[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1394 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 113-105 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر چالش‌های ارزشیابی آموخته‌های دانشجویان بر رویکرد مطالعه عمل فکورانه
سیروس قنبری 1، محمدرضا اردلان2 ، ایمان کریمی2
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران ، Siroosghanbari@yahoo.com
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
چکیده:   (7580 مشاهده)

اهداف: دانشجویان رویکردهای مطالعه خود را براساس شیوه‌های ارزش‌یابی اساتید تنظیم می‌کنند. شیوه‌های فعلی ارزش‌یابی از آموخته‌های فراگیران دارای نارسایی‌هایی است. هدف این پژوهش، بررسی چالش‌های ارزش‌یابی از آموخته‌های دانشجویان در دانشگاه‌های علوم پزشکی و تاثیر این چالش‌ها بر رویکرد مطالعه عمل فکورانه بود.

ابزار و روش‌ها: این پژوهش توصیفی- پیمایشی در کلیه دانشجویان دوره کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و مقطع علوم پایه دکترای حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1393 انجام شد و 357 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به‌منظور گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های شناسایی چالش‌های ارزش‌یابی دانشجویان و رویکرد مطالعه عمل فکورانه استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق آمار توصیفی، تکنیک تحلیل عاملی تاییدی و مدل‌سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزارهای لیزرل و SPSS 20 انجام شد.

یافته‌ها: چالش‌های مربوط به عدم توجه به تفاوت‌های فردی (81/0) بیشترین و چالش‌های مربوط به عدم استفاده از ارزش‌یابی‌های غیرعینی (73/0) کمترین بار عاملی را داشتند. تاثیر چالش‌های ارزش‌یابی بر مطالعه عمل فکورانه دانشجویان 74/0- بود (01/0=p). نتیجه‌گیری: هر چه تجربیات آموزشی برای دانشجویان محسوس و در محیط بیشتر تعاملی صورت بگیرد و به‌نوعی تفاوت‌های فردی و قابلیت‌های آنها شناسایی و به رسمیت شناخته شود، چالش‌های موجود در شیوه‌های فعلی ارزش‌یابی از دانشجویان به‌حداقل می‌رسد و رویکرد مطالعه عمل فکورانه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، دانشجویان، علوم پزشکی، معادلات ساختاری
متن کامل [PDF 565 kb]   (1888 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2118 مشاهده)  
نوع مطالعه : توصيفی و نظرسنجی | موضوع مقاله: آموزش مجازی علوم پزشکی
دریافت: 1394/2/7 | پذیرش: 1394/3/12 | انتشار: 1394/3/30
فهرست منابع
1. Ebrahimi M. Behrooznia S. Fasting: Benefits and Probable Health Harmfulness from the Islamic Perspective. J Fasting Health. 2015;3(2):50-3. [Homepage]
2. Majdzadeh R, Nedjat S, Keshavarz H, Rashidian A, Eynollahi B, Larijani B, et al. A new experience in medical student admission in Iran. Iran J Publ Health. 2009;38(1):36-9. [Homepage]
3. Rahbar darshekasteh H. Evaluation in education. J Growth Teach. 2001;157:66-9. [Persian] [Homepage]
4. Seraji F, Attaran M. E-learning (principles, designing, implementation and evaluation). 2nd edition. Hamedan: Bu Ali Sina University; 2012. pp. 78-82. [Persian] [Homepage]
5. Razeghi T, Seraji F. The important challenges for the evaluation of student learning in higher education in Iran. Iran, Tehran: 2nd National Conference on Evaluation and Quality Assurance in Education with a Focus on the Integration of the Educational System; 2013, 1 Mar. [Persian] [Homepage]
6. Razeghi T. Indentification challeges related to evaluation method of students learning in Bu-Ali Sina University [Dissertation]. Hamadan: Bu-Ali Sina University; 2012. pp. 5-188. [Persian] [Homepage]
7. Leung SF, Mok E, Wong D. The impact of assessment methods on the learning of nursing students. Nurse Educ Today. 2008;28(6):711-9. [PubMed]
8. Saif AA, Fathabadi J. Different approaches to lesson study and the relationship of study skills with academic achievement, gender and educational experience of university students. Daneshvar Raftar. 2009;15(33):29-40. [Persian] [Homepage]
9. Roshanaei M. The Relationship between learning approaches and preferences for instructional methods. Q J Res Plan Higher Educ. 2007;13(3):109-42. [Persian] [Homepage]
10. Gijbels D, Segers M, Struyf E. Constructivist learning environments and the (im)possibility to change students\\\\\\\\\\\\\\\' perceptions of assessment demands and approaches to learning. Instr Sci. 2008;36(5-6):431-43. [Homepage]
11. Diseth A, Martinsen O. Approaches to learning, cognitive style, and motives as predictors of academic achievement. Educ Psychol. 2003;23(2):195-207. [Homepage]
12. Haghjooy Javanmard S, Mansourian M. Factors affecting deliberate learning in first year students of nursing and midwifery school of Isfahan University of Medical Sciences. Iran J Med Educ. 2011;10(5):675-82. [Persian] [Homepage]
13. Moulaert V, Verwijnen MG, Rikers R, Scherpbier AJ. The effects of deliberate practice in undergraduate medical education. Med Educ. 2004;38(10):1044-52. [PubMed]
14. Ericsson KA. The scientific study of expert levels of performance: General implications for optimal learning and creativity. High Ability Stud. 1998;9(1):75-100. [DOI]
15. Bourbonnais FF, Langford S, Giannantonio L. Development of a clinical assessment tool for baccalaureate nursing students. Nurse Educ Pract. 2008;8(1):62-71. [PubMed]
16. Abbas Zadeh A, Borhani F, Sabzevari S, Eftekhari Z. The assessment methods and its relationship to learning approaches of nursing students in Kerman University of Medical Sciences, Iran. Strides Dev Med Educ. 2013;10(2):260-70. [Persian] [Homepage]
17. Abdi H, Nilli MR. The Relationship between course experience and deliberate practice study approach among nursing students. Iran J Med Educ. 2014;14(9):758-66. [Persian] [Homepage]
18. Mahmoodi MR. Validation of studying and Learning Approaches Questionnaire to identify students’ studying and learning methods. Strides Dev Med Educ. 2014;10(4):421-30. [Persian] [Homepage]
19. Dlouhá J, Burandt S. Design and evaluation of learning processes in an international sustainability oriented study programme. In search of a new educational quality and assessment method. J Cleaner Product. 2015;106:247-58. [Science Direct]
20. Grift W, Helms Lorenz M, Maulana R. Teaching skills of student teachers: Calibration of an evaluation instrument and its value in predicting student academic engagement. Stud Educ Eval. 2014;43:150-9. [Science Direct]
21. Klimova BF. Evaluation Methods as an effective tool for the development of students’ learning. Procedia. 2014;152:112-5. [Science Direct]
22. Ebrahimi Z. Study strengths and weaknesses of undergraduate university students\\\\\\\\\\\\\\\' progress evaluation practices of teachers and students [Dissertation]. Isfahan: Isfahan University; 2012. [Persian] [Homepage]
23. Fath Abadi J, Rezaei A. Examining the effects of descriptive-qualitative evaluation approach in achieving cognitive, affective and psycho- motor educational objectives at primary schools. J Manag Plann Educ Sys. 2009;(2)3:31-52. [Persian] [Homepage]
24. Dehghani Poudeh M, Shams B, Ashourioun V, Esmaeilee A, Asilian A, Nasri P, et al. Internal assessment of Isfahan general medicine curriculum based on basic standards of Ministry of Health and Medical Education. A Model for evaluation and analysis of results. Iran J Med Educ. 2011;10(5):552-65. [Persian] [Homepage]
25. Sabzevari S, Abbaszadeh A, Borhani F. Perception of nursing faculties from clinical assessment challenges in students: A qualitative study. Strides Dev Med Educ. 2013;10(3):385-97. [Persian] [Homepage]
26. Alavi M, Irajpour A. Optimum characteristics of nursing students’ clinical evaluation: Clinical nursing teachers’ viewpoints in Isfahan University of Medical Sciences. Iran J Med Educ. 2014;13(10):796-808. [Persian] [Homepage]
27. Levin A, Sun CJ. Barriers With in the Academy. J Internet Higher Educ. 2003;(4):34-45. [Homepage]
28. Suen HK, Wu Q. Psychometric paradox of very high-stakes assessment and solutions. J Educ Policy. 2006;3(1):113. [Homepage]
29. Tarant S. The evaluation of a collaborative teaching team in higher education. J Acc Educ. 2008;16(3-4):120-35. [Homepage]
30. Marsh H, Roche LA. Making students\\\\\\\\\\\\\\\' evaluations of teaching effectiveness effective: The critical issues of validity, bias, and utility. Am Psychol Assoc. 1997;52(11):1187-97. [Homepage]
31. Keshtiarray N, Karimi Alavijeh A, Foroughi Abari AA. Identifying the barriers and challenges in performing the descriptive evaluation plan. Res Curriculum Plann Q J Sci Res. 2014;10(12):53-68. [Persian] [Homepage]
32. Sepasi H. Check formative assessment on student progress. J Soc Sci Hum Univ Shiraz. 2004;20(1):1-10. [Persian] [Homepage]
33. Heidari F, Ahmdi Gh. Identifying problems and offering solutions a curriculum to meet the Curriculum evaluation process. Res Curriculum Plann Q J Sci Res. 2013;10(9):126-36. [Persian] [Homepage]
34. Gollickson N. Assessment and classroom learning, assessment in education: Principles policy and practice. Educ Res. 1967;5(1):73-7.
35. Shakila T, Amos R. Synthesis of research on classroom management. J Educ Leader. 1983;83(4):342-7. [Homepage]
36. Bostton C. The concept of formative assessment. Pract Assess Res Eval. 2002;8(9). Available from: http://PAREonline.net/getvn.asp?v=8&n=9 [Homepage]
37. Shareefiaan F, Nasr AR, Aabedee L. Exemplary professors\\\\\\\\\\\\\\\' approach to academic evaluation and the extent of its use by other faculty members. Q J New Thoughts Educ. 2009;5(1):9-34. [Persian] [Homepage]
38. Diseth A. Approaches to learning, course experience and examination grade among undergraduate psychology students: Testing of mediator effects and construct validity. Stud Higher Educ. 2007;32(3):373-88. [DOI]
39. McKee G, Costello P, Adams A, Porter M. The Use of a Supplementary Online Learning Course, and its Effect on Academic Achievement within an Undergraduate Nursing Programme. Irland J Teach Learn Higher Educ. 2010;2(1):1-15. [Homepage]
40. Gulikers JTM, Bastiaens TJ, Kirschner PA, Kester L. Relations between student perceptions of assessment authenticity, study approaches and learning outcome. Stud Educ Eval. 2006;32(4):381-400. [Science Direct]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghanbari S, Ardalan MR, Karimi I. Effect of the Challenges of Student Learnings Evaluation on Deliberate Practice Study Approach. Educ Strategy Med Sci 2015; 8 (2) :105-113
URL: http://edcbmj.ir/article-1-802-fa.html

قنبری سیروس، اردلان محمدرضا، کریمی ایمان. تاثیر چالش‌های ارزشیابی آموخته‌های دانشجویان بر رویکرد مطالعه عمل فکورانه. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (2) :105-113

URL: http://edcbmj.ir/article-1-802-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645