[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1394 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 149-145 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر عدم رضایت از رشته تحصیلی بر رفتار سکوت کلاسی
رضا بهنام‌فر1 ، فرشیده ضامنی 2، ترانه عنایتی1
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، f_zameni@yahoo.com
چکیده:   (7698 مشاهده)

اهداف: رضایت از رشته تحصیلی و مشارکت در کلاس درس و فرآیند آموزش از عوامل بسیار مهم در موفقیت و کیفیت آموزشی است. دانشجویانی که به رشته تحصیلی خود علاقمند نباشند، از انگیزه کافی برای مطالعه مناسب در رشته خود برخوردار نیستند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر عدم رضایت از رشته تحصیلی در بروز رفتار سکوت کلاسی بود.
ابزار و روش ها: در این پژوهش توصیفی در سال تحصیلی 94-1393، 382 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد به‌شیوه نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای سکوت کلاسی و عدم رضایت از رشته تحصیلی از پرسش‌نامه پژوهشگرساخته 24سئوالی استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS 16 و آزمون‌های من- ویتنی، کروسکال- والیس و رگرسیون خطی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: دانشجویان از رشته تحصیلی خود رضایت داشته و خود را در کلاس درس، افراد ساکتی نمی‌دانستند (0001/0=p). همچنین عدم رضایت از رشته تحصیلی بر شکل‌گیری رفتار سکوت در کلاس درس تاثیر داشت و 227/0 از تغییرپذیری آن را تبیین می‌کرد (0001/0=p).
نتیجه گیری: عدم رضایت از رشته تحصیلی در عدم مشارکت دانشجویان در فرآیند آموزش و بروز رفتار سکوت کلاسی موثر است.

واژه‌های کلیدی: سکوت، عدم رضایت، رشته تحصیلی
متن کامل [PDF 455 kb]   (2226 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (3740 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: 1394/5/3 | پذیرش: 1394/5/19 | انتشار: 1394/5/22
فهرست منابع
1. Neamatollahi H, Mehrabkhani M, Ghafarpour S, Ghasemi A. Evaluation of Mashhad dental school students’ motives and viewpoints on their career choices in 2010. J Mashhad Dent Sch. 2014;38(1):71-84. [Persian] [File]
2. Abedian K, Shahhosseini Z. Factors affecting students\\\\\\\' motivations for choosing nursing as a career: A cross-sectional study. J Health Breeze. 2012;1(3):26-32. [Persian] [Homepage]
3. Abaszadeh A, Borhani F, Mohsenpour M. Factors Affecting Discipline (Major) Choice among Newly Admitted Students of Nursing in Kerman University of Medical Sciences. Iran J Med Educ. 2012;11(6):600-8. [Persian] [Homepage]
4. Kabirzadeh A, Rezaee Gharahtekan M, Tayyeban M, Alizadeh M. Factors Affecting Discipline Choice in Students of Medical Records and Health Information Technology in Mazandaran University of Medical Sciences in Year 2010. Iran J Med Educ. 2012;12(4):258-64. [Persian] [Homepage]
5. Shahriary AR, Sadeghi M, Hosseini M, Jamili M. A survey of Army paramedical student’s satisfaction about their field-year 2007. J Army Uni. 2008,3(1):44-6. [Persian] [Homepage]
6. Alizadeh S, Sigarchian M. The motivation of choosing midwifery field of study and related factors among the midwifery students of Islamic Azad University, Rasht Branch, Iran. Strides Dev Med Educ. 2013;10(1):78-86. [Homepage]
7. Zargar Y, Tahmasbi N, Davoodi I. Construction and validation of a scale for the academic field interest of university students. Educ Sci J Chamran Uni. 2011;6(2):221-38. [Persian] [Homepage]
8. Behnampour N, Heshmati H, Rahimi S. A survey on Paramedical and health students\\\\\\\' satisfaction with their discipline and some of the related factors. Iran J Med Educ. 2012;12(8):616-18. [Persian] [Homepage]
9. Rabani R, Rabiei K. Evaluation of Major Selection and its Impact on Educational Satisfaction among Isfahan University Students. J Res Plan Higher Educ. 2011;17(2):99-120. [Persian] [Homepage]
10. Behdani F. Comparison of anxiety levels in rural and urban high school students in Mashhad-Northeastern part of Iran. J Fundam Mental Health. 2013;14(56):194-301. [Persian] [Homepage]
11. Shayegh S, Mirkhani H, Bazrafcan L. Students\\\\\\\' point of view about the effect of university open day (UOD) on selecting field of study, Shiraz university of medical sciences. Strides Dev Med Educ. 2009;6(1):40-9.[Persian] [Homepage]
12. Edraki M, Rambod M, Abdoli R. The relationship between nursing students’ educational satisfaction and their academic success. Iran J Med Educ. 2011;11(1):32-9. [Persian] [Homepage]
13. Hakim A. Factors affecting satisfaction of nursing students of nursing major. J Nurs Educ. 2013;2(2):10-20. [Persian] [Homepage]
14. Hadavi M, Esmaeili S. The satisfaction rate of the anesthesia students about their educational field and their attitude towards future job perspectives in 2012. J Rafsanjan Uni Med Sci. 2014;13(7):609-18. [Persian] [Homepage]
15. Sadati L, Pazouki A, Golchin E, Mehdizadehkashi A, Pishgahroudsari M, Tamannaie Z. The effect of cooperative teaching based on students’ active participation on learning level in the paramedical faculty of Alborz university of medical sciences. J Med Educ. 2013;1(2):46-52. [Persian] [Homepage]
16. Mahmoodi F,Fathi Azar E, Esfandiari R. The investigation of the relationship between active participation of students and their academic achievement in the process of teaching. Stud Educ Psychol. 2010;10(3):62-82.[Persian] [Homepage]
17. Tuan LT, Nhu NTK. Theoretical review on oral interaction in EFL Classrooms. Studies literature language. 2010;1(4):29-48. [Homepage]
18. Copenhaver JF. Silence in the classroom: Learning to talk about issues of race. Dragon Lode. 2000;18(2):8-16. [File]
19. Behnamfar R. Modern Reticence. Iran J Med Educ. 2014;14(9):829-30. [Persian] [Homepage]
20. Sadeghi M, Bahgerian A. Postgraduate aspiration in dental students at Rafsanjan University of medical sciences. J Rafsanjan Uni Med Sci. 2013;12(2):103-14. [Persian] [File]
21. Sanaei Nasab H, Hojat Rashidy Jahan H, Tavakoli R, Abdolreza Delavari RA, Rafati H. Amount of health-treatment services management bachelor students’ satisfaction from their educational field. Educ Strateg Med Sci. 2010;3(1):5-6. [Persian] [Homepage]
22. Borjian Borujeni A, Reisi S, Borjian Borujeni S. The survey of satisfaction of nursing educated about their field of study, Borujen. Sci J Hamadan Nurs Midwif Fac. 2010;18(2):50-60. [Persian] [Homepage]
23. Sanagoo A, Hesam M. Academic under-achievement and some related factors associated with academic satisfaction in Golestan university of medical sciences’ students. J Gorgan Bouyeh Fac Nurs Midwif. 2013;9(2):90-6. [Persian] [Homepage]
24. Aghazadeh S, Abedi H. Student reticence in Iran’s academia: Exploring students’ perceptions of causes and consequences. Procedia-Soc Behav Sci.2014;98:78-82. [Science Direct]
25. Hashemi Z, Hadavi M, Shomossi N, Rezaeian M. Coaxing, begging and pleading for a response: Reticence among Iranian EFL students. Life Sci J. 2013;10(9s):367-72. [File]
26. Riasati MJ. Causes of reticence: Engendering willingness to speak in language classrooms. Int J Res Stud Lang Learn. 2014;3(1):115-22. [Homepage]
27. Zare-ee A, Shirvanizadeh M. Uncovering undergraduate english-as-a-foreign-language learners’ perceptions of reticence. Adv Lang Liter Stud. 2014;5(5):50-63. [Homepage]
28. Mousapour Negari G, Navabizadeh Z. An investigation into reticence and vocabulary knowledge of Iranian EFL learners. Iran J Appl Lang Stud. 2012;4(1):81-106. [Homepage]
29. Shafiee Nahrkhalaji S, Khorasani M, Rashidi Ashjerdi M. Gendered communication in Iranian university classrooms: The relationship between politeness and silence in Persian culture. Iran J Soc Cult Lang. 2013;1(1):118-30. [Homepage]
30. Behnamfar R. General studies, cognitive construction, class reticence. Iran J Med Educ. 2015;15(0):54-6. [Persian] [Homepage]
31. Green D. Class participation in a teacher training college: What is it and what factors influence it?. ELTED. 2008;11:15-26. [File]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Behnamfar R, Zameni F, Enayati T. Effect of Dissatisfaction with Academic Field on Class Silence Behavior. Educ Strategy Med Sci 2015; 8 (3) :145-149
URL: http://edcbmj.ir/article-1-844-fa.html

بهنام‌فر رضا، ضامنی فرشیده، عنایتی ترانه. تاثیر عدم رضایت از رشته تحصیلی بر رفتار سکوت کلاسی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (3) :145-149

URL: http://edcbmj.ir/article-1-844-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660