[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1393 ) ::
جلد 7 شماره 6 صفحات 367-361 برگشت به فهرست نسخه ها
ویژگی‌های روان‌سنجی (ساختار عاملی، پایایی و روایی) مقیاس اصلاح‌شده سبک‌های یادگیری کلب در دانشجویان ایرانی
نظام‌الدین قاسمی 1، مهدی ربیعی2 ، نجمه کلانتری3 ، حمید عبدی3
1- گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، nezamghasemi@yaho.com
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌ا...(عج)، تهران، ایران
3- گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (8966 مشاهده)
اهداف: مقیاس سبک‌های یادگیری کلب به‌عنوان یکی از مقیاس‌های معتبر در زمینه سنجش سبک‌های تجربی یادگیری، در پژوهش‌های متعددی استفاده شده و روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی و روایی و پایایی مقیاس سبک‌های یادگیری کُلب نسخه 1/3 در بین دانشجویان ایرانی بود.
روش‌ها: در این پژوهش توصیفی- تحلیلی، 1037 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 91-1390 به‌روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای از چهار دانشکده علوم انسانی، فنی- مهندسی، هنر و پزشکی و از 8 رشته تحصیلی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مقیاس اصلاح‌شده سبک‌های یادگیری کُلب و مقیاس سبک‌های یادگیری وارک بود. برای تعیین پایایی از روش آلفای کرونباخ، ضریب گاتمن و ضرایب همبستگی و برای تعیین روایی از روایی همزمان و تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی به‌کمک نرم‌افزار SPSS 19 و AMOS 5 استفاده شد.
یافته‌ها: بین شیوه‌های یادگیری وارک و شیوه‌های یادگیری کلب رابطه معنی‌دار وجود داشت. آلفای کرونباخ و ضریب گاتمن برای شیوه‌های یادگیری تجربه عینی 71/0 و 73/0، مشاهده تاملی 71/0 و 73/0، مفهوم‌سازی انتزاعی 92/0 و 89/0 و آزمایشگری فعال 90/0 و 90/0 به‌دست آمد. تحلیل عاملی اکتشافی، 4 عامل را استخراج کرد که 76% واریانس کل را تبیین می‌کردند و تحلیل عاملی تاییدی آنها را تایید نمود. سبک‌های یادگیری برحسب جنسیت تفاوتی نداشتند، ولی برحسب رشته تحصیلی تفاوت معنی‌دار داشتند.
نتیجه‌گیری: مقیاس سبک‌های یادگیری کلب در نمونه ایرانی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و می‌توان آن را در موارد ضروری به‌کار برد.
واژه‌های کلیدی: سبک یادگیری کُلب، ساختار عاملی، روایی، پایایی
متن کامل [PDF 466 kb]   (2394 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1392/10/28 | پذیرش: 1393/7/14 | انتشار: 1393/11/4
فهرست منابع
1. 1- Olson MH, Hergenhahn BR. An introduction to theories of learning. Saif AA (Translator). Tehran: Dowran; 2012. [Persian]
2. 2- Cassidy S. Learning styles: an overview of theories, models, and measures. Edu Psychol. 2004;24(4):419-44.
3. 3- Kolb AY, Kolb DA. The Kolb learning style inventory. Version 3.1. Technical specifications. Philadelphia: Hay Group; 2005. Available from: http://www.whitewater-rescue.com/support/pagepics/lsitechmanual.pdf.
4. 4- Othman N, Amiruddin MH. Different perspectives of learning styles from VARK model. Proc Soc Behav Sci. 2010;7:652-60.
5. 5- Joy S, Kolb D. Are there cultural differences in learning style. Int J Intercult Relat. 2009;33(1):69-85.
6. 6- Fleming S, McKee G, Huntley-Moore S. Undergraduate nursing students\\\' learning styles: A longitudinal study. Nurse Educ Today. 2011;31(5):444-9.
7. 7- D\\\'Amore A1, James S, Mitchell EK. Learning styles of first-year undergraduate nursing and midwifery students: a cross-sectional survey utilising the Kolb Learning Style Inventory. Nurse Educ Today. 2012;32(5):506-15.
8. 8- Kolb AY, Kolb DA. Learning styles and learning spaces: Enhancing experiential learning in higher education. Acad Manag Learn Educ. 2005;4(2):193-212.
9. 9- Shams Esfanabad A, Emamipor S. Learning and cognition styles: Theory and tests. Theran: Samt; 2001. [Persian]
10. 10- Kolb AY, Kolb DA. Learning styles and learning spaces: enhancing experiential learning in higher education. Acad Manag Learn Educ. 2005;4(2):193-212.
11. 11- Suliman SW. The relationship between learning styles, emotional social intelligence, and academic success of undergraduate nursing students. J of Nurs Res. 2010;18(2):136-43.
12. 12- Rashid NA, Taib MN, Lias S, Sulaiman N, Hj Z, et al. Learners’ Learning Style Classification related to IQ and Stress based on EEG. International Conference on Education and Educational Psychology; 2011.
13. 13- Metallidou P, Platsidou M. Kolb\\\'s Learning Style Inventory-1985: Validity issues and relations with met cognitive knowledge about problem-solving strategies. Learn Individ Differ. 2008;18(1):114-19.
14. 14- Threeton MD, Walter RA. The Relationship between personality type and learning style: A study of automotive technology students. J Indust Teach Educ. 2009;46(2):75-113.
15. 15- GHolami Mehrdad A, Ahghar M. Learning styles and learning strategies of left-handed EFL students. Proc Soc Behav Sci. 2012;31:536-45.
16. 16- Kayes DC. Internal validity and reliability of Kolb’s learning style inventory version 3 (1999). J Bus Psychol. 2005;20(2):249-57.
17. 17- Amini N, Zamani B, Abedini Y. Medical students\\\' learning styles. Iran J Med Educ. 2010;10(2):141-7. [Persian]
18. 18- Hossainilorgani M, Aliakbar S. The compression of student\\\'s learning styles. Q J Res Plan High Educ. 2000;19:93-114. [Persian]
19. 19- Rezaei A. Relationship between Kolb’s learning modes and Honey and Mamford’s learning styles with students’ age and academic performance. Q Educ Psychol. 2006;6(18);1-18. [Persian]
20. 20- Loo R. Confirmatory factor analyses of Kolb’s learning style inventory (LSI- 1985). Br J Edu Psychol. 1999; 69(2):213-9.
21. 21- Romero JE, Tepper BJ, Loo R, Tetrault LA. Development and validation of new scales to measure Kolb’s (1985) learning style dimensions. Educ Psychol Measur. 1992;52:171-80.
22. 22- Demirbas OO, Demirkan H. Learning styles of design students and the relationship of academic performance and gender in design education. Learn Instruct. 2007;17:345-59.
23. 23- Metin M, Yilmaz GK, Birisçi S, Coskun K. The investigating pre-service teachers’ learning styles with respect to the gender and grade level variables. Proc Soc Behav Sci. 2011;15:2728-32.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemi N., Rabi’ei M., Kalantari N., Abdi H.. Psychometric Propertics (Factor Structure, Reliability and Validity) of the Modified Kolb Learning Styles Inventory (KLSI-V3.1-2005) in Iranian Students. Educ Strategy Med Sci 2015; 7 (6) :361-367
URL: http://edcbmj.ir/article-1-596-fa.html

قاسمی نظام‌الدین، ربیعی مهدی، کلانتری نجمه، عبدی حمید. ویژگی‌های روان‌سنجی (ساختار عاملی، پایایی و روایی) مقیاس اصلاح‌شده سبک‌های یادگیری کلب در دانشجویان ایرانی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (6) :361-367

URL: http://edcbmj.ir/article-1-596-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645