[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1394 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 130-123 برگشت به فهرست نسخه ها
مشکلات آموزشی از دیدگاه دانشجویان دانشکده دندانپزشکی مشهد؛ مطالعه کیفی
شیده قرایی1 ، ساناز کارگزار 2، مریم امیرچقماقی ، حسن غلامی3
1- دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، kargozars881@mums.ac.ir
3- گروه آموزش پزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (8617 مشاهده)

اهداف: ارزیابی مستمر خدمات آموزشی برای حفظ و ارتقای کیفیت آموزش ضروری است. دانشجویان اصلی‌ترین منبع برای بررسی نقاط قوت و ضعف آموزش هستند. این مطالعه با هدف بررسی مشکلات آموزشی از دیدگاه دانشجویان دانشکده دندان‌پزشکی مشهد انجام شد.

مشارکت‌کنندگان و روش‌ها: در این مطالعه کیفی در سال 1391، 25 نفر از دانشجویان دانشکده دندان‌پزشکی مشهد در سه دوره آموزشی شامل علوم پایه، فیزیوپاتولوژی و کارآموزی شرکت داشتند و نظرات آنان طی بحث گروهی، پیرامون هدف اصلی، ضبط و پیاده شد. برای شناسایی ذهنیت‌های مختلف نسبت به وضعیت آموزش از روش‌شناسی کیو استفاده شد. سپس اطلاعات در قالب عبارات و به‌عنوان "نمونه مرتب‌سازی کیو" در اختیار دانشجویان قرار گرفت و نتایج با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی مختص به مطالعات کیو آنالیز شد.

یافته‌ها: در مرحله اول آنالیز کیو، افراد براساس ذهنیت‌های خود درباره مشکلات آموزشی، طبقه‌بندی شدند. اما به‌دلیل همبستگی جزیی میان عبارت‌ها، تحلیل عاملی اکتشافی در شناسایی این ذهنیت‌ها کمک زیادی ننمود. لذا عبارت‌ها با استفاده از شیوه پدیدارشناسی حیطه‌بندی شد و در چهار حیطه شامل؛ حرفه‌ای‌گری، امکانات و تجهیزات آموزشی، مدیریت آموزشی و ارزش‌یابی قرار گرفت.

نتیجه‌گیری: مهم‌ترین مشکلات آموزشی دانشکده دندان‌پزشکی مشهد از دیدگاه دانشجویان، نبود آموزش کافی در مبحث اخلاق حرفه‌ای، عدم تناسب تعداد دانشجویان و امکانات آموزشی در فانتوم و بخش، وضع نامناسب کتابخانه علمی، عدم استفاده از تکنیک‌های مشارکت دانشجویان، عدم کفایت برخی از واحدهای بالینی و نمره‌دهی سلیقه‌ای و بدون معیار است.

واژه‌های کلیدی: مطالعه کیفی، متدولوژی کیو، آموزش دندان‌پزشکی، دانشجویان
متن کامل [PDF 463 kb]   (2589 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (4009 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1393/12/18 | پذیرش: 1394/4/10 | انتشار: 1394/5/5
فهرست منابع
1. Ahangari Z, Rahmani M, Sohrabi Z, Kharazifard MJ. Dental curriculum according to views of the graduates of dental schools of the country during the last 5 years. J Dent Sch. 2010;28(2):80-7. [Homepage]
2. Pakshir HR. Dental education and dentistry system in Iran. Med Princ Pract. 2003;12 Suppl 1:56-60. [PubMed]
3. Hughes O, Wade B, Peters M. The effects of a synthesis of nursing practice course on senior nursing students\\\\\\\' self-concept and role perception. J Nurs Educ. 1991;30(2):69-72. [PubMed]
4. Zaighami R, Fasele M, Jahanmiri SH, Ghodsbin F. Nursing student\\\\\\\'s viewpoints about the problems of clinical teaching. J Qazvin Univ Med Sci. 2004;30:51-6. [Persian] [File]
5. Tiwari A, Lam D, Yuen KH, Chan R, Fung T, Chan S. Student learning in clinical nursing education: perceptions of the relationship between assessment and learning. Nurse Educ Today. 2005;25(4):299-308. [PubMed]
6. Sanatkhani M, Molla Z, Akbari M. Evaluation of the students\\\\\\\' perception about clinical education and examination in Mashhad school of dentistry (Iran) in 2009. J Mashhad Dent Sch. 2012;36(3):211-22. [Persian] [Homepage]
7. Cross RM. Exploring attitudes: The case for Q methodology. J Health Educ Res. 2005;20(2):206-13. [Homepage]
8. Wallenburg I, Van Exel J, Stolk E, Scheele F, De Bont A, Meurs P. Between trust and accountability: Different perspectives on the modernization of postgraduate medical training in the Netherlands. Acad Med. 2010;85(6):1082-90. [PubMed]
9. Liu CC, Chen JCH. Using Q methodology to explore user’s value types on mobile phone service websites. Expert Syst Appl. 2013;40(3):5276-83. [Science Direct]
10. Valenta AL, Wigger U. Q-methodology: Definition and application in health care informatics. J Am Med Inform Assoc. 1997;4(6):501-10. [PubMed]
11. Chinnis AS, Paulson DJ, Davis SM. Using Q methodology to assess the needs of emergency medicine support staff employees. J Emerg Med. 2001;20(2):197-203. [PubMed]
12. Khosravi S, Pazargadi M, Ashktorab T. Nursing students` viewpoints on challenges of student assessment in clinical settings: A qualitative study. Iran J Med Educ. 2012;11(7):735-49. [Persian] [Homepage]
13. Halcomb EJ, Gholizadeh L, DiGiacomo M, Phillips J, Davidson PM. Literature review: Considerations in undertaking focus group research with culturally and linguistically diverse groups. J Clin Nurs. 2007;16(6):1000-11. [PubMed]
14. Khosravi SH, Abedsaeedi ZH. Focus group: A data gathering method. Iran J Nurs. 2011;23(68):19-30. [Persian] [Homepage]
15. Siabani S, Moradi MR, Siabani H, Rezaei M, Siabani S, Amolaei KH, et al. Students’ view points on the educational problems in medical school of Kermanshah University of Medical Sciences (2007). J Kermanshah Univ Med Sci. 2009;13(2):162-71. [Persian] [Homepage]
16. Baraz Pordanjani SH, Fereidooni Moghadam M, Loorizade M. Clinical education status according to the nursing and midwifery students’ point of view, Tehran University of Medical Sciences. Strides Dev Med Educ. 2009;5(2):102-12. [Homepage]
17. Afkham Ebrahimi A, Nasr Esfahani M, Saghafi N. Patients’ expectations and satisfaction with their treating physician. Razi J Med Sci. 2004;11(41):367-75. [Persian] [Homepage]
18. Zafarghandi N, Davati A, Ghurchian M, Sadat Bateni F, Hadavand S. Necessity of medical education amendment in Shahed University according to educators and students viewpoints. Daneshvar Shahed J syst. 2011;18(92):63-8. [Persian] [Homepage]
19. Borhan Mojabi K. Evaluation of clinical skills in Qazvin Faculty of Dentistry through the students and teachers’ points of view. J Qazvin Univ Med Sci. 2002;6(2):48-55. [Persian] [Homepage]
20. Sharifi B, Ghafarian Shirazi HR, Momeninejad M, Saniee F, Hashemi N, Jabarnejad A, et al. A survey of the quality and quantity of clinical education from the viewpoint of medical students. J Jahrom Univ Med Sci. 2012;10(2):57-64. [Persian] [Homepage]
21. Julian TM. A graduating medical school class evaluates their educational experience. WMJ. 1998;97(2):56-62. [PubMed]
22. Khorasani GHA, Mahmoudi M, Vahidshahi K, Shahbaznejad L, Ghafari M. Evaluation of faculty members’ and students’ attitude towards ambulatory teaching quality. J Mazandaran Univ Med Sci. 2007;17(58):87-100. [Persian] [Homepage]
23. Hadizadeh F, Firoozi M, Shamaeyan Razavi N. Nursing and midwifery students perspective on clinical education in Gonabad university of medical sciences. Iran J Med Educ. 2005;5(1):70-8. [Persian] [Homepage]
24. Wilkerson L, Uijtdehaage S, Relan A. Increasing the pool of educational leaders for UCLA. Acad Med. 2006;81(11):954-8. [Science Direct]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gharaei Sh, Kargoza S, Amirchakhmaghi M, Gholami H. Students’ Viewpoints of Mashhad Dental School about Educational Problems a Qualitative Study. Educ Strategy Med Sci 2015; 8 (2) :123-130
URL: http://edcbmj.ir/article-1-783-fa.html

قرایی شیده، کارگزار ساناز، امیرچقماقی مریم، غلامی حسن. مشکلات آموزشی از دیدگاه دانشجویان دانشکده دندانپزشکی مشهد؛ مطالعه کیفی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (2) :123-130

URL: http://edcbmj.ir/article-1-783-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660