1- گروه آموزشی سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، ryazdani@tums.ac.ir
چکیده: (17407 مشاهده)
اهداف: ارزیابی درونی، قضاوت اعضای موسسه درباره عملکرد گروه خود و میزان دستیابی به اهداف را نشان میدهد و فرصتی برای ارتقای کیفیت آن است. هدف از انجام این مطالعه ارزیابی درونی مبتنی بر اهداف گروه آموزش سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران بود.
روشها: این مطالعه مقطعی در سال 1387 در گروه آموزش سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد و مدیر گروه، اعضای کمیته ارزیابی درونی، اعضای هیات علمی، کارکنان و مسئولان بخشهای آموزشی در عرصه دانشجویان و جمعی از دانشآموختگان برای مطالعه انتخاب شدند. پرسشنامه برای هر گروه در 10 حوزه رسالتها و اهداف، ساختار سازمانی و مدیریت، هیات علمی، دورههای آموزشی و برنامههای درسی، فرآیند تدریس و یادگیری، امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی، عرصههای آموزش دانشجویان در جامعه، دانشجویان، پژوهش و دانشآموختگان طراحی شد. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS 11.5 و آزمونهای آماری مجذور کای و آنووا تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: مهمترین نقطه ضعف گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی "تجربه کم و عدم وجود الگویی مناسب در ایران برای راهاندازی بخش"، مهمترین نقطه قوت "وجود اعضای هیات علمی جوان و علاقمند"، مهمترین تهدید "منابع مالی محدود گروه" و مهمترین فرصت "مشارکت فعال اعضای گروه در فعالیتها" بود.
نتیجهگیری: وضعیت گروه آموزشی سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی در 10 حوزه مورد بررسی نسبتاً مطلوب است.
Jafari Ghavamabad A., Khami M.R., Yazdani R., Nasibi M., Mohammadi M.. Internal evaluation of oral health & community dentistry department Tehran University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2013; 6 (2) :107-112 URL: http://edcbmj.ir/article-1-357-fa.html
جعفجعفری قوامآبادی احمد، خامی محمد رضا، یزدانی رضا، نصیبی مهدی، محمدی منصوره. ارزیابی درونی گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی؛ دانشگاه علوم پزشکی تهران. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (2) :107-112