای مرتبط با حوزه شبیهسازی مجازی در آموزش پرستاری بود. دادهها از طریق جستجوی نظاممند در پایگاههای اطلاعاتی معتبری همچون PubMed، Sid.ir، Magiran.com، ProQuest، Science Direct، Eric، Springer، CINAHL، Scopus و موتور جستجوگر Google Scholar در بازه زمانی 2010 تا 2024 جمعآوری شدند. بر اساس معیارهای ورود، تعداد 116 مقاله و پایاننامه شناسایی شدند و در نهایت، با اعمال معیارهای خروج، تعداد 69 مقاله و پایاننامه برای تحلیل نهایی انتخاب گردیدند. یافتهها: در این مطالعه پس از بررسی و تحلیل اسنادی، 27 مضمون فرعیبه دست آمد که در ذیل 7 مضمون اصلی قرار گرفت. مضامین اصلی شامل افزایش دسترسی و بهبود یادگیری، محیط امن و اعتماد به نفس، تعامل و بازخورد مؤثر در یادگیری، چالشها و موانع فنی، مدیریت زمان و برنامهریزی، نوآوری و جذابیت و تفکر نقادانه و حل مسئله می باشد. نتیجهگیری: شبیهسازی مجازی در آموزش پرستاری به دلیل مزایای متعدد آن، از جمله فراهم کردن محیط امن و بدون خطر برای یادگیری، بهبود عملکرد و دانش، و امکان تمرین مهارتهای خاص، به عنوان یک ابزار آموزشی مؤثر شناخته شده است. با این حال، چالشهایی مانند مشکلات فنی و نیاز به بازخورد مؤثر از تسهیلگران وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد
ostadhasanloo H, barghi I, akbari A. Dimensions and Characteristics of Virtual Simulation in Nursing Education: A Systematic Review. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (3) :53-62 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3303-fa.html
استادحسنلو حسین، برقی عیسی، اکبری علیرضا. ابعاد و ویژگی های شبیه سازی مجازی در آموزش پرستاری: یک مرور سیستماتیک. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (3) :53-62