[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 3 - ( پاييز 1388 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 142-137 برگشت به فهرست نسخه ها
مفهوم پردازی بین المللی کردن برنامه درسی در آموزش عالی؛ ابعاد و روندها
طلعت دیبا واجاری
، talatdibavajari@yahoo.com
چکیده:   (20175 مشاهده)

  مقدمه. بین­المللی کردن برنامه درسی (IOC) مفهومی جدید و در حال تحول است که به­طور ویژه از اوایل قرن بیست­ویکم در ادبیات برنامه درسی مورد توجه قرار گرفته است. علیرغم اهمیت و جایگاه چنین ایده­ای، برداشت­ها و تفسیرها از این واژه در بسیاری از ممالک به­ویژه ایران توأم با ابهام، سردرگمی و عدم شفافیت است. مقاله حاضر در راستای بررسی این مفهوم در ادبیات برنامه درسی تلاش کرده تا برداشت‌های مختلف از این واژه و حدود و دامنه آنها را مفهوم­پردازی کرده و در این راستا 3 برداشت متفاوت از IOC تحت عنوان بین­المللی کردن دروس و رشته­های دانشگاهی، بین­المللی کردن رشته مطالعات برنامه درسی و بین­المللی کردن حرفه برنامه درسی را شناسایی و معنی مؤلفه‌های آنها را معرفی کند.

  نتیجه­گیری. توجه به توسعه دانش، مهارت و ارزش­های بین­المللی در برنامه­های موجود دانشگاه به­منظور افزایش سواد بین­المللی دانشجویان ضروری است و اشاعه برنامه­های درسی دانشگاهی به فراتر از مرزهای جغرافیایی و تجاری­سازی برنامه درسی و محصولات آن لازم به­نظر می­رسد.

واژه‌های کلیدی: برنامه درسی آموزش عالی، بین المللی کردن برنامه درسی، بین المللی کردن مطالعات برنامه درسی، بین المللی کردن حرفه برنامه درسی، جهانی شدن
متن کامل [PDF 345 kb]   (4817 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1388/12/24 | انتشار: 1388/7/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Diba Vajari T.. Conceptualizing the internationalizing of curriculum in high education Dimensions and procedures. Educ Strategy Med Sci 2009; 2 (3) :137-142
URL: http://edcbmj.ir/article-1-61-fa.html

دیبا واجاری طلعت. مفهوم پردازی بین المللی کردن برنامه درسی در آموزش عالی؛ ابعاد و روندها. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1388; 2 (3) :137-142

URL: http://edcbmj.ir/article-1-61-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 3 - ( پاييز 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645