[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1392 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 99-95 برگشت به فهرست نسخه ها
شیوه‌های موثر بر تدریس و یادگیری درس آناتومی
شقایق فهیمی منذری ، شیرین عسکررمکی 1، شیما سام ، محسن پورقاسم
1- گروه رادیولوژی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران ، sheerinaskari@yahoo.com
چکیده:   (16802 مشاهده)

اهداف: آناتومی از پایه‌های اساسی دانش پزشکی و آموزش آن برای دانشجویان رشته‌های مختلف پزشکی، ضروری است. ارتقای کیفیت این درس جز با شناخت دقیق ارکان آن میسر نخواهد بود. این مطالعه با هدف یافتن بهترین شیوه آموزشی و مهم‌ترین عوامل موثر بر یادگیری آناتومی از دیدگاه دانشجویان انجام شد.

روش‌ها: این مطالعه توصیفی در دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته رشته‌های پیراپزشکی ورودی سال‌های 88-1387 دانشگاه علوم پزشکی بابل به روش سرشماری انجام گرفت. 167 دانشجو به پرسش‌نامه‌ها پاسخ داده و وارد مطالعه شدند. پرسش‌نامه مورد استفاده برای جمع‌آوری داده‌ها خودایفا و دارای 15 سئوال در زمینه روش تدریس نظری و عملی، روند ارزشیابی اساتید و فاکتورهای موثر برای ارتقای کیفیت یادگیری دانشجویان مانند فضای فیزیکی کلاس، ساعت تدریس و نحوه چیدمان صندلی بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون و نرم‌افزار SPSS 18 تجزیه و تحلیل شد.

یافته‌ها: از نظر دانشجویان، مرور مباحث نظری در کلاس عملی، نحوه چیدمان صندلی U شکل در کلاس، برگزاری کلاس‌های عملی، ارزشیابی پایان دوره به‌صورت تلفیقی، برگزاری کوئیزهای کلاسی و افزایش ساعت‌های کلاس عملی، ارتقای روش‌های تدریس اساتید، برگزاری کلاس‌های آناتومی در ساعت 8 تا 10 صبح و ارایه جمع‌بندی مطالب تدریس‌شده در پایان هر جلسه توسط استاد بر یادگیری درس آناتومی تاثیر مثبت داشت.

نتیجه‌گیری: با به‌کارگیری مناسب ابزارهای کمک آموزشی و ارتقای مهارت‌های تدریس اساتید، می‌توان گامی موثر در پیشبرد یادگیری دانشجویان در درس آناتومی برداشت.

واژه‌های کلیدی: آناتومی، روش تدریس، یادگیری، ارزشیابی
متن کامل [PDF 759 kb]   (4249 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1391/9/14 | پذیرش: 1392/5/12 | انتشار: 1392/5/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fahimi Manzari Sh., Askarramaki Sh., Sam Sh., Pourghasem M.. Effective methods on teaching and learning of Anatomy course. Educ Strategy Med Sci 2013; 6 (2) :95-99
URL: http://edcbmj.ir/article-1-336-fa.html

فهیمی منذری شقایق، عسکررمکی شیرین، سام شیما، پورقاسم محسن. شیوه‌های موثر بر تدریس و یادگیری درس آناتومی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (2) :95-99

URL: http://edcbmj.ir/article-1-336-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( تابستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645