[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1394 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 82-75 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر بازخورد شفاهی بر پیامدهای یادگیری دانشجویان پرستاری
حدیثه منادی زیارت1 ، لیلا فخارزاده 2، سید کاوه حجت1 ، صبریه خزنی3 ، ندا اکبری نساجی3 ، محمدحسین لطیفی4 ، علی اصغر جسمی5 ، مهدی رضایی1
1- مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
2- گروه پرستاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران ، fakharzadeh@yahoo.com
3- گروه پرستاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران
4- گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
5- گروه پرستاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
چکیده:   (8939 مشاهده)

اهداف: فرآیند ارزیابی در قالب ارزیابی تکوینی و نهایی صورت می‌گیرد. ارزیابی تکوینی باید همراه با ارایه بازخورد صورت گیرد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر بازخورد شفاهی بر پیامدهای یادگیری دانشجویان پرستاری در دانشکده علوم پزشکی آبادان انجام گرفت.

مواد و روش‌ها: در این مطالعه مداخله‌ای از نوع نیمه‌تجربی، 33 نفر از دانشجویان ترم پنجم کارشناسی پرستاری دانشکده علوم پزشکی آبادان که دوره کارآموزی بخش کودکان را در نیم‌سال اول سال تحصیلی 93- 1392 گذراندند، به‌روش نمونه‌گیری آسان و دردسترس (19 نفر در گروه مداخله و 14 نفر در گروه کنترل) انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، فرم مشخصات شرکت‌کنندگان، پرسش‌نامه خودایفا در حیطه یادگیری شناختی و چک‌لیست یادگیری مهارت‌های بالینی بود. هر مربی در هر دو نوع روش آموزشی حضور داشت. در گروه مداخله، مربی بایستی حداقل یک نوبت در روز و در نزدیک‌ترین زمان ممکن به عملکرد دانشجو، بازخورد شفاهی را ارایه می‌نمود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS 17 و آزمون‌های آماری مجذورکای، من‌ویتنی، T مستقل و T زوجی مورد تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: در هر دو گروه، میانگین نمرات فراگیران در حیطه یادگیری شناختی نسبت به پیش‌آزمون به‌طور معنی‌داری‌ بهبود یافت (001/0=p). همچنین تفاضل میانگین نمرات یادگیری بین دو گروه، از نظر آماری معنی‌دار بود (001/0=p). در حیطه مهارت‌های بالینی، میانگین نمرات در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل تفاوت آماری معنی‌داری داشت (001/0=p).

نتیجه‌گیری: بازخورد شفاهی می‌تواند موجب ارتقای یادگیری شناختی و یادگیری مهارت‌های‌بالینی دانشجویان پرستاری شود.

واژه‌های کلیدی: بازخورد شفاهی، آموزش بالینی، یادگیری شناختی، یادگیری مهارت‌های بالینی، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 447 kb]   (2467 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (3622 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: روش­‌های نوین تدریس در علوم پزشکی
دریافت: 1394/1/15 | پذیرش: 1394/3/27 | انتشار: 1394/4/7
فهرست منابع
1. Henderson S. Clinical teaching involves more than evaluating students. In: Summers L. (editor). A focus on learning. Proceedings of the 4th Annual Teaching Learning Forum, Edith Cowan University. 1995, February. [Homepage]
2. Abdullazadeh F, Lotfi M, Aghazadeh A, Niknam F. The important effective factors on educational planning: The view point of nursing students in Tabriz University. 7th National Congress on Education: 2005. pp. 12-15. [Persian]
3. Becker MK, Neuwirth JM. Teaching strategy to maximize clinical experience with beginning nursing students. J Nurs Educ. 2002;41(2):89-91. [PubMed]
4. Scott ES. Peer-to-peer mentoring: Teaching collegiality. Nurse Educ. 2005;30(2):52-6. [PubMed]
5. Asefzadeh S, Javadi HR, Sharifi M. Mentorship at Qazvin medical school: Pilot study in Iran. J Med Edu. 2004;4(2):85-9. [Homepage]
6. Chan DS. Validation of the Clinical Learning Environment Inventory. West J Nurs Res. 2003;25(5):519-32. [PubMed]
7. Dunn SV, Burnett P. The development of a clinical learning environment scale. J Adv Nurs. 1995;22(6):1166-73. [PubMed]
8. Siabani S, Moradi MR, Siabani H, Rezaei M, Siabani S, Amolaei K, et al. Students’ view points on the educational problems in Medical School of Kermanshah University of Medical Sciences. J Kermanshah Univ Med Sci. 2007;13(2):41-56. [Homepage]
9. Lambert V, Glacken M. Clinical support roles: A review of the literature. Nurse Educ Pract. 2004;4(3):177-83. [PubMed]
10. Shabani H. Skills and education (teaching methods and techniques). 10th edition. Tehran: Institute for Humanities and University studies; 2010. [Persian]
11. Safavi M, Honarmand A, Omidi A, Shetabi H. Comparison of different methods of teaching for residents of anesthesiology. Iran J Med Educ. 2012;11(9):1312-17. [Persian] [Homepage]
12. Koh LC. Refocusing formative feedback to enhance learning in pre-registration nurse education. Nurse Educ Pract. 2008;8(4):223-30. [PubMed]
13. Din Mohammadi MR, Jalali A, Bastani F, Parvizi S, Berim Nejhad L. Feedback: An essential element of clinical education. Iran J Med Educ. 2010;9(3):278-82. [Persian] [Homepage]
14. Dashti M. Words and concepts of medical education. Mashhad Univ Med Sci. 2010;2(4):47-9. [Persian]
15. Tayebi V, Tavakoli H, Armat MR. Feedback delivery situation and related factors in clinical education of the students & staff members’ points of view in North Khorasan university of medical cciences. J North Khorasan Uni Med Sci. 2010;3(1):69-74. [Persian] [Homepage]
16. Kannappan A, Yip DT, Lodhia NA, Morton J, Lau JN. The effect of positive and negative verbal feedback on surgical skills performance and motivation. J Surg Educ. 2012;69(6):798-801. [PubMed]
17. Algiraigri AH. Ten tips for receiving feedback effectively in clinical practice. Med Educ Online. 2014;19:25141. [Homepage]
18. Clynes MP, Raftery SE. Feedback: An essential element of student learning in clinical practice. Nurse Educ Pract. 2008;8(6):405-11. [PubMed]
19. Ende J. Feedback in clinical medical education. JAMA. 1983;250(6):777-81. [PubMed]
20. Chowdhury RR, Kalu G. Learning to give feedback in medical education. Obstet Gynecol. 2004;6(4):243-7. [Homepage]
21. Chur Hansen A, McLean S. On being a supervisor: The importance of feedback and how to give it. Australas Psychiatry. 2006;14(1):67-71. [PubMed]
22. Bienstock JL, Katz NT, Cox SM, Hueppchen N, Erickson S, Puscheck EE, et al. To the point: Medical education reviews, providing feedback. Am J Obstet Gynecol. 2007;196(6):508-13. [PubMed]
23. Elder BL, Brooks DW. Simple versus elaborate feedback in a nursing science course. J Sci Educ Technol. 2008;17(4):334-40. [Homepage]
24. Elincki MD, Layne RD, Ogden PE, Morris DK. Oral versus written feedback in medical clinic. J Gen Intern Med. 1998;13(3):155-8. [PubMed]
25. Spickard A. Words hard to say and hard to hear. J Gen Intern Med. 1998;13(2):142-3. [PubMed]
26. Delaram M, salehiyan T. Productivity in clinical education from the nursing and midwifery students’ viewpoint. J Iran Q Educ Strateg. 2011;4(2):67-71. [Persian] [File]
27. Noori Forutqeh A, Yazddani S, Foroughi M, Raeissadat SA, Mehrabi Y, Saafi M, et al. The effect of formative assessment and giving feedback on ECG interpretation skills among cardiovascular residents of Shahid Beheshti University of Medical Sciences. J Med Educ. 2013;13(11):931-41. [Persian] [Homepage]
28. Managheb E, Zamani A, Shams B, Farajzadegan Z. The effect of communication skills training through video feedback method on interns\\\\\\\' clinical competency. Iran J Med Educ. 2010;10(2):164-70. [Persian] [Homepage]
29. Sepasi H. Effect of a formative evaluation of third-grade students in mathematics achievement. Bimon J Behav. 2002;3:29-38. [Persian] [Homepage]
30. Sepasi H. Effects of formative assessment on student progress. J Human Soc Sci Shiraz Univ. 2002;39:136-9. [Persian] [Homepage]
31. Zareie P, Adib Y, Hashemi T. Efficacy evaluation of continuous learning and self-perceptions of academic performance. J Psychol. 2010,14(2):204-20.
32. Tayebi V, Tavakoli H, Armat M, Nazari A, Tabatabaee Chehr M, Rashidi Fakari F, et al. Nursing students\\\\\\\' satisfaction and reactions to oral versus written feedback during clinical education. J Med Educ Development. 2014;8(4):2-10. [Persian] [Homepage]
33. Rogers J. Adult Learning. 5th edition. Berkshire: Open University Press; 2007. [Homepage]
34. Aghazadeh M, Jalili M. The effect of continuous evaluation process skills on academic achievement. J Physics. 2011;26(4):1-17. [Persian] [File]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Monadi Ziyarat H, Fakharzadeh L, Hojjat SK, Khazni S, Akbari Nasaji N, Latifi MH, et al . Effect of Oral Feedback on Learning Consequences of Nursing Students. Educ Strategy Med Sci 2015; 8 (2) :75-82
URL: http://edcbmj.ir/article-1-791-fa.html

منادی زیارت حدیثه، فخارزاده لیلا، حجت سید کاوه، خزنی صبریه، اکبری نساجی ندا، لطیفی محمدحسین، و همکاران.. تاثیر بازخورد شفاهی بر پیامدهای یادگیری دانشجویان پرستاری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (2) :75-82

URL: http://edcbmj.ir/article-1-791-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645