اهداف: تحقیقات گستردهای بهمنظور ارتقای برنامه درسی اخلاق پزشکی انجام و نقدها و مرورهای مفید و متعددی در اینباره منتشر شده، اما هنوز برنامهای متناسب با ویژگیهای فرهنگی و مذهبی ایران طراحی نشده است. هدف این پژوهش، طراحی الگویی مناسب و جامع برای برنامه درسی اخلاق پزشکی با تکیه بر اصول و مبانی نظام اخلاقی و ارزشی اسلام بود.
روشها: در این مطالعه کیفی برای آگاهی از وضعیت آموزش اخلاق پزشکی در ایران از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد و دادهها با مصاحبه فردی نیمهساختارمند با 14 صاحبنظر اخلاق پزشکی بهدست آمد. برای تبیین عناصر و ساختار برنامه درسی اخلاق پزشکی در تجارب بینالمللی از روش مرور نظاممند استفاده شد و 18 مقاله از پایگاههای معتبر داده تجزیه و تحلیل شد. با استفاده از روش مطالعه کتابخانهای، شواهد موجود در متون معتبر اسلامی جمعآوری و تحلیل شد.
یافتهها: الگوی طراحیشده دارای رویکرد تلفیقی به عناصر برنامه درسی اخلاق پزشکی بود. مهمترین و اولین سطح این الگو مبانی اسلامی بود و در سطح بالاتر، اصول منتجشده از این مبانی قرار داشت. مبانی و اصول اسلامی به اهداف این الگو جهت داد و به مانند صافی مانع ورود عناصر مغایر با ارزشهای اسلامی به برنامه درسی اخلاق پزشکی شد.
نتیجهگیری: در پرتو مبانی و اصول برنامه درسی اخلاق پزشکی با رویکرد اسلامی و توجه به مولفههای برنامه درسی رسمی و برنامه درسی پنهان مطابق با اهداف این الگو میتوان به تربیت اخلاقی و یادگیری مهارتها و صلاحیتهای اخلاق پزشکی دست یافت.
Khaghanizade M., Maleki H., Abbasi M., Abbaspour A.. Pattern of medical ethics curriculum with Islamic approach. Educ Strategy Med Sci 2013; 6 (1) :1-6 URL: http://edcbmj.ir/article-1-355-fa.html
خاقانی زاده مرتضی، ملکی حسن، عباسی محمود، عباس پور عباس. الگوی برنامه درسی اخلاق پزشکی با رویکرد اسلامی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (1) :1-6