1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران ، taghvaei.y@gmail.com
چکیده: (16752 مشاهده)
اهداف: برنامه درسی پنهان به جو عاطفی و شرایط نانوشته محیط آموزشی اشاره دارد که دارای بیشترین اثر بر ارزشها و عواطف مخاطبان یادگیری است. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه برنامه درسی پنهان و مولفههای آن با هوش هیجانی بود.
روشها: این پژوهش توصیفی- همبستگی در کلیه 9927 دانشجوی دانشگاههای علوم پزشکی کاشان و کاشان در سال تحصیلی 92-1391 انجام شد و 225 نفر با روش تصادفی طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند. از دو پرسشنامه برنامه درسی پنهان و هوش هیجانی برای جمعآوری دادهها استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها در سطح استنباطی با آزمونهای همبستگی پیرسون، T تکنمونهای، تحلیل واریانس و رگرسیون با استفاده از نرم افزار SPSS 18 انجام شد.
یافتهها: میانگین امتیاز برنامه درسی پنهان 34/0±23/3 و میانگین امتیاز هوش هیجانی 41/0±64/3 بود. همبستگی برنامه درسی پنهان، مولفه روش تدریس، مولفه روش ارزشیابی، مولفه فضای کالبدی و مولفه قوانین و مقررات با هوش هیجانی مثبت و معنیدار بود. تنها مولفه روش تدریس توانست هوش هیجانی را پیشبینی کند. بین دیدگاه دانشجویان در مورد وضعیت برنامه درسی پنهان و همچنین هوش هیجانی آنها بر حسب جنسیت، رشته تحصیلی، دانشگاه محل تحصیل، مقطع تحصیلی و سال ورود تفاوت معنیدار مشاهده نشد.
نتیجهگیری: وضعیت برنامه درسی پنهان قابلیت تاثیر بر هوش هیجانی دانشجویان را دارد و دانشگاههای علوم پزشکی کاشان و کاشان از نظر وضعیت برنامه درسی پنهان و دانشجویان این دو دانشگاه از نظر هوش هیجانی در حد بالاتر از متوسط قرار دارند.
Taghva’ei Yazdeli Z., Yazdkhasti A., Rahimi H.. Relation of Hidden Curriculum Situation and Students’ Emotional Intelligence Kashan University of Medical Sciences & Kashan University. Educ Strategy Med Sci 2014; 6 (4) :229-234 URL: http://edcbmj.ir/article-1-442-fa.html
تقوائی یزدلی زهرا، یزدخواستی علی، رحیمی حمید. ارتباط وضعیت برنامه درسی پنهان و میزان هوش هیجانی دانشجویان؛ دانشگاه علوم پزشکی کاشان و دانشگاه کاشان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (4) :229-234