[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1394 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 136-131 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی کیفیت فرآیند تدریس؛ دانشکده پرستاری لامرد
سید احمد هاشمی 1، ابوالفضل عباسی2
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران ، hmd_hashemi@yahoo.com
2- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (9363 مشاهده)

اهداف: امروزه بهبود کیفیت در راس امور سازمان ها قرار دارد و از دغدغه‌های اصلی آنها است. شناسایی نقاط ضعف و قوت، تشخیص فرصت ها و تهدیدها و تلاش برای بهبود وضعیت موجود و رسیدن به وضعیت مطلوب و کسب جایگاه برتر از مهم‌ترین وظایف سازمان‌ها از جمله دانشگاه‌ها است. پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفیت فرآیند تدریس در دانشکده پرستاری لامرد از دیدگاه دانشجویان انجام شد.
ابزار و روش‌ها: این پژوهش توصیفی- پیمایشی در 95 دانشجوی دانشکده پرستاری شهر لامرد که به‌روش سرشماری وارد مطالعه شدند انجام شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه محقق‌ساخته سنجش کیفیت اساتید بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره انجام شد.
یافته‌ها: از دیدگاه دانشجویان، کیفیت تدریس اساتید در تمامی مولفه‌های مورد بررسی وضعیت مطلوبی نداشت. "انتخاب تکنولوژی" در دو سطح سال ورود 1391 و 1393 (001/0=p) و "سنجش و ارزش‌یابی" در دو سطح سال ورود 1391 و 1392 (03/0=p)، تفاوت معنی‌دار داشتند. همچنین مولفه های مدیریت کلاس داری (008/0=p)، پویایی یادگیری (02/0=p) و سنجش و ارزش‌یابی (01/0=p) بین دو گروه پسران و دختران دارای تفاوت معنی‌دار بودند.
نتیجه‌گیری: کیفیت فرآیند تدریس اساتید در مولفه‌‌های انتخاب اهداف، مدیریت کلاس‌داری، استراتژی یادگیری، تنظیم محتوی، پویایی یادگیری، انتخاب تکنولوژی و سنجش و ارزش‌یابی در دانشکده پرستاری لامرد از دیدگاه دانشجویان پایین‌تر از حد متوسط است.

واژه‌های کلیدی: تدریس، کیفیت تدریس، دانشجویان، دانشکده پرستاری

چکیده گسترده انگلیسی

متن کامل [PDF 476 kb]   (2584 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (4652 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1394/2/20 | پذیرش: 1394/2/20 | انتشار: 1394/4/20
فهرست منابع
1. Bryman A. Effective leadership in higher education: a literature review. Stud High Educ. 2007;32(6):693-710. [DOI]
2. Chung BG, Ehrhart MG, Ehrhart KH, Hattrup K, Solamon J. Stereotype threat, state anxiety, and specific self-efficacy as predictors of promotion exam performance. Group Organ Manag. 2010;35(1):77-107. [Homepage]
3. MacDonald JB, Wolfson BJ, Zaret E. Reschooling society: A conceptual model. Washington DC: Association for Supervision and Curriculum Development; 1973. [Homepage]
4. Vlasceanu L, Grunberg L, Parlea D. Quality assurance and accreditation: A glossary of basic terms and and definitions. Bucharest: UNESCO-CEPES; 2007. [File]
5. Karimian H, Naderi E, Attaran M, Salehi K. Internal evaluation as an appropriate approach to improve higher education system; a case study. Educ Strateg Med Sci. 2011;4(2):77-83. [Homepage]
6. Davok DF. Quality in education. Avaliação: revista da avaliação da Educação Superior (Campinas). 2007;12(3):505-13. [Portuguese] [Homepage]
7. D\\\\\\\'Andrea V, Gosling D. Improving teaching and learning in higher education: A whole institute approach (Society for research into higher education) 1st edition. Berkshire: Open University Press; 2005. [Homepage]
8. Cheng YC, Tam WM. Multi‐models of quality in education. Qual Assur Educ. 1997;5(1):22-31. [DOI]
9. Pounder J. Institutional performance in higher education: Is quality a relevant concept?. Qual Assur Educ. 1999;7(3):156-65. [DOI]
10. Jacob BA, Lefgren L. Can principals identify effective teachers? Evidence on subjective performance evaluation in education. J Labor Econ. 2008;26(1):101-36. [Homepage]
11. UNESCO. Higher education and national development in four countries: India, Bangladesh, Thailand and the Philippines. Bangkok: UNESCO Principal Regional Office for Asia and the Pacific; 1988. [Homepage]
12. Gordon M. Between constructivism and connectedness. J Teach Educ. 2008;59(4):322-31. [File]
13. Hasan Tehrani T, Karami Kabir N, Cheraghi F, Bekaian M, Yaghoubi Y. The relationship between emotional intelligence, mental health and academic achievement in Neyshabour nursing students. Nasim-e-Danesh. 2012;20(3):35-42. [Persian] [Homepage]
14. Hassanzadeh R, Motamedi Talavaki MT. the impact on improving the teaching skills of teachers in the use of learning strategies and study patterns of students. Educ Lead Manag. 2012;6(1):41-70. [Persian] [File]
15. Mac Donald J, Wolfson BL, Zaret E. Reschooling society: A conceptual model. Washington DC: Association for Supervision and Curriculum Development; 1999. [File]
16. UNESCO. The new dynamics of higher education and research for societal change and development. Paris, France: World Conference on Higher Education; 2009. [File]
17. Ahmadinejad Z, Ziaee V, Morravedgi A. A survey on student’s satisfaction of clinical education and its related factor. Iran J Med Educ. 2002;2(0):15-6. [Persian] [Homepage]
18. Pazargadi M, Sattari S. Assessing the quality of education: The partnership approach to deal with the challenges of higher education management system, non-governmental third millennium. J Educ. 2008;5(17):1-23. [Persian] [Homepage]
19. Ghalavandi H, Beheshtirad R, Ghale’ei A. Investigating the quality of educational services in the University of Urmia through SERVQUAL model. J Manag Dev Process. 2012;25(3):49-66. [Persian] [Homepage]
20. Rahmani R, Fathi Vajargah K. Evaluation of quality in higher education. Educ Strateg Med Sci. 2008;1(1):28-39. [Persian] [Homepage]
21. Enayati T, Zameni F, Nasirpoor Deravi N. Assessing the quality of educational service in Mazandaran University of Medical Sciences using Servqual Model. JHPM. 2013;2(2):32-9. [Persian] [Homepage]
22. Shams L, Mahmoudi S, Maleki MR, Ameli E, Mousavi SM. Educational service quality of Tehran University of Medical Sciences: The students’ perspective. RJMS. 2014;21(124):37-46. [Persian] [Homepage]
23. Khorasani G, Mahmoudi M, Vahidshahi K, Shahbaznejad L, Ghafari M. Evaluation of faculty members’ and students’ attitude towards ambulatory teaching quality. J Mazandaran Univ Med Sci. 2007;17(58):87-100.[Persian] [Homepage]
24. Changyzi Ashtiyani S, Shamsi M. Students viewpoints about quality of educational health-care at Arak University of Medical Sciences in 2009. Res Med Educ. 2011;3(1):17-26. [Persian] [Homepage]
25. Hovida R, Siadat SA, Shaemi Barzoki A. The relationship between the components of a learning organization, and improve the quality of education at the University of Isfahan. Sci J Isfahan Univ. 2007:23(1):119-32. [File]
26. Ylmaz V, Filiz Z, Yapark B. The profitability of customer-targeted quality improvement efforts: An empirical examination. TQM Magazine. 2007;63(3):122-31. [Turkish] [Homepage]
27. Lim D. Quality assurance in higher education: A study of developing countries. England: Ashgate; 2001. [Homepage]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashemi SA, Abbasi A. Assessing the Quality of Teaching Process Lamerd School of Nursing. Educ Strategy Med Sci 2015; 8 (3) :131-136
URL: http://edcbmj.ir/article-1-815-fa.html

هاشمی سید احمد، عباسی ابوالفضل. ارزیابی کیفیت فرآیند تدریس؛ دانشکده پرستاری لامرد. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (3) :131-136

URL: http://edcbmj.ir/article-1-815-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660