[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 4 - ( زمستان 1388 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 182-177 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی به وسیله آزمون های چندگزینه ای
محسن ملاهادی
، mmollahadi@gmail.com
چکیده:   (19405 مشاهده)

  مقدمه. ارزشیابی، فرآیند نظام­مندِ گردآوری، تحلیل و تفسیر داده­ها به­منظور ارزش­گذاری و قضاوت است. اساتید و معلمان باید از میان روش­های مختلف ارزشیابی، متناسب با اهداف آموزشی خود، بهترین روش را برگزینند. سئوالات چندگزینه­ای، از رایج­ترین آزمون­ها در علوم پزشکی هستند. این آزمون­ها به­علت عینیت کامل، از حداکثر پایایی ممکن برخوردارند، اما روایی آنها هنوز مورد توجه صاحب­نظران بحث ارزشیابی قرار دارد. با این که آزمون­های چندگزینه­ای به­صورت گسترده به­خصوص در پرستاری و پزشکی مورد استفاده قرار می­گیرند، اما مطالعات در این زمینه حاکی از ایرادهای اساسی در طراحی این نوع سئوالات است.

  نتیجه­گیری. با توجه به آنکه آزمون­های چندگزینه­ای از نظر پایایی و عینی بودن، که از چالش­انگیزترین جنبه­های آزمون است، از کفایت بالایی برخوردارند، با تلاش در زمینه ارتقای جنبه­های روایی محتوا و ساختار، به یکی از مطلوب­ترین شیوه­های ارزشیابی دانش فراگیران تبدیل می­شوند. بنابراین، تجدیدنظر و مطالعه بیشتر اساتید در رابطه با قواعد طراحی سئوالات چندگزینه­ای امری الزامی به­نظر می­رسد.

واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، سئوالات چندگزینه ای، پایایی، روایی
متن کامل [PDF 339 kb]   (3944 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1388/10/13 | انتشار: 1388/10/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mollahadi M.. Evaluating by multichoice tests . Educ Strategy Med Sci 2010; 2 (4) :177-182
URL: http://edcbmj.ir/article-1-48-fa.html

ملاهادی محسن. ارزشیابی به وسیله آزمون های چندگزینه ای. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1388; 2 (4) :177-182

URL: http://edcbmj.ir/article-1-48-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( زمستان 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645