[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 5 - ( آذر-دی 1393 ) ::
جلد 7 شماره 5 صفحات 314-309 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتقای همزمان یادگیری و رضایتمندی با آموزش مشارکتی
ژیلا آگاه 1، معصومه شریف‌زاده2
1- گروه زنان و مامایی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران ، jilaagah@yahoo.com
2- "گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی" و "کمیته تحقیقات دانشجویی"، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
چکیده:   (9646 مشاهده)

اهداف: در مطالعات گذشته، مشارکت دانشجو در امر تدریس، در افزایش موفقیت تحصیلی و کسب مهارت‌های ارتباطی موثر شناخته شده است. هدف از این مطالعه، مقایسه روش‌های مشارکتی تدریس با شیوه سنتی از نظر موفقیت تحصیلی و رضایتمندی دانشجویان بود.

روش‌ها: این پژوهش نیمه‌تجربی روی 21 دانشجوی سال سوم مامایی در درس پزشکی قانونی در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 93-1392 انجام شد. 8 جلسه اول به‌روش سخنرانی و 8 جلسه دوم به‌روش مشارکتی اجرا شد. در پایان هر روش، آزمون علمی با میزان دشواری یکسان برگزار شد و دانشجویان پرسش‌نامه رضایت‌سنجی را که روایی و پایایی آن تایید شده بود، تکمیل کردند. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS 16 و آزمون آماری Tمستقل انجام شد.

یافته‌ها: میانگین نمره آزمون علمی در روش مشارکتی با تفاوت معنی‌داری از روش سخنرانی بیشتر بود (0/0001>p). دانشجویان‏، روش مشارکتی را باعث افزایش انگیزه آموختن (6/66%)، افزایش صمیمت و ارتباط دانشجویان (1/80%)، افزایش بحث گروهی در داخل و خارج از کلاس (81%) و افزایش یادگیری مطالب درسی (9/80%) دانستند. همچنین میانگین کلی رضایت با اختلاف معنی‌داری در گروه مشارکتی بیشتر بود (0/0001>p).

نتیجه‌گیری: به‌کارگیری روش‌های نوین مشارکتی در کلاس‌های تئوری دانشگاه علوم پزشکی، می‌تواند به افزایش یادگیری و درک دانشجویان و بهبود سطح مهارت‌های ارتباطی آنها کمک کند.

واژه‌های کلیدی: یادگیری، سخنرانی، رضایتمندی شخصی، مامایی
متن کامل [PDF 396 kb]   (2268 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: روش­‌های نوین تدریس در علوم پزشکی
دریافت: 1393/6/1 | پذیرش: 1393/7/1 | انتشار: 1393/8/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Agah J., Sharifzadeh M.. Simultaneous Promotion of Learning and Satisfaction by Cooperative Training. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (5) :309-314
URL: http://edcbmj.ir/article-1-700-fa.html

آگاه ژیلا، شریف‌زاده معصومه. ارتقای همزمان یادگیری و رضایتمندی با آموزش مشارکتی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (5) :309-314

URL: http://edcbmj.ir/article-1-700-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 5 - ( آذر-دی 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645