مقدمه. بینالمللی کردن برنامه درسی (IOC ) مفهومی جدید و در حال تحول است که بهطور ویژه از اوایل قرن بیستویکم در ادبیات برنامه درسی مورد توجه قرار گرفته است. علیرغم اهمیت و جایگاه چنین ایدهای، برداشتها و تفسیرها از این واژه در بسیاری از ممالک بهویژه ایران توأم با ابهام، سردرگمی و عدم شفافیت است. مقاله حاضر در راستای بررسی این مفهوم در ادبیات برنامه درسی تلاش کرده تا برداشتهای مختلف از این واژه و حدود و دامنه آنها را مفهومپردازی ک ن د. در این راستا، سه برداشت متفاوت از IOC (بینالمللی کردن دروس و رشتههای دانشگاهی، بینالمللی کردن رشته مطالعات برنامه درسی و بینالمللی کردن حرفه برنامه درسی) شناسایی و معنی مؤلفههای آنها معرفی شده است.
نتیجهگیری. توجه به توسعه دانش، مهارت و ارزشهای بینالمللی در برنامههای دانشگاه بهمنظور افزایش سواد بینالمللی دانشجویان ضروری است و اشاعه برنامههای درسی دانشگاهی به فراتر از مرزهای جغرافیایی و تجاریسازی برنامه درسی و محصولات آن لازم بهنظر میرسد.
Diba Vajari T.. Conceptualizing the internationalizing of curriculum in high education Dimensions and procedures . Educ Strategy Med Sci 2009; 2 (2) :15-16 URL: http://edcbmj.ir/article-1-36-fa.html
دیبا واجاری طلعت. مفهوم پردازی بین المللی کردن برنامه درسی در آموزش عالی؛ ابعاد و روندها. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1388; 2 (2) :15-16