[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 234-229 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط وضعیت برنامه درسی پنهان و میزان هوش هیجانی دانشجویان؛ دانشگاه علوم پزشکی کاشان و دانشگاه کاشان
زهرا تقوائی یزدلی 1، علی یزدخواستی ، حمید رحیمی
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران ، taghvaei.y@gmail.com
چکیده:   (16143 مشاهده)

اهداف: برنامه درسی پنهان به جو عاطفی و شرایط نانوشته محیط آموزشی اشاره دارد که دارای بیشترین اثر بر ارزش‌ها و عواطف مخاطبان یادگیری است. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه برنامه درسی پنهان و مولفه‌های آن با هوش هیجانی بود.

روش‌ها: این پژوهش توصیفی- همبستگی در کلیه 9927 دانشجوی دانشگاه‌های علوم پزشکی کاشان و کاشان در سال تحصیلی 92-1391 انجام شد و 225 نفر با روش تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم انتخاب شدند. از دو پرسش‌نامه برنامه درسی پنهان و هوش هیجانی برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها در سطح استنباطی با آزمون‌های همبستگی پیرسون، T تک‌نمونه‌ای، تحلیل واریانس و رگرسیون با استفاده از نرم افزار SPSS 18 انجام شد.

یافته‌ها: میانگین امتیاز برنامه درسی پنهان 34/0±23/3 و میانگین امتیاز هوش هیجانی 41/0±64/3 بود. همبستگی برنامه درسی پنهان، مولفه روش تدریس، مولفه روش ارزشیابی، مولفه فضای کالبدی و مولفه قوانین و مقررات با هوش هیجانی مثبت و معنی‌دار بود. تنها مولفه روش تدریس توانست هوش هیجانی را پیش‌بینی کند. بین دیدگاه دانشجویان در مورد وضعیت برنامه درسی پنهان و همچنین هوش هیجانی آنها بر حسب جنسیت، رشته تحصیلی، دانشگاه محل تحصیل، مقطع تحصیلی و سال ورود تفاوت معنی‌دار مشاهده نشد.

نتیجه‌گیری: وضعیت برنامه درسی پنهان قابلیت تاثیر بر هوش هیجانی دانشجویان را دارد و دانشگاه‌های علوم پزشکی کاشان و کاشان از نظر وضعیت برنامه درسی پنهان و دانشجویان این دو دانشگاه از نظر هوش هیجانی در حد بالاتر از متوسط قرار دارند.

واژه‌های کلیدی: برنامه درسی پنهان، هوش هیجانی، یادگیری، دانشجویان، دانشگاه
متن کامل [PDF 427 kb]   (3759 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1392/3/7 | پذیرش: 1392/6/2 | انتشار: 1392/9/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghva’ei Yazdeli Z., Yazdkhasti A., Rahimi H.. Relation of Hidden Curriculum Situation and Students’ Emotional Intelligence Kashan University of Medical Sciences & Kashan University. Educ Strategy Med Sci 2014; 6 (4) :229-234
URL: http://edcbmj.ir/article-1-442-fa.html

تقوائی یزدلی زهرا، یزدخواستی علی، رحیمی حمید. ارتباط وضعیت برنامه درسی پنهان و میزان هوش هیجانی دانشجویان؛ دانشگاه علوم پزشکی کاشان و دانشگاه کاشان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (4) :229-234

URL: http://edcbmj.ir/article-1-442-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645