[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 7، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1393 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 33-39 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل موثر بر اُفت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان پیراپزشکی
مسعود طاهری میرقائد1، مهدی رعدآبادی2، سیدهادی حسینی1، محمدکریم بهادری3
1- گروه مدیریت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- مرکز تحقیقات مدیریت ارایه خدمات سلامت، پژوهشکده آینده‌پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
3- مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌ا...(عج)، تهران ایران ، bahadori_57@yahoo.com
چکیده:   (14871 مشاهده)

اهداف: یکی از مهم‌ترین معضلات نظام آموزشی، اُفت تحصیلی است که می‌تواند زمینه‌ساز رفتارهای منفی اجتماعی و ترک خانواده باشد. مطالعه حاضر نیز به‌منظور بررسی عوامل موثر بر اُفت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان پیراپزشکی انجام گرفت.

روش‌ها: این پژوهش مقطعی در 1150 دانشجوی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران که در 3 مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری در سال 1391 مشغول به تحصیل بودند، انجام شد و 150 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسش‌نامه دوبخشی شامل 5 سئوال مشخصات جمعیت‌شناختی و 6 زیربخش عوامل خانوادگی، عوامل مربوط بر نحوه و میزان فراگیری، عوامل مربوط به اساتید، عوامل اجتماعی- اقتصادی، عوامل مربوط به محیط آموزشی و عوامل مربوط به محتوای آموزشی موثر در اُفت تحصیلی بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های T دونمونه ای مستقل و آنالیز واریانس یک‌طرفه استفاده شد.

یافته‌ها: میانگین امتیاز کلیه عوامل 38/0±67/3 به‌دست آمد. رابطه معنی‌داری بین سن و حیطه‌های عوامل اجتماعی- اقتصادی و عوامل مربوط به محتوای آموزشی مشاهده شد. بین جنسیت دانشجویان و عوامل اجتماعی- اقتصادی، عوامل مربوط به محیط، عوامل مربوط به محتوای آموزشی و عوامل مربوط به استاد رابطه معنی‌داری وجود داشت. رابطه معنی‌داری بین وضعیت اشتغال دانشجویان با حیطه عوامل مربوط به محتوای آموزشی وجود داشت.

نتیجه‌گیری: مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر اُفت تحصیلی دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران از دیدگاه ایشان "عوامل مربوط به محتوای آموزشی" است.

واژه‌های کلیدی: اُفت تحصیلی، عوامل اقتصادی- اجتماعی، محتوای آموزشی، دانشجویان، پیراپزشکی
متن کامل [PDF 432 kb]   (1943 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1392/3/29 | پذیرش: 1392/8/28 | انتشار: 1392/12/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taheri Mirghaed M., Raadabadi M., Hosseini S.H., Bahadori M.K.. Effective Factors on Educational Failure in the Viewpoint of Allied Medical Students. Educ Strategy Med Sci. 2014; 7 (1) :33-39
URL: http://edcbmj.ir/article-1-458-fa.html

طاهری میرقائد مسعود، رعدآبادی مهدی، حسینی سیدهادی، بهادری محمدکریم. عوامل موثر بر اُفت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان پیراپزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (1) :33-39

URL: http://edcbmj.ir/article-1-458-fa.html



دوره 7، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4311