مقدمه: گسترش فنّاوری اطلاعات و ارتباطات در تمام ابعاد زندگی انسان تغییرات اساسی ایجاد کرده است. در عصر حاضر، محیط مناسب یادگیری باید همواره در سطحی وسیع و با انعطاف لازم در دسترس همگان باشد، بهطوریکه آموزش باید بتواند نه در داخل مراکز آموزشی با دیوارههای بسته، بلکه در هر کجا در اختیار قرار گیرد. تعداد زیاد دانشجویان در کلاسهای برخط، عدم امکان مشارکت کلیه دانشجویان کلاس در یادگیری، عدم وجود امکانات سختافزاری و نرمافزاری لازم برای ایجاد تعامل بین استاد و دانشجو و دانشجویان با یکدیگر، عدم امکان تعامل چهره به چهره و وجود سایر فعالیتهای سرگرمکننده و جذاب در محیط وب هنگام حضور در کلاس درس الکترونیکی، منجر به چالشهایی در عرصه فعالیتهای یادگیری به ویژه فعالیت یادگیری بحث میشود. لذا هدف از این مطالعه، معرفی "فعالیت یادگیری بحث" بهعنوان یکی از فعالیتهای یادگیری در آموزشهای مبتنی بر وب به دو طریق همزمان و غیرهمزمان بود.
نتیجهگیری: فنّاوری اطلاعات و ارتباطات، روز به روز نقش بیشتر و مهمتری در آموزش عالی بهطور اعم و در برنامهدرسی به طور اخص ایفا میکند. از مهمترین ویژگیهای آن، توجه به یادگیرنده بهعنوان سازنده دانش است. بر این اساس، توجه به فعالیتهای یادگیری در برنامه درسی مبتنی بر وب ضروری است و باید فعالیتهای مختلفی اندیشه شود تا یادگیرنده از طریق آنها به وسعت و غنای یادگیری خود بیافزاید.
Gharebaghi Sh., Soltan Mohammadi Z.. Discussion learning activity a novel approach to virtual education. Educ Strategy Med Sci 2010; 3 (1) :13-14 URL: http://edcbmj.ir/article-1-70-fa.html
قره باغی شراره، سلطان محمدی زهره. فعالیت یادگیری بحث؛ رویکردی نوین در آموزش های مجازی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1389; 3 (1) :13-14