مقدمه. آموزش بالینی یکی از ارکان مهم آموزش پرستاری به حساب میآید. حدود نیمی از زمان آموزش دانشکدههای پرستاری صرف آموزش بالینی میشود؛ بهطوریکه آموزش بالینی، قلب آموزش حرفهای پرستاری را تشکیل داده و در شکلدهی هویت حرفهای پرستاری نقش اساسی بازی میکند. سیستم آموزش بالینی فعلی پرستاری بیشتر بر حفظ اطلاعات تکیه دارد و مدرس در آن نقش اصلی و محوری را بازی میکند. هدف اصلی آموزش پرستاری، بهکاربردن موارد آموختهشده کلاسهای نظری توسط دانشجو، در بالین و محیط واقعی و افزایش قدرت تصمیمگیری در شرایط واقعی و حاد است. هرچند که آموزش بالینی دارای فواید زیادی است، اما اجرای آن با مشکلات و موانعی روبرو است که برای تاثیر بهتر و اجرای موثر آن باید بر این مشکلات فایق آمد.
نتیجهگیری. آموزش بالینی پرستاری، نیاز به تأمین امکانات، تجهیزات محیط بالینی و بازنگری ابزارها و فرآیندهای ارزشیابی بالینی دارد. ارتقای عملکرد مربیان و جذب همکاریهای حرفهای میتواند در بهبود وضعیت آموزش بالینی مفید واقع شود.