[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1393 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 133-127 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین ویژگی‌های کارآفرینانه و مولفه‌های سازمان یادگیرنده؛ دانشگاه کاشان
حمید رحیمی
دانشگاه کاشان ، hamid_rahimi_1982@yahoo.com
چکیده:   (8232 مشاهده)

اهداف: توجه به ویژگی‌های کارآفرینی از ضروریات زمان حاضر بوده و بستر مناسب برای پیاده‌سازی آن، بحث تبدیل دانشگاه‌ها به سازمان‌های یادگیرنده است. هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین ویژگی‌های کارآفرینانه و مولفه‌های سازمان یادگیرنده در دانشگاه کاشان بود.

روش‌ها: در این تحقیق توصیفی- همبستگی، از بین اعضای هیات علمی دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 91-1390 با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم و با استفاده از فرمول کوکران 98 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند که در نهایت 95 نفر از آنها مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، دو پرسش‌نامه محقق‌ساخته سازمان یادگیرنده با 37 گویه و پرسش‌نامه کارآفرینی با 47 گویه بر اساس مقیاس پنج‌درجه‌ای لیکرت بود. تحلیل داده‌ها با آزمون‌های استنباطی ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی، T تک‌نمونه‌ای و تحلیل واریانس یک‌طرفه انجام شد.

یافته‌ها: میانگین ویژگی‌های کارآفرینی اعضای هیات علمی دانشگاه کاشان بالاتر از حد متوسط بود. بین همه ویژگی‌های کارآفرینانه و سازمان یادگیرنده همبستگی مثبت و معنی‌دار وجود داشت. بین میانگین ویژگی‌های کارآفرینی بر اساس وضعیت استخدامی، رشته تحصیلی و جنسیت تفاوت مثبت و معنی‌داری مشاهده شد، اما این تفاوت بر اساس مرتبه علمی معنی‌دار نبود. تمام مولفه‌های کارآفرینی یعنی توفیق‌طلبی (27%)، مرکز کنترل درونی (18%)، استقلال‌طلبی (35%)، تحمل ابهام (44%)، خلاقیت (21%) و ریسک‌پذیری (30%) از نظر اعضای هیات علمی دانشگاه کاشان قابلیت پیش‌بینی سازمان یادگیرنده را داشتند.

نتیجه‌گیری: بین ویژگی‌های کارآفرینی و سازمان یادگیرنده در دانشگاه از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه کاشان رابطه مستقیم وجود دارد.

واژه‌های کلیدی: کارآفرینی، اعضای هیات علمی، خلاقیت، ریسک‌پذیری
متن کامل [PDF 219 kb]   (2048 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1392/1/21 | پذیرش: 1392/5/7 | انتشار: 1393/5/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahimi H.. Relationship between Entrepreneurship Traits and Learning Organization Dimensions Kashan University. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (3) :127-133
URL: http://edcbmj.ir/article-1-412-fa.html

رحیمی حمید. رابطه بین ویژگی‌های کارآفرینانه و مولفه‌های سازمان یادگیرنده؛ دانشگاه کاشان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (3) :127-133

URL: http://edcbmj.ir/article-1-412-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645