1- گروه بهداشت عمومی و جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، mohsenhassanabadi@yahoo.com
چکیده: (14068 مشاهده)
اهداف: دانشجویان علوم پزشکی به مهارتهای رویکرد مبتنی بر شواهد برای ارتقای تفکر خلاق و توانمندی شغلی نیاز دارند. روش تدریس مناسب در " آموزش مبتنی بر شواهد" نامشخص است. هدف پژوهش حاضر ارزیابی تاثیر تدریس مبتنی بر شواهد با رویکرد حل مساله بر یادگیری جستوجوی منابع علمی، شناخت اصول سلامت و رضایت از تدریس بود.
روشها: در این مطالعه نیمهتجربی دانشجویان ترم سوم رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1388 به روش سرشماری انتخاب شدند. برای تدریس درس بهداشت، نمونهها بهصورت تصادفی به 2 گروه مساوی 38نفری تجربی و کنترل تقسیم شدند. از دو ابزار گردآوری اطلاعات در آغاز و پایان مطالعه استفاده و نمرات جستوجوی منابع علمی، شناخت اصول سلامت و رضایت دانشجویان از تدریس سنجش شد. دادهها با نرمافزار SPSS 16 و آزمونهای آماری مجذور کای، T مستقل و T زوجی تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: میانگین نمره کل شناخت دانشجویان و جستوجوی منابع علمی در گروه تجربی پس از مداخله بهطور معنیداری بالاتر از گروه کنترل بود. میانگین نمره کل رضایت گروه تجربی از تدریس مبتنی بر شواهد با رویکرد حل مساله بهطور معنیداری بالاتر از تدریس به روش سخنرانی و بحث گروهی در گروه کنترل بود.
نتیجهگیری: بهکارگیری رویکرد حل مساله در تدریس مبتنی بر شواهد با توجه به فعالیت گروهی دانشجویان، همچنین نظارت و حمایت مداوم مدرس از فعالیتهای آموزشی دانشجویان میتواند دسترسی دانشجویان به منابع علمی، رضایت از تدریس و یادگیری آنان از اصول سلامت را ارتقا دهد.
Hassanabadi M., Madarshahian F., Khazaei S.. Effect of Evidence-Based Teaching by Problem Solving Approach on Scientific Resources Search, Health Principles Knowledge and Teaching Satisfaction. Educ Strategy Med Sci 2014; 6 (4) :201-208 URL: http://edcbmj.ir/article-1-471-fa.html
حسنآبادی محسن، مادرشاهیان فرح، خزاعی سهیلا. تاثیر تدریس مبتنی بر شواهد با رویکرد حل مساله بر جستوجوی منابع علمی، شناخت اصول سلامت و رضایت از تدریس. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (4) :201-208