[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 193-189 برگشت به فهرست نسخه ها
لزوم تدوین درس فناوری اطلاعات پزشکی در دوره پزشکی عمومی؛ دیدگاه دستیاران تخصصی
رقیه ارشاد سرابی ، طاهره اسلامی‌نژاد ، هاجر شفیعان 1، زینت روانگرد ، مرجان ضیاءالدینی
1- مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران ، hajarshafian@gmail.com
چکیده:   (15159 مشاهده)

اهداف: امروزه آگاهی و توانایی استفاده از کامپیوتر و فناوری اطلاعات برای دانشجویان پزشکی بسیار ضروری است. وجود پزشکان آگاه به دانش فناوری اطلاعات، ارایه خدمات به سایر گروه‌ها در سیستم‌های سلامت را باکیفیت‌تر می‌نماید. هدف این مطالعه بررسی ضرورت تدوین برنامه درسی فناوری اطلاعات در دوره پزشکی عمومی با توجه به نظرات دستیاران تخصصی بود.

روش‌ها: این مطالعه مقطعی در کلیه 81 دانشجوی پذیرفته‌شده در دوره‌های دستیاری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال تحصیلی 91-1390 انجام شد. داده‌های لازم به‌وسیله پرسش‌نامه محقق‌ساخته ساختاریافته حاوی 14 سئوال در زمینه میزان توانمندی شرکت‌کنندگان در استفاده از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای رایانه ­ای و راهکارهای توسعه و موانع موجود در استفاده از فناوری اطلاعات پزشکی گردآوری شد. از آزمون‌های ضریب همبستگی، کروسکال والیس و رگرسیون چندگانه گام‌به‌گام در قالب نرم‌افزار آماری SPSS 11.5 برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد.

یافته‌ها: میانگین امتیاز کلی دانشجویان مورد مطالعه در استفاده از نرم‌افزارهای رایانه‌ای 10/1±62/2 بود. میانگین امتیاز کلی دانشجویان در استفاده از نشریات و پایگاه‌های اطلاعاتی پزشکی آنلاین 90/0±10/2 بود. ارتباط معنی‌داری بین میزان مهارت‌های رایانه‌ای دانشجویان و میزان استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی و نشریات پزشکی مشاهده شد (005/0=p).

نتیجه‌گیری: مهارت استفاده از نرم‌افزارهای رایانه‌ای و همچنین منابع اطلاعاتی الکترونیکی آنلاین در دانشجویان دستیاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان پایین‌تر از حد متوسط است.

واژه‌های کلیدی: فناوری اطلاعات، پزشکی، برنامه آموزشی، دستیار
متن کامل [PDF 433 kb]   (2860 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1391/11/9 | پذیرش: 1392/9/24 | انتشار: 1392/10/22
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ershad Sarabi R., Eslaminejad T., Shafi’an H., Ravangard Z., Ziyaeddini M.. Need of Designing Medical Information Technology Course in Undergraduate Medical Education Residents’ View. Educ Strategy Med Sci 2014; 6 (4) :189-193
URL: http://edcbmj.ir/article-1-363-fa.html

ارشاد سرابی رقیه، اسلامی‌نژاد طاهره، شفیعان هاجر، روانگرد زینت، ضیاءالدینی مرجان. لزوم تدوین درس فناوری اطلاعات پزشکی در دوره پزشکی عمومی؛ دیدگاه دستیاران تخصصی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (4) :189-193

URL: http://edcbmj.ir/article-1-363-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645