[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 4 - ( مهر-آبان 1394 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 229-223 برگشت به فهرست نسخه ها
اولویت‌بندی اهداف پیشرفت دانشجویان پرستاری و مامایی و رابطه آن با یادگیری خودراهبر
کبری قبادی1 ، صفیه حدادی 2، سعید داداش‌زاده3
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، sofiya.haddad2000@gmail.com
3- گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده:   (8101 مشاهده)

اهداف: یادگیری خودراهبر درازمدت درحالی بخش جدایی‌ناپذیر حرفه پزشکی در نظر گرفته می­شود که هنوز بهترین راه توسعه آن در آموزش بالینی ناشناخته مانده است. یکی از سازه‌های مرتبط با یادگیری خودراهبر، اهداف پیشرفت است. پژوهش حاضر با هدف اولویت‌بندی اهداف پیشرفت دانشجویان پرستاری و مامایی و بررسی رابطه آن با یادگیری خودراهبر آنان انجام شد.

ابزار و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی در سال 91-1390، 209 دانشجوی کارشناسی مشغول به تحصیل در رشته­های پرستاری، مامایی، اتاق عمل و هوشبری در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی بر حسب جنسیت انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری داده­ها، پرسش‌نامه­ اهداف پیشرفت و پرسش‌نامه خودراهبری در یادگیری بود. داده‌ها به‌کمک نرم‌افزار SPSS 21 و با استفاده از آزمون‌های مجذور کای و تحلیل واریانس یک‌راهه تحلیل شدند.

یافته‌ها: 103 نفر از دانشجویان (49%)، اهداف رویکردی را اولویت اول خود قرار دادند. بین اولویت‌بندی اهداف پیشرفت کل دانشجویان تفاوت معنی‌داری وجود داشت (0001/0=p)، اما بین اولویت‌بندی اهداف پیشرفت دختران و پسران تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد (45/0=p). همچنین بین اولویت‌بندی اهداف و خودراهبری در یادگیری رابطه مثبت و معنی‌داری وجود داشت (012/0=p).

نتیجه‌گیری: هدف اول دانشجویان پرستاری و مامایی رویکردی است. دانشجویانی که اهداف تبحری دارند نسبت به دانشجویانی که اهداف رویکردی یا اجتنابی دارند، از میزان خودراهبری بیشتری در یادگیری برخوردار هستند.

واژه‌های کلیدی: یادگیری خودراهبر، اهداف پیشرفت، اهداف رویکردی، اهداف تبحری، اهداف اجتنابی
متن کامل [PDF 443 kb]   (1983 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1965 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
دریافت: 1393/11/8 | پذیرش: 1394/7/6 | انتشار: 1394/7/6
فهرست منابع
1. Li ST, Paterniti DA, Co JP, West DC. Successful self-directed lifelong learning in medicine: a conceptual model derived from qualitative analysis of a national survey of pediatric residents. Acad Med. 2010;85(7):1229-36. [PubMed]
2. Yazdanpanah A, Jalahi H. The effective method for postering thinking dispositions of learners. J Mazandaran Univ Med Sci. 2006;16(55):152-60 .[Persian] [Homepage]
3. Smedley A. The self-directed learning readiness of first year bachelor of nursing students. J Res Nurs. 2007;12(4):373-85. [Homepage]
4. Gordanshekan M, Yarmohamadian M, Ajami S. The effect of metacognitive instruction on self-directed learning package university medical records. Iran J Med Educ. 2011;10(2):131-40. [Persian] [Homepage]
5. Ghanbari Hashemabadi BA, Garavand H, Mohammadzadeh Ghasr A, Hosseini SA. A Survey on relation between tendency to critical thinking and self-direction in nursing and midwifery students and its role on their academic achievement. J Med Educ Dev. 2013;7(4):15-27. [Persian] [Homepage]
6. Chang CC. Evaluating the effects of competency-based web learning on self-directed learning aptitudes. J Comput Math Sci Teach. 2007;26(3):197-216. [Homepage]
7. Williamson SN. Development of a self-rating scale of self-directed learning. Nurse Res. 2007;14(2):66-83. [PubMed]
8. Fisher MJ, King J. The self-directed learning readiness scale for nursing education revisited: A confirmatory factor analysis. Nurse Educ Today. 2010;30(1):44-8. [PubMed]
9. Karimi R, Arendt CS, Cawley P, Buhler AV, Elbarbry F, Roberts SC. Learning bridge: Curricular integration of didactic and experiential education. Am J Pharm Educ. 2010;74(3):48. [PubMed]
10. Zimmerman BJ. Self-regulated learning and academic achivement: An overview. Educ Psychol. 1990;25(1):3-17. [File]
11. Weisani M, Gholamali Lavasani M, Ejei J. The Effect of Achievment Goals on Statistic Anxiety Through Academic Motivation and Statistic Learning. Iran Assoc Psychol. 2012;2(16):142-60. [File]
12. Bakhshi M, Ahanchian M, Amiri R. Relationship between critical thinking, self-regulation strategies and objectives of students’ progress in Islamic Azad University, Shahrood. J Nurs Educ. 2013;1(1):48-60. [Persian] [Homepage]
13. Durik AM, Lovejoy CM, Johnson SJ. A longitudinal study of achievement goals for college in general: Predicting cumulative GPA and diversity in course selection. Contemp Educ Psychol. 2009;34(2):113-9. [Science Direct]
14. Midgley C, Kaplan A, Middleton M, Maehr ML, Urdan T, Anderman LH, et al. The development and validation of scales assessing students’ achievement goal orientations. Contemp Educ Psychol. 1998;23(2):113-31. [PubMed]
15. Mohsenpoor M, Hejazi E, Kiamanesh A. The role ofself-efficacy, achievement goals, learning strategiesandacademic achievement in mathematicsstabilityinthe third yearof secondary schoolstudentsin Tehran. Q J Educ Innov. 2007;5(16):9-35. [Persian] [Homepage]
16. Hejazi E, Rastegar A, Jahromi Gh. Mathematical model to predict the academic achievement of objective sand progress of academic engagement. Q J Educ Innov. 2009;28(7):29-46. [Persian] [File]
17. Elliot AJ, McGregor HA. A2×A2 achievement goals framework. J Personal Soc Psychol. 2001;80(3):501-19. [File]
18. Abd-EI-Fattah SA. The relation among Egyption adolescents’ perception of parental involvement, academic achievement, and achievement goals: A meditational analysis. Int Educ J. 2006;7(4):499-509. [File]
19. Yang GF, Jiang XY. Self-directed learning readiness and nursing competency among undergraduate nursing students in Fujian province of China. Int J Nurs Sci. 2014;1(3):255-9. [Science Direct]
20. Kareshki H, Garavand H. Testing factorial structure of self-directed scale and its relationship with academic motivation in university students. Appl Psychol Res. 2013;3(4):59-74. [Persian] [Homepage]
21. Abd Khodaei M, Saif A, Karimi Biabangard A. Development and standardization of academic motivation scale study examined the effects of training on increasing motivation. Stud Psychol Ferdowsi Univ. 2008;9(1):5-20. [Persian] [Homepage]
22. Behroozi N, Shaghabi M, Mahrabi Zadeh Honarmand M, Maktabi M. Astudy of the relationship of self-directed learning with life satisfaction and academic performance of female students. J Educ. 2013;6(1):155-70. [Persian] [File]
23. Hossein Nejhad AA, Hosseinimehr M. Effect of motivational beliefs and self-regulated learning strategies on achievement motivation of student in physical education schools (application of structural equations). Appl Sci Rep. 2015;10(1):1-7. [File]
24. Mohammad Amini Z. Relationship between self-regulation learning and motivation beliefs with students’ academic achievement. J New Thought Educ. 2008;4(4):123-36. [Persian] [Homepage]
25. Hejazi E, Rastegar A, Lavasani MG, Ghorban Jahrom R. Intelligence beliefs and academic achievement: Mediating role of academic goals and academic engagement. Psychol Res. 2009;12(1-2):11-25. [Persian] [Homepage]
26. Man-Chih A. The effect of the use of selfregulation learning strategies on college student’s performance and satisfaction in physical education [Dissertation]. Australian Catholic University; 2006. [File]
27. Kareshki H. Role of achievement goalsonself-regulated learning components. Cognit Sci News. 2008; 39(3):13-21. [Persian] [Homepage]
28. Nadi MA, Sajadian E. Normalizationscaleself-directioninlearningabouthigh schoolfemale studentsin Isfahan. Q J Educ Innov. 2007;18(5):111-34. [Persian] [Homepage]
29. Mojalli, M Mahram, B. Assessment of students’ achievement to the goals of the fundamental of nursing course. Nurs Educ. 2013;1(2):36-41. [Persian] [Homepage]
30. Hejazi E, Naghsh Z, Sangari A. Perception of class structure and mathematics achievement: the mediating role of motivation and cognition. Q J Educ Innov. 2010;4(5):47-66. [Persian] [Homepage]
31. Mahram B, Namdar Areshtanab H, Vahidi M, Mojalli M, Hoseini Shahidi L. Achievement of educational goals from the perspectives of undergraduate nursing students and head nurses. Nurs Educ. 2013;1(2):29-35. [Persian] [Homepage]
32. Ahanchian MA, Garavand H. A comparative study of the role of culture in ordering priorities of goals and aspirations: the case of Iranian and American university students. J Soc Sci. 2013;(62):127-55. [Persian] [Homepage]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghobadi K, Haddadi S, Dadashzade S. Achievement Goals Prioritization of Nursing and Midwifery Students and its Relationship with Self-Directed Learning. Educ Strategy Med Sci 2015; 8 (4) :223-229
URL: http://edcbmj.ir/article-1-767-fa.html

قبادی کبری، حدادی صفیه، داداش‌زاده سعید. اولویت‌بندی اهداف پیشرفت دانشجویان پرستاری و مامایی و رابطه آن با یادگیری خودراهبر. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (4) :223-229

URL: http://edcbmj.ir/article-1-767-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( مهر-آبان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645