[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 4 - ( مهر-آبان 1394 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 222-215 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تاثیر دو شیوه آموزش سخنرانی و مبتنی بر شبکه بر ارتقای عملکرد تحصیلی دانشجویان؛ دانشگاه علوم پزشکی مازندران
محسن زراعتی 1، مهدی زکی پور2 ، نبی اله آقابراریان3
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران ، zeraati_mohsen@yahoo.com
2- گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه هوایی شهید ستاری، تهران، ایران
3- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
چکیده:   (8591 مشاهده)

اهداف: آموزش مجازی (الکترونیک) پیوسته، روشی برای تقویت رهیافت‌های سنتی آموزش است، اما هنوز شواهد زیادی در مورد نتایج ارزش‌یابی این روش منتشر نشده است. هدف این مطالعه، مقایسه تاثیر دو روش آموزش مجازی (الکترونیک) و سنتی (سخنرانی) بر میزان یادگیری دانشجویان بود.

ابزار و روش‌ها: در این پژوهش نیمه‌تجربی در سال 1391، 202 دانشجوی گروه بهداشت عمومیِ دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مقطع کارشناسی و کاردانی که دروس اصول اپیدمیولوژی، اپیدمیولوژی بیماری‌های شایع، بهداشت مادر و کودک و بهداشت باروری را در نیم‌سال دوم سال تحصیلی 91-1390 اخذ کرده بودند، به‌شیوه سر‌شماری مورد مطالعه قرار گرفتند. نیمی از دروس به‌صورت حضوری و بقیه به‌شکل مجازی ارایه شد و تفاوت نمرات آزمون دانشجویان در دو روش آموزشی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین نظرات دانشجویان از طریق پرسش‌نامه محقق‌ساخته ارزیابی شد. داده‌ها توسط آزمون‌های T استیودنت و تحلیل واریانس در نرم‌افزار SPSS 20 تحلیل شدند.

یافته‌ها: میانگین نمرات دانشجویان در آزمون حضوری و مجازی تفاوت معنی‌داری نداشت (05/0p>). آموزش مجازی از نظر دست‌یابی به اهداف آموزشی، محتوی، شیوه، توالی و نوع مطلب و آزمون، مطلوب بود و بین تناسب محتوای درس و اهداف آموزش مجازی، با تعداد اشتباهات دانشجو در آزمون پایانی ارتباط معنی‌داری وجود نداشت. تسلط و مهارت دانشجو به کامپیوتر با موفقیت کار با سامانه آموزش مجازی و نمرات آزمون کامپیوتری رابطه معنی‌داری داشت (001/0=p).

نتیجه‌گیری: دو روش آموزش مجازی (الکترونیک) و حضوری (سخنرانی) بر میزان یادگیری دانشجویان تاثیر نسبتاً یکسانی دارند.

واژه‌های کلیدی: آموزش ترکیبی، آموزش مبتنی بر رایانه و شبکه، آموزش مجازی، رایانه، شیوه سنتی
متن کامل [PDF 481 kb]   (2836 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (5153 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1394/5/30 | پذیرش: 1394/7/17 | انتشار: 1394/7/18
فهرست منابع
1. Jalili A, Abasi M. Information and communication technology in education in other countries. Tehran: Proceedings of the Conference of ICT; 2004.
2. Zandi S, Abedi D, Changiz T, Yousefi AR, Yamani N, Kabiri P. Electronic learning as a new educational technology and its integration in medical education curricula. Iran J Med Educ. 2004;4(1):61-70. [Persian] [Homepage]
3. Thurmond VA. Defining interaction and strategies to enhance interactions in Web-based courses. Nurs Educ. 2003;28(5):237-41. [PubMed]
4. Choi H. A problem-based learning trial on the Internet involving undergraduate nursing students. J Nurs Educ. 2003;42(8):359-63. [PubMed]
5. Peydaie M. Analysis of the effectiveness of e-learning. Tehran: Allame Tabatabaie University; 2003. [Persian]
6. Frith KH, Kee CC. The effect of communication on nursing student outcomes in a Web-based course. J Nurs Educ. 2003;42(8):350-8. [PubMed]
7. Shea P, Pickett A, Sauli C. Increasing sccess to higher education: a study of the diffusion of online teaching among 913 college faculty. Int Rev Res Open Distance Learn. 2005;6(2):1-27. [Homepage]
8. Hewitt-Taylor J. Facilitating distance learning in nurse education. Nurse Educ Pract. 2003;3(1):23-9. [PubMed]
9. Maleki H. Curriculum (action). 5th edition. Tehran: School Publishing, printing; 2000. p. 296.
10. Buckley KM. Evaluation of classroom-based, Web-enhanced, and Web-based distance learning nutrition courses for undergraduate nursing. J Nurs Educ. 2003;42(8):367-70. [PubMed]
11. Olfaghari M, Sarmadi M, Negarandeh R, Zandi B, Ahmadi F. Satisfaction of student and faculty members with implementing Blended-E-Learning. Iran J Nurs Res. 2009;3(11):99-109. [Persian] [Homepage]
12. Bahadorani M, Yousefy A, Changiz T. The effectiveness of three methods of teaching medline to medical students: Online, face to face and combined educational methods. Iran J Med Educ. 2006;6(2):35-43. [Persian] [Homepage]
13. Keshavarz L. The role of media in teaching physical education soccer distance learning system. Harakat. 2003;16(16):25-37. [Persian] [Homepage]
14. Liaw ST, Gray K. Clinical health informatics education for a 21st Century World. Stud Health Technol Inf. 2010;151:479-91. [PubMed]
15. Einarson E, Moen A, Kolberg R, Flingtorp G, Linnerud E. Interactive eLearning - a safe place to practice. Stud Health Technol Inform. 2009;146: 841. [PubMed]
16. Casimiro L, MacDonald CJ, Thompson TL, Stodel EJ. Grounding theories of W(e)Learn: A framework for online interprofessional education. J Interprof Care. 2009;23(4):390-400. [PubMed]
17. Gerkin KL, Taylor TH, Weatherby FM. The perception of learning and satisfaction of nurses in the online environment. J Nurses Staff Dev. 2009;25(1):E8-13. [PubMed]
18. Choules AP. The use of elearning in medical education: a review of the current situation. Postgrad Med J. 2007;83(978):212-26. [PubMed]
19. Jossif A, Pattichis CS, Kyriakides M, Pitsillides A, Kyriacou E, Dikaiakos M. Selected eHealth applications in Cyprus from the training perspective. Method Inf Med. 2007;46(1): 84-9. [PubMed]
20. Zajaczek JE, Götz F, Kupka T, Behrends M, Haubitz B, Donnerstag F, et al. eLearning in education and advanced training in neuroradiology: introduction of a web-based teaching and learning application. Neuroradiology. 2006;48(9):640-6. [PubMed]
21. Caporale V, Alessandrini B, Dalla Villa P, Del Papa S. Global perspectives on animal welfare: Europe. Rev Sci Tech. 2005;24(2): 567-77. [PubMed]
22. Docherty C, Hoy D, Topp H, Trinder K. eLearning techniques supporting problem based learning in clinical simulation. Int J Med Inform. 2005;74(7-8):527-33. [PubMed]
23. Leed C. Preparing for a software transition: How the VNA of Central Jersey cured its training ailments in record time. Home Healthc Nurse. 2005;23(1):50-2. [PubMed]
24. Wutoh R, Boren SA, Balas EA. eLearning: a review of Internet-based continuing medical education. J Contin Educ Health Prof. 2004;24(1):20-30. [PubMed]
25. Wright KE, Stewart J, Wright VH, Barker S. eLearning: Is there a place in athletic training education? J Athl Train. 2002;37(4 Suppl):S-208-S-212. [PubMed]
26. Stausberg J, Bilir H, Waydhas C, Ruchholtz S. Guideline validation in multiple trauma care through business process modeling. Stud Health Technol Inform. 2002;90:548-52. [PubMed]
27. Levesque DR, Kelly G. Meeting the challenge of continuing education with eLearning. Radiol Manag. 2002;24(2):40-3. [PubMed]
28. Romanov K, Kuusi T. Freeware eLearning Flash-ECG for learning electrocardiography. Med Teach. 2009;31(6):550-2. [PubMed]
29. Kldiashvili E, Schrader T. Implementation of telepathology in the republic of georgia. Telemed J E Health. 2009;15(5):479-83. [PubMed]
30. Wright CR. 5 Key barriers to educational technology adoption in the developing world. Educ Technol Debate; April 2014. Available from: http://goo.gl/lJ6Nsx [Homepage]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zeraati M, Zakipour M, Aghabararian N. Comparison of Lecture and Network-Based Educational Methods on Improving the Academic Performance of Students Mazandaran University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2015; 8 (4) :215-222
URL: http://edcbmj.ir/article-1-857-fa.html

زراعتی محسن، زکی پور مهدی، آقابراریان نبی اله. مقایسه تاثیر دو شیوه آموزش سخنرانی و مبتنی بر شبکه بر ارتقای عملکرد تحصیلی دانشجویان؛ دانشگاه علوم پزشکی مازندران. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (4) :215-222

URL: http://edcbmj.ir/article-1-857-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( مهر-آبان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645