اهداف: پرستاری، حرفهای کاربردی است و آموزش بالینی اساس برنامه آموزش را تشکیل میدهد. آموزش بالینی به لحاظ اهمیت قلب آموزش حرفهای شناخته میشود. این پژوهش بهمنظور تعیین وضعیت آموزش بالینی از دیدگاه مربیان و دانشجویان پرستاری انجام شد.
روشها: این پژوهش توصیفی- مقطعی در یکی از دانشگاههای علوم پزشکی تهران در سال 1387 انجام شد. مطالعه به روش سرشماری با گروه نمونهای شامل 59 دانشجوی پرستاری و 21 مربی پرستاری به انجام رسید. دادهها بهوسیله پرسشنامه 6قسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک و 5 حیطه مرتبط با وضعیت آموزش بالینی (اهداف و برنامه آموزشی، برخورد مربی با دانشجو در محیط بالین، محیط آموزشی و نظارت و ارزشیابی) جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری T مستقل، ANOVA و من- ویتنی انجام شد.
یافتهها: 9/52% واحدهای پژوهش وضعیت آموزش بالینی را در حد خوب و 7/45% در حد متوسط و 4/1% در حد ضعیف ارزیابی نمودند. به نظر 1/55% دانشجویان، وضعیت آموزش بالینی در حد متوسط، از نظر 85/42% در حد خوب و از نظر 04/2% در حد ضعیف بود. در مقابل، 19/76% مربیان این وضعیت را در حد خوب و 81/23% در حد متوسط ارزیابی نمودند. آزمون آماری من- ویتنی تفاوت دیدگاه دو گروه را معنیدار نشان داد (01/0>p). بین دیدگاه دانشجویان و مربیان در خصوص وضعیت آموزش بالینی در حیطههای اهداف و برنامه آموزش، مربی و نظارت و ارزشیابی تفاوت معنیداری وجود داشت (05/0>p).
نتیجهگیری: بین دیدگاه مربیان و دانشجویان در زمینه وضعیت آموزش بالینی پرستاری تفاوت وجود دارد.
Siavash Vahabi Y., Ebadi A., Rahmani R., Tavallaei A., Khatouni A. R., Tadrisi S. D., et al . Comparison of the status of clinical education in the views of nursing educators and students. Educ Strategy Med Sci 2011; 3 (4) :179-182 URL: http://edcbmj.ir/article-1-90-fa.html
سیاوش وهابی یدا...، عبادی عباس، رحمانی رمضان، تولائی عباس، خاتونی علیرضا، تدریسی سیدداود، و همکاران.. مقایسه وضعیت آموزش بالینی از دیدگاه مربیان و دانشجویان پرستاری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1389; 3 (4) :179-182