[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1389 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 4-3 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامه آموزش مهارت های زندگی بر میزان سازگاری دانشجویان نابینا و کم بینا
سید رضا پورسید 1، سعید حبیب الهی ، سالار فرامرزی
1- ، seyed_reza_poorseyed@yahoo.com
چکیده:   (23318 مشاهده)

  اهداف: هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی برنامه آموزش مهارت­های زندگی بر میزان سازگاری دانشجویان نابینا و کم­بینا بود.

  روش­ها: جامعه آماری کلیه دانشجویان نابینا و کم­بینای دانشگاه­های اصفهان بودند. از این میان، 21 دانشجو به شیوه نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند و به­صورت تصادفی 11 نفر در گروه آزمایش و 10 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. در بررسی اولیه، تمامی دانشجویان پرسش­نامه سازگاری بل را تکمیل کردند. گروه آزمایش به­صورت حضوری به مدت 12 جلسه (یک جلسه در هفته) در برنامه آموزشی مهارت­های زندگی شرکت کردند و به­صورت غیرحضوری، در منزل با CD تحت آموزش قرار گرفتند. گروه کنترل هیچ­گونه آموزشی دریافت نکرد. از دو گروه پس از اتمام جلسات توسط همان ابزار، پس­آزمون به عمل آمد. داده­ها با استفاده از نرم­افزار آماری SPSS 16 و با استفاده از شاخص­های توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس چند­متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

  یافته­ها: نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معنی­داری در مرحله پس­آزمون بین گروه آزمایش (02/4 ± 49/93) و گروه کنترل (21/4 ± 26/71) نشان داد (001/0>p) .

نتیجه­گیری: برنامه آموزش مهارت­های زندگی روشی موثر برای افزایش سازگاری دانشجویان نابینا و کم­بینا است.
واژه‌های کلیدی: نابینایی، کم بینایی، برنامه آموزش مهارت های زندگی، سازگاری
متن کامل [PDF 208 kb]   (6198 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1388/11/27 | انتشار: 1389/3/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Poorseyed S. R. S R, Habibollahi S. S, Faramarzi S. S. Effectiveness of life skills educational program on blind and low-vision university students compatibility. Educ Strategy Med Sci 2010; 3 (1) :3-4
URL: http://edcbmj.ir/article-1-58-fa.html

پورسید سید رضا، حبیب الهی سعید، فرامرزی سالار. اثربخشی برنامه آموزش مهارت های زندگی بر میزان سازگاری دانشجویان نابینا و کم بینا. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1389; 3 (1) :3-4

URL: http://edcbmj.ir/article-1-58-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645