[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1394 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 104-99 برگشت به فهرست نسخه ها
نگرش دانشجویان درباره تقلب امتحانی و راهکارهای مقابله با آن
مهناز بهرامی1 ، مجید حسن زاده 2، زهره زندی1 ، الهه ارمی1 ، خیزران میری1
1- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
2- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران ، m_hassanzadeht@yahoo.
چکیده:   (10465 مشاهده)

اهداف: تقلب به‌عنوان یکی از عوامل مهم تهدیدکننده یادگیری فراگیران در میان دانشجویان شایع است. هدف از این مطالعه، تعیین نظرات دانشجویان درباره تقلب امتحانی و راهکارهای مقابله با آن بود.

ابزار و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 169 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه در نیم‌سال دوم سال تحصیلی 93-1392 به‌روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها از طریق پرسش‌نامه پژوهشگرساخته جمع‌آوری شد و با استفاده از نرم‌افزار SPSS 11.5 و آمار توصیفی (میانگین، انحراف‌معیار و توزیع فراوانی نسبی و مطلق) و تحلیلی مناسب (مجذور کای و آنووای یک‌طرفه) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: 45% دانشجویان تقلب را تجربه نموده بودند. از نظر دانشجویان، از بین عوامل موثر در وقوع تقلب، حجم زیاد مطالب درسی (2/51%) و سخت‌بودن واحد درسی (6/41%) بیشترین درصد را به خود اختصاص دادند. وجدان فردی (3/35%) و باورها و اعتقادات شخصی (3/33%)، مهم‌ترین عوامل بازدارنده دانشجویان از تقلب بود. نگاه‌کردن از روی دست دیگران یا در معرض دید قراردادن برگه‌ها، دریافت یا ارسال پاسخ سئوالات از طریق ایما و اشاره و دریافت و ارسال پاسخ سئوالات به‌صورت شفاهی، رایج‌ترین روش‌های تقلب از نظر دانشجویان بودند.

نتیجه‌گیری: پدیده غیراخلاقی تقلب نیاز به توجه بیشتری از طرف اساتید، مدیران آموزشی و پژوهشگران دارد. با این وجود بسیاری از انواع تقلب با وضع قوانین، آموزش درست و مدیریت آموزشی قابل اجتناب است.

واژه‌های کلیدی: تقلب امتحانی، دانشجویان، راهکارهای مقابله‌ای
متن کامل [PDF 416 kb]   (2798 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (4004 مشاهده)  
نوع مطالعه : توصيفی و نظرسنجی | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1393/11/8 | پذیرش: 1394/3/26 | انتشار: 1394/4/10
فهرست منابع
1. Murdock TB, Anderman EM. Motivational perspectives on student cheating: Toward an integrated model of academic dishonesty. Educ Psychol. 2006;41(3):129-45. [Homepage]
2. Sandoz KM, Mitzimberg SM, Schuster M. Social cheating in Pseudomonas aeruginosa quorum sensing. Proc Natl Acad Sci. 2007;104(40):15876-81. [Homepage]
3. Lawson RA. Is classroom cheating related to business students\\\\\\\' propensity to cheat in the \\\\ [Homepage]
4. Callahan D. The cheating culture: Why more Americans are doing wrong to get ahead paperback. New York: Mariner Books; 2007. [Homepage]
5. No Authors Listed. Cheating in medical school. West J Med. 1982:136(2):145. [PubMed]
6. Simpson DE, Yindra KJ, Towne JB, Rosenfeld PS. Medical students\\\\\\\' perceptions of cheating. Acad Med. 1989;64(4):221-2. [PubMed]
7. Đogaš V, Jerončić A, Marušić M, Marušić A. Who would students ask for help in academic cheating? Cross-sectional study of medical students in Croatia. BMC Med Educ, 2014;14:1048. [Homepage]
8. Campbell S W. Perceptions of mobile phones in college classrooms: Ringing, cheating, and classroom policies. Commun Educ. 2006;55(3):280-94. [Homepage]
9. McCabe D. Cheating: Why students do it and how we can help them stop. In: Lathrop A, Foss K, editors. Guiding students from cheating and plagiarism to honesty and integrity: Strategies for change. Westport, Connecticut: Libraries Unlimited; 2005. [Homepage]
10. Smith R. Cheating at medical school. BMJ, 2000;321(7258):398. [PubMed]
11. Gore J, Youk H, Van Oudenaarden A. Snowdrift game dynamics and facultative cheating in yeast. Nature. 2009;459:253-6. [Homepage]
12. Glick SM. Cheating at medical school. BMJ, 2001;322(7281):250-1. [PubMed]
13. Sierles F, Hendrickx I, Circle S. Cheating in medical school. J Med Educ. 1980;55(2):124-5. [PubMed]
14. Rozance CP. Cheating in medical schools: Implications for students and patients. JAMA. 1991;266(17):2453-6. [PubMed]
15. Desalegn AA, Berhan A. Cheating on examinations and its predictors among undergraduate students at Hawassa university college of medicine and health science, Hawassa, Ethiopia. BMC Med Educ. 2014;14:89. [PubMed]
16. Lasnover AL. Cheating beyond medical school. West J Med. 1982;137(1):77. [PubMed]
17. Dans PE. Self-reported cheating by students at one medical school. Acad Med, 1996;71(Suppl 1):S70-2. [PubMed]
18. Baldwin DC Jr, Daugherty SR, Rowley BD, Schwarz MD. Cheating in medical school: A survey of second-year students at 31 schools. Acad Med. 1998;71(3):267-73. [PubMed]
19. Anderman EM, Murdock TB. Psychology of academic cheating. San Diego: Academic Press; 2011. [Homepage]
20. Jordan AE. College student cheating: The role of motivation, perceived norms, attitudes, and knowledge of institutional policy. Ethics Behav. 2001;11(3):233-47. [DOI]
21. Nakhaee N, Nikpour H. Investigation of medical students’ opinions on research fraud in thesis and its frequency. Strides Dev Med Educ. 2005;2(1):10-7. [Persian] [Homepage]
22. Seyed Hosseini davarani V. Attitude of medical students\\\\\\\' to types of cheating and prevalence with indirect method [Dissertation]. Ahvaz: Shahid Chamran University; 2004. [Persian] [Homepage]
23. Moradi V, Saidi Jam M. A study of identifying the cheating trend in exams of medical students of Hamadan University of Medical Sciences. Teb va Tazkieh. 2001;(40):19-23. [Persian] [Homepage]
24. Khamesan A, Amiri MA. Academic cheating in male and female students. Ethics Sci Technol. 2011;6(1):53-61. [Persian] [Homepage]
25. Sepehri Nia A. Effects of self-esteem in students\\\\\\\' attitudes to cheating in male and female students in Shush [Dissertation]. Ahvaz: Shahid Chamran University; 1997. [Persian] [Homepage]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahrami M, Hassanzade M, Zandi Z, Erami E, Miri Kh. Student’s Attitude about Cheating and its Confronting Strategies. Educ Strategy Med Sci 2015; 8 (2) :99-104
URL: http://edcbmj.ir/article-1-766-fa.html

بهرامی مهناز، حسن زاده مجید، زندی زهره، ارمی الهه، میری خیزران. نگرش دانشجویان درباره تقلب امتحانی و راهکارهای مقابله با آن. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (2) :99-104

URL: http://edcbmj.ir/article-1-766-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645