1- گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، r_beheshtirad2000@yahoo.com
چکیده: (15622 مشاهده)
اهداف: یکی از مشکلات اساسی که دانشگاههای علوم پزشکی باید به آن توجه داشته باشند، ایجاد سیستم منسجم برای ارایه خدمات مطلوب و استفاده از روشهای راهبردی بهمنظور افزایش کیفیت خدمات است. این پژوهش با هدف ارزیابی و تعیین شکاف کیفیت خدمات آموزشی ارایهشده به دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه به روش سروکوال انجام شد.
روشها: این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی در جامعه آماری 382 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام شد و 73 دانشجو به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد سروکوال در ابعاد 5گانه فیزیکی ، تضمین، پاسخگویی، قابلیت اطمینان و همدلی جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرمافزار آماری SPSS 16 و به کمک آمار توصیفی و آزمونهای T تکمتغیره و T دو نمونه همبسته انجام گرفت.
یافتهها: میانگین کیفیت کلی خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان 75/0±68/2 و امتیاز هر کدام از ابعاد 5گانه فیزیکی 83/0±79/2، قابلیت اطمینان 85/0±75/2، پاسخگویی 89/0±52/2، تضمین 90/0±75/2 و همدلی 97/0±59/2 و از نظر درونگروهی معنیدار بود. با توجه به امتیازات موجود و مطلوب هر بُعد، کیفیت کلی خدمات آموزشی و ابعاد 5گانه از وضعیت مطلوب فاصله داشت (001/0=p).
نتیجهگیری: دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی ارایهشده توسط دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ناراضی هستند و شکاف بین وضع موجود و وضع مطلوب در همه ابعاد 5گانه خدمت عمیق است.
Beheshtirad R., Ghaleei A.R., Ghalavandi H.. Educational services quality distance between current and desirable situations. Educ Strategy Med Sci 2013; 6 (1) :49-54 URL: http://edcbmj.ir/article-1-342-fa.html
بهشتی راد رقیه، قلعه ای علیرضا، قلاوندی حسن. کیفیت خدمات آموزشی؛ فاصله وضع موجود و مطلوب. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (1) :49-54