[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1394 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 185-179 برگشت به فهرست نسخه ها
ویژگی‌های ادراکی دانشجویان در محتوای الکترونیکی برنامه درسی؛ دانشگاه علوم پزشکی مشهد
خدیجه علی‌آبادی1 ، مرتضی مرادی دولیسکانی 2، رحیم مرادی1 ، عبدالحسین محمدی گله‌دار3
1- گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2- گروه برنامه‌ریزی درسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، Moradi_master2011@yahoo.com
3- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
چکیده:   (9642 مشاهده)

اهداف: همراه با گسترش فنّاوری‌های نوظهور در جهان پیشرفته و ورود آموزش الکترونیکی به عرصه تعلیم و تربیت، نظام آموزشی به‌خصوص حوزه علوم پزشکی با نیازهای جدیدی در زمینه برنامه درسی و محتوای آموزشی روبه‌رو شده است. هدف از این پژوهش، بررسی ویژگی‌های ادراکی و شناختی دانشجویان در خصوص محتوای الکترونیکی برنامه درسی بود.
ابزار و روش‌ها: این پژوهش با روش توصیفی- پیمایشی در 250 نفر از دانشجویان (164 دختر و 86 پسر) آموزش الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی 93-1392 که به‌روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی انتخاب شدند، انجام شد. ابزار مورد استفاده،‌ پرسش‌نامه ویژگی‌های ادراکی واندرلایند و ون‌براک بود که ویژگی‌های ادراکی را در مولفه‌های مزیت نسبی‏، سازگاری، پیچیدگی، آزمون‌پذیری و مشاهده‌پذیری می‌سنجید. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون T تک‌نمونه‌ای انجام شد.
یافته‌ها: میانگین نمره ویژگی‌های ادراکی دانشجویان (14/6±28/68) به‌طور معنی‌داری کمتر از نقطه برش 80درصدی میانگین فرضی (75) بود (0001/0=p). میانگین نمره خرده‌مقیاس مزیت نسبی (44/2±23/17) به‌طور معنی‌داری بیشتر از نقطه برش 80درصدی میانگین فرضی (16) بود (0001/0=p)، اما میانگین نمرات در خرده‌مقیاس‌های سازگاری (48/2±63/11؛ 0001/0=p)، پیچیدگی (72/1±53/13؛ 0001/0=p)، آزمون‌پذیری (33/1±37/11؛ 0001/0=p) و مشاهده‌پذیری (36/2±09/15؛ 05/0p>) از میانگین فرضی (16) کمتر بود.
نتیجه‌گیری: ویژگی‌های ادراکی دانشجویان در زمینه محتوای الکترونیکی با توجه به خرده‌مقیاس‌های آن، وضعیت مطلوبی در برنامه درسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ندارد و فقط خرده‌مقیاس مزیت نسبی دارای شرایط مطلوبی است.

واژه‌های کلیدی: ویژگی‌های ادراکی، محتوای آموزش الکترونیکی، برنامه درسی، علوم پزشکی
متن کامل [PDF 482 kb]   (2099 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2206 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1394/3/2 | پذیرش: 1394/5/24 | انتشار: 1394/5/25
فهرست منابع
1. Nam CW, Zellner RD. The relative effects of positive interdependence and group processing on student achievement and attitude on line cooperative learning. Comput Educ. 2011;56(3):680-8. [Science Direct]
2. Chen C, Liu M, Chang M. Personalized curriculum sequencing utilizing modified item response theory for web-based instruction. Exp Sys App. 2006;30(2):378-96. [Science Direct]
3. George PP, Papachristou N, Belisario JM, Wang W, Wark PA, Cotic Z, et al. Online eLearning for undergraduates in health professions: A systematic review of the impact on knowledge, skills, attitudes and satisfaction. J Glob Health. 2014;4(1):010406. [PubMed]
4. Link TM, Marz R. Computer literacy and attitudes towards e-learning among first year medical students. BMC Med Educ. 2006;6:34. [PubMed]
5. Rovai AP, Wighting MJ, Baker JD, Grooms LD. Development of an instrument to measure perceived cognitive, affective, and psychomotor learning in traditional and virtual classroom higher education settings. Int High Educ. 2009;12(1):7-13. [Science Direct]
6. Pundak D, Herscovitz O, Shacham M, Wiser-Biton R. Attitudes of face-to face and e-learning instructors to ward active learning. J E-Learn Learn Obj. 2009; 5:215-32. [File]
7. Pragnell MV, Roselli T, Rossano V. Can a hypermedia cooperative e-learning environment stimulate constructive collaboration?. Educ Technol Soc. 2006;9(2):119-32. [File]
8. Huang LK. Planning and implementation framework for a hybrid e-learning model The context of a part-time LIS postgraduate programe. J Lib Inf Sci. 2010;42(1):45-69. [Homepage]
9. Karahoca D, Dulda KA, Yucel A, Gulluoglu B, Arifoglu E. Interactive e-content development for vocational and technical education. Procedia-Soc Behav Sci. 2010;2(2):5842-9. [Science Direct]
10. Sakiroglu U, Cebi A, Bezir C, Akkan Y. Views of the instructors through dynamic education content design in web environment. Procedia-Soc Behav Sci. 2009;1(1):1012-6. [Science Direct]
11. Majidi A, Zandian F, Hasanzadeh M. The Evaluation of Digital Library academic expectations of the user interface screen. J Inf Sci Technol. 2010;2(4):695-720. [Persian] [Homepage]
12. El-Deghaidy H, Nouby, A. Effectiveness of a blended e-learning cooperative approach in an Egyptian teacher education programme. Comput Educ. 2008;51(3):988-1006. [Science Direct]
13. Orvis KA, Brusso RC, Wasserman ME, Fisher SL. E-nabled for e-learning? the moderating role of personality in determining the optimal degree of learner control in an e-learning environment. Hum Perform. 2010;24(1):60-78. [DOI]
14. Cross J. The future of eLearning. Horizon. 2004;12(4):150-6. [DOI]
15. Malekian F, Narimani M, Sahebjami S. The role of cognitive and metacognitive strategies to motivate learners to advance the education system based on information and communications technology. Curr Knowl Res Educ Sci. 2009;7(25):21-38. [Persian] [Homepage]
16. Riahi GH, Abedi M. Design and software development e-learning (e-learning) to learn how wind turbines renewable energy system. J Eng Educ. 2008;10(38):119-35. [Persian] [Homepage]
17. Safavi GH, Abedi M. The Education from idea to action. Tehran: Res academic pub; 2009. [Persian]
18. Ninoriya S, Chawan PM, Meshram BB. CMS, LMS and LCMS For eLearning. IJCSI. 2011;8(2):644-7. [File]
19. Mirzabeygi M, Kharazi SK, Mousavi SA. Design an approach based on cognitive development of electronic content for academic courses with an emphasis on the humanities in higher education. J Curr Stud. 2009;3(12):12-71. [Persian] [Homepage]
20. Fathivajargah K, Kashtiaray N, Foroghi A, Zimitat K. Supervisor selection and student-supervisor relation: PhD graduates perspective. J Curric Stud. 2009;4(3):281-308. [Persian] [File]
21. Mehrmoohamadi M. Curriculum Theories, Approaches and Perspectives. 2nd edition. Mashhad: Astan Quds Razavi Publication; 2010. [Persian] [Homepage]
22. Khosravi M, Fathi Vajargah K, Maleki H, Nourozi D. An analysis of Acceptance of Curriculum Innovations in the Higher Education System: A Case Study of the Iranian Universities Curriculum Revision Bylaw. J Educ Psychol. 2013;9(27):135-66. [Persian] [Homepage]
23. Dooley KE. Towards a holistic model for the diffusion of educational technologies: An integrative review of educational innovation studies. Educ Technol Soc. 1999;2(4):35-45. [Homepage]
24. Ellsworth JB. Surviving change: A survey of educational change models. New York: Clearing House on Info & Tech; 2000. [Homepage]
25. Rogers EM. Diffusion of innovations. 5th edition. New York: Free Press; 2003. [Homepage]
26. Amipour F. The e-learning in universities and institutions of higher education. Q Book. 2007;2(69):217-28. [Persian] [File]
27. Taghiyareh F, Seyadati M. Key selection criteria of e-learning authoring tools. Q J Res Plan High Educ. 2007;13(1):75-89. [Persian] [Homepage]
28. Cook DA. Where are we with Web-based learning in medical education?. Med Teach. 2006;28(7):594-8. [PubMed]
29. Dadgostarnia M, Changiz T, Vafamehr V. Constructing a clinical curriculum evaluation tool based on community orientation strategy (a guide for application). Iran J Med Educ. 2011;10(5):755-66. [Persian] [Homepage]
30. Choules AP. The use of elearning in medical education: A review of the current situation. Postgrad Med J. 2007;83(978):212-6. [PubMed]
31. Zandi S, Abedi D, Yousefi A, Changiz T, Yamani N, Kabiri P. The electronic learning as a new educational technology and its integration in medical education. Iran J Med Educ. 2004;61(11):58-65. [Persian]
32. Moradidoliskani M. Identify the components and standards of professional ethics for teachers to teach Islamic Studies [Dissertation]. Ferdowsi University of Mashhad; 2014. [Persian] [Homepage]
33. Vanderlinde R, van Braak J. A new ICT curriculum for primary education in Flanders: Defining and predicting teachers\\\\\\\\\\\\\\\' perceptions of innovation attributes. Educ Technol Soc. 2011;14(2);124-35. [File]
34. Kazemigharechi M, Aminkhandaghi M. Evaluate the quality of electronic content from the perspective of Mashhad university of Medical Sciences. J ICT Educ. 2014;4(4):75-93. [Persian] [Homepage]
35. Latifnejad Roudsari R, Jafari H, Hosseini BL, Esfalani A. Measuring students\\\\\\\\\\\\\\\' knowledge and attitude towards e-learning in Mashhad university of medical sciences (MUMS). Iran J Med Educ. 2011;10(4):364-73. [Persian] [Homepage]
36. Akbaryborng M, Jafarisuny H, Ahanchian MR, Kareshki H. Curriculum orientations among faculty: The role of gender, academic level and learning approach (face-to-face and virtual) in Mashhad university of medical sciences. Iran J Med Educ. 2012;12(3):210-9. [Persian] [Homepage]
37. Alavi Sh, Shariati M. Investigating Employees Satisfaction with E-learning Courses in Tehran University of Medical Sciences. Iran J Med Educ. 2010;10(3):200-10. [Persian] [Homepage]
38. Mohammadi A, Mohammadi J. Survey of lecturers\\\\\\\\\\\\\\\' opinions about the learning environment at Zanjan university of medical sciences. J Med Educ Dev. 2014;7(15):117-26. [Persian] [Homepage]
39. Mousavi F, Saeydipour B, Rostami M. The factors affecting the adoption and use of ICT among rural youth based on innovation diffusion theory of Rogers. J Soc Sci. 2012;6(17):165-84. [Persian] [Homepage]
40. Seyednaghavi MA. Study of teachers and students attitude toward e-learning: Surveying in Iran’s e-learning universities. Q J Res Plan High Educ. 2007;13(1):157-76. [Persian] [Homepage]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ali Abadi Kh, Moradi Doliskani M, Moradi R, Mohammadi Galedar A. Perceptual Characteristics of Students in e-Content of the Curriculum Mashhad University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2015; 8 (3) :179-185
URL: http://edcbmj.ir/article-1-823-fa.html

علی‌آبادی خدیجه، مرادی دولیسکانی مرتضی، مرادی رحیم، محمدی گله‌دار عبدالحسین. ویژگی‌های ادراکی دانشجویان در محتوای الکترونیکی برنامه درسی؛ دانشگاه علوم پزشکی مشهد. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (3) :179-185

URL: http://edcbmj.ir/article-1-823-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660