[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 3، شماره 3 - ( پاييز 1389 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 131-127 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل پیش گویی کننده عملکرد تحصیلی در دانش آموختگان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان
زهرا تقربی 1، اسماعیل فخاریان ، فخرالسادات میرحسینی ، سیداصغر رسولی نژاد ، حسین اکبری ، حسین عاملی
1- ، tagharrobi_z@kaums.ac.ir
چکیده:   (23222 مشاهده)

  اهداف: شناسایی عوامل موثر بر وضعیت تحصیلی از اهمیت ویژه برخوردار است. با توجه به تناقضات موجود در ارتباط با عوامل تاثیرگذار, مطالعه‌ای با هدف شناسایی عوامل پیشگویی‌کننده وضعیت تحصیلی روی کلیه دانش‌آموختگان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد.

  روش­ها: در این مطالعه مقطعی کلیه 482 دانش‌آموخته کارشناسی پیوسته رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان از سال 1365 تا انتهای 1382 به‌صورت سرشماری انتخاب شدند. پرسش‌نامه‌ای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک, معیارهای پذیرش, پیشینه و وضعیت تحصیلی دانش‌آموخته مورد استفاده قرار گرفت. اطلاعات با استفاده از آزمون T مستقل و آنالیز رگرسیون خطی چندمتغیره به روش گام‌به‌گام تجزیه و تحلیل شد.

  یافته­ها: جنسیت مونث, استفاده از سهمیه مناطق, سن پایین‌تر در بدو ورود به دانشگاه و معدل دیپلم بالاتر بر عملکرد تحصیلی تاثیر مثبت داشتند (0001/0>p )؛ براساس نتایج آنالیز رگرسیون ، 1/27% واریانس مشاهده‌شده در وضعیت عملکرد تحصیلی توسط 4 متغیر معدل دیپلم, جنسیت, سابقه انتقال از دیگر دانشگاه‌ها و نوع سهمیه ورودی تبیین شد (72/38 F= ؛ 0001/0>p ) ؛ معدل دیپلم به تنهایی 4/22% واریانس را تبیین کرد.

نتیجه­گیری: مسئولان باید با توجه به نقش پیش‌گویی‌کنندگی پیشینه تحصیلی, معیارهای پذیرش و فاکتورهای دموگرافیک در عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری, در راستای بهبود عملکرد تحصیلی آنها برنامه‌ریزی و اقدام نمایند.
واژه‌های کلیدی: عملکرد تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، عوامل پیش‌گویی‌کننده، رشته پرستاری
متن کامل [PDF 413 kb]   (3554 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1389/6/10 | انتشار: 1389/7/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tagharrobi Z., Fakharian E., Mirhosseini F. S., Rasoulinejad S. A., Akbari H., Ameli H.. Predictors of academic performance in nursing alumni of Kashan University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2010; 3 (3) :127-131
URL: http://edcbmj.ir/article-1-88-fa.html

تقربی زهرا، فخاریان اسماعیل، میرحسینی فخرالسادات، رسولی نژاد سیداصغر، اکبری حسین، عاملی حسین. عوامل پیش گویی کننده عملکرد تحصیلی در دانش آموختگان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1389; 3 (3) :127-131

URL: http://edcbmj.ir/article-1-88-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 3 - ( پاييز 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645