[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1392 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 139-135 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه نظرات اعضای هیات علمی و دانشجویان درباره فرم‌های ارزشیابی اساتید در دروس نظری
غلامحسین علیشیری ، اسفندیار آزاد مرز‌آبادی 1، سیدمرتضی حسینی ، هنگامه فجرک ، رضا نوری
1- مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌ا...(عج)، تهران، ایران ، esfandearazad@yahoo.com
چکیده:   (17464 مشاهده)

 اهداف: تعیین میزان موفقیت در رسیدن به اهداف آموزشی از راه‌های ارزشیابی مدرسان است که معمولاً توسط دانشجویان صورت می‌گیرد تا هم سبب بهبود کیفیت آموزش شود و هم در تصمیم‌گیری مدیریتی مورد توجه قرار گیرد. پس فرم‌های ارزشیابی مدرسان توسط دانشجویان باید مورد توافق مدرسان و دانشجویان باشد. هدف از انجام این مطالعه، مقایسه دیدگاه اعضای هیات علمی و دانشجویان درباره سئوال‌های ارزشیابی دروس نظری اساتید بود.

 روش‌ها: این مطالعه تحلیلی- مقطعی در اعضای هیات علمی و دانشجویان یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران در سال تحصیلی 91-1390 انجام شد و 129 نفر عضو هیات علمی به‌صورت در دسترس و 120 دانشجو به روش نمونه‌گیری آسان انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه‌ای محقق‌ساخته دارای دو بخش داده‌های جمعیت‌شناختی مدرسان و گویه‌های پیشنهادی برای فرم ارزشیابی دانشجویان از مدرسان بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون T مستقل با کمک نرم‌افزار آماری SPSS 18 استفاده شد.

 یافته‌ها: میانگین امتیاز مناسب‌بودن سئوال‌ها از نظر مدرسان 1/8±0/73 (100-50) و از نظر دانشجویان 9/26±7/61 (100-5) بود (001/0>p). بالاترین وزن از نظر مدرسان مربوط به گویه "میزان علاقه استاد به تدریس و فعالیت در رفع مشکلات علمی دانشجو" و از نظر دانشجویان مربوط به گویه "میزان تسلط استاد بر موضوع درس" بود.

نتیجه‌گیری: اعضای هیات علمی و دانشجویان خواستار اعمال تغییراتی در اولویت‌بندی و سهم نمره ارزشیابی هر سئوال در فرم‌های جاری ارزشیابی مدرسان در دروس نظری هستند.

واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، مدرسان، دانشجویان، دروس نظری
متن کامل [PDF 490 kb]   (3896 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1392/1/31 | پذیرش: 1392/6/17 | انتشار: 1392/6/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alishiri Gh.H., Azad Marzabadi E., Hosseini S.M., Fajrak H., Nouri R.. Comparison between Academic Staffs and Students’ Views about the Teacher’s Evaluation Form in Theoretical Lessons. Educ Strategy Med Sci 2013; 6 (3) :135-139
URL: http://edcbmj.ir/article-1-419-fa.html

علیشیری غلامحسین، آزاد مرز‌آبادی اسفندیار، حسینی سیدمرتضی، فجرک هنگامه، نوری رضا. مقایسه نظرات اعضای هیات علمی و دانشجویان درباره فرم‌های ارزشیابی اساتید در دروس نظری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (3) :135-139

URL: http://edcbmj.ir/article-1-419-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645