[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 4 - ( مهر-آبان 1394 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 245-239 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی بیرونی گروه آموزشی ترمیمی و مواد دندانی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل
هادی مصلح امیردهی1 ، محمدرضا نیستانی2 ، ایمان جهانیان3
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، hadimosleh313@chmail.ir
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3- گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
چکیده:   (10312 مشاهده)

اهداف: امروزه بهبود کیفیت نظام آموزش عالی به‌عنوان اصلی اساسی مورد توجه متصدیان این حوزه قرار گرفته است. در این بین بهره‌گیری از راهبرد ارزیابی بیرونی برای دست‌یابی به کیفیت در نظام دانشگاهی نقش کلیدی ایفا می‌کند. هدف این پژوهش، ارزیابی بیرونی گروه آموزشی ترمیمی و مواد دندانی دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل بود.

ابزار و روش‌ها: در این پژوهش توصیفی در سال تحصیلی 94-1393، 109 نفر از اعضای گروه ترمیمی و مواد دندانی دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل (شامل دانشجویان، اعضای هیات علمی، مدیر گروه و کارکنان گروه) در روند ارزیابی بیرونی مشارکت کردند که دانشجویان به‌روش نمونه‌گیری طبقه‌ای و اعضای هیات علمی و کارکنان به‌روش سرشماری وارد مطالعه شدند. از پرسش‌نامه، مصاحبه، چک‌لیست و مشاهده به‌منظور گردآوری داده‌ها بهره گرفته شد. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار آماری SPSS 21 و روش وزن‌دهی (ارزش‌گذاری) گزینه‌ها استفاده شد.

یافته‌ها: از نظر گروه مورد ارزیابی، دو عامل "اعضای هیات علمی" و "تجهیزات و امکانات" در وضعیت نسبتاً مطلوب و دو عامل "مدیر گروه" و "اهداف و رسالت" در وضعیت مطلوب قرار داشتند.

نتیجه‌گیری: گروه آموزشی ترمیمی و مواد دندانی دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل، از نظر ارزیابی بیرونی در وضعیت مطلوب قرار دارد.

واژه‌های کلیدی: ارزیابی بیرونی، گروه ترمیمی و مواد دندانی، کیفیت، معیار
متن کامل [PDF 458 kb]   (2272 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2499 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: آموزش مجازی علوم پزشکی
دریافت: 1394/5/14 | پذیرش: 1394/6/13 | انتشار: 1394/6/14
فهرست منابع
1. Ayatollahi H, Pourrezaian M, Houshyar M. A survey of characteristics of identity in higher education system of art with special attention on the contemporary cultural variable in Iran. Honar-ha-ye-ziba Honar-ha-ye Tajassomi. 2012;4(50):5-14. [Persian] [Homepage]
2. Nosratinia D, Nosratinia A. Evaluate its role in improving the quality of academic performance. Proceedings of the National Conference of Quality in Educational Systems. Tehran: Sharif University of Technology. 2014;1(1):1-10. [Persian]
3. Bazargan A, Amery R. Another approach to organizational structure for evaluating the quality of university-level higher education system. Proceedings of the 4th Annual Conference of Internal Evaluation of the Quality of the University System. Tehran: Quality Assessment Center, Tehran University. 2010;4(1):4-5. [Persian]
4. Niksirat M, Badri SA, Rezvani MR. Effective factors on the selection of scientific research topic of graduate students majoring rural geography and planning . Q J Res Plan Higher Educ. 2012;18(3):87-110. [Persian] [Homepage]
5. Karimyan H, Naderi E, Attaran M, Salehi K. Internal evaluation as an appropriate approach to improve higher education system; a case study. Educ Strateg Med Sci. 2011;4(2):77-83. [Persian] [Homepage]
6. Moslehamirdehi H. Evaluating the outer Group Dental and Dental School, Babol University of Medical Sciences [Dissertation]. Esfahan: University of Esfahan; 2014. [Persian]
7. Alimohammadi T, Rezaeian M, Bakhshi H, Vaziri Nejad R. The evaluation of the Medical School Faculty of Rafsanjan University of Medical Sciences based on the CIPP model in 2010. J Rafsanjan Univ Med Sci. 2013;12(3):205-18. [Persian] [Homepage]
8. Bazargan A. Quality and evaluation in higher education: A look at international experiences. Rahyaft. 1997;15:60-71. [Persian]
9. Mohammadi R, Eshagi F. Quality in higher education. Tehran: The National Education Measurement and Evaluation Organization. 2007:51-3. [Persian]
10. Rameshi R, Naderi A, Nami K. Assess the rate of return in terms of gender education graduates employment and training in Iran. J Educ Plan. 2014;3(5):11-31. [Persian] [Homepage]
11. Dickeson R. The Need for Accreditation Reform. Report of The Secretary of Education ‘s Commission on The Future of Higher Education. New York: Washington DC; 2006. [File]
12. Vroeijenstijn T. International network for quality assurance agencies in higher education: Principles of good practice for an EQA agency. Qual High Educ. 2004;10(1):5-8. [DOI]
13. Memarian H. Mechanism of External Assessment of Engineering Education Programs of Iran. Iran J Ehgin Educ. 2015;16(64):1-22. [Persian] [Homepage]
14. Bazargan A, Eshagi F. External evaluation of quality in university education departments (from idea to action). Tehran: Zaman Publication. 2010. pp. 46-52. [Persian]
15. Samani S, Zohal MA. External assessment-Intra College of School of Nursing and Midwifery, Qazvin University of Medical Sciences. J Med Educ Dev. 2015;7(1):44-54. [Persian] [Homepage]
16. Mustonen K, Sirpa M. Accreditation models in higher education in Finland: Experiences and perspectives. Finnish Higher Education Evaluation Council; 2003.
17. Salehian M, Riahi L, Biglarian A. The impact of accreditation on productivity indexes in Firoozgar Hospital in Tehran. J Health Administ. 2015;18(60):79-89. [Persian] [Homepage]
18. Pazargadi M. Peyravi H. Pourkhoshbakht Y. Alavi Mojed H. Azizi F. Proposing an accreditation model for medical universities of Iran. Iran J Med Educ. 2001;1(4):26-35. [Persian] [Homepage]
19. Huang M. Comparison of three major academic rankings for World Universities: From a research evaluation perspective. J Libr Inf Stud. 2011;9(1):1-25. [File]
20. Salimi J, Ghobadi R. Review and assess the quality of teaching members of faculty in Sanandaj, Kurdistan University of Medical Sciences. Educ Stud. 2014;1(1):1-8. [Persian]
21. Ramezani A, Nemati Z. Evaluation University of Medical Sciences of the quality of educational services provided to them. Proceedings of the Conference of Assessing the Quality of the University Systems. Tehran: Sharif University of Technology. 2014;1(1):33-8. [Persian]
22. Yousefi AR, Yarmohammadian MH, Dadman M. Internal efficiency evaluation indicators in universities of medical sciences. Iran J Med Educ. 2008;7(2):409-21. [Persian] [Homepage]
23. Behrangi M, Saketi P, Seyed Abbaszadeh MM, Fani AA, Mousavi Movaheddi AA. External evaluation report of the management and educational planning department of Tehran University; 2010. Available from: http://cuqa.ut.ac.ir/documents/30787/0/boroni1.pdf [File]
24. Salimi J. Model external to evaluate Persian language and literature group of the university of Kurdistan. [Dissertation]. Tehran: Tehran University; 2006. pp. 182-5. [Persian]
25. Salehi S, Hassan Zahrayi R, Ghazavi Z, Amini P, Ziaei S. The characteristics of effective clinical teachers as perceived by nursing faculty and students. Iran J Med Educ. 2004;4(1):37-44. [Persian] [Homepage]
26. Zohour AR, Eslaminejad T. Effective teaching parameters on the viewpoint of Kerman University of Medical Sciences’ students. Payesh. 2002;1(4): 5-13. [Persian] [Homepage]
27. Abedini S, Kamalzadeh H, Abedini S, Aghamolaei T. Perspectives of medical students regarding criteria for a good university professor, Bandar Abbas, Iran. 2010;14(3):241-5. [Persian] [Homepage]
28. Gharaei Sh, Kargoza S, Amirchakhmaghi M, Gholami H. Students’ viewpoints of Mashhad dental school about educational problems; a qualitative study. Educ Strateg Med Sci. 2015;8(2):123-30. [Persian] [Homepage]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA
نظرات کاربران
نظر ارسال شده توسط hadimosleh در تاریخ 1394/7/24
عالی است این مقاله


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mosleh Amirdehi H, Neyestani MR, Jahanian I. External Evaluation of the Operative Dentistry Department Dental School, Babol University of Medical Sciences . Educ Strategy Med Sci 2015; 8 (4) :239-245
URL: http://edcbmj.ir/article-1-852-fa.html

مصلح امیردهی هادی، نیستانی محمدرضا، جهانیان ایمان. ارزیابی بیرونی گروه آموزشی ترمیمی و مواد دندانی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (4) :239-245

URL: http://edcbmj.ir/article-1-852-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( مهر-آبان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710