[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 5 - ( آذر-دی 1394 ) ::
جلد 8 شماره 5 صفحات 280-275 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر نرم‌افزار طراحی‌شده به شیوه نقشه مفهومی رایانه‌ای در محیط تلفن همراه بر میزان یادگیری دانشجویان پرستاری
نیر سلمانی 1، خدیجه دهقانی2 ، طاهره سلیمی2 ، ایمانه باقری3
1- گروه اطفال، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران ، n.salmani@sbmu.ac.ir
2- گروه اطفال، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
3- گروه داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
چکیده:   (7543 مشاهده)

اهداف: آموزش پرستاری برای حفظ روند رو به رشد خود باید از روش‌های نوین تدریس استفاده کند، به‌گونه­ای که روش‌های تدریس مدرسان پرستاری با جلوگیری از یادگیری سطحی دانشجویان، باعث ارتقای یادگیری معنی­دار شوند. یکی از راهبردهای آموزشی نوین که نقش مهمی در این زمینه دارد، روش نقشه مفهومی است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر کاربرد نرم‌افزار طراحی‌شده به‌شیوه نقشه مفهومی رایانه‌ای در محیط تلفن همراه بر میزان یادگیری دانشجویان پرستاری انجام شد.

مواد و روش‌ها: در این پژوهش نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون، 60 دانشجوی ترم 5 پرستاری نیم‌سال اول سال تحصیلی 95-1394 در دانشکده پرستاری میبد به‌عنوان گروه آزمون (30 نفر) و در دانشکده پرستاری شهید صدوقی یزد به‌عنوان گروه شاهد (30 نفر)، طی 4 هفته اول ترم، تحت آموزش با روش نقشه مفهومی رایانه­ای و نقشه مفهومی رایانه­ای در محیط تلفن همراه قرار گرفتند. برای جمع­آوری داده‌ها از آزمون محقق‌ساخته پیشرفت تحصیلی متشکل از دو قسمت دانش و یادگیری معنی‌دار استفاده شد. نتایج با استفاده از نرم‌افزار SPSS 21 و آزمون‌های T مستقل، T زوجی و فیشر مورد تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها‌: میانگین نمرات دانش و یادگیری معنی­دار در هر گروه، قبل و بعد از مداخله، به‌طور معنی‌داری افزایش یافت (05/0p<). روند تغییر نمرات سطح دانش بین دو گروه معنی­دار نبود (05/0p>)، ولی روند تغییر نمرات سطح یادگیری معنی‌دار بین دو گروه از نظر آماری معنی‌دار بود (05/0p<).

نتیجه‌گیری: ارایه محتوای درسی به‌شکل نقشه مفهومی در محیط تلفن همراه، تاثیر مثبتی بر یادگیری معنی‌دار دانشجویان پرستاری دارد.

واژه‌های کلیدی: نقشه مفهومی، تلفن همراه، یادگیری، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 457 kb]   (1975 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1819 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: کارکرد تکنولوژی در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1394/9/11 | پذیرش: 1394/9/29 | انتشار: 1394/11/6
فهرست منابع
1. Liyaghatdar MJ, Abedi MR, Jafari SE, Bahrami F. Comparison of the effect of teaching method teaching methods lecture and group discussion on academic achievement and communication skills of students. J Res Plan High Educ. 2004;10(3):29-55. [Persian] [File]
2. Badri Gargari R, Fathi Azar E. A comparison of the effect of the group problem based learning and traditional teaching on critical thinking of teacher students. Stud Educ Psychol. 2007;8(2):27-42. [Persian] [Homepage]
3. Rezayi Rad M, Falah E. The study of the effect cell phone in learning on motivation, self-awareness and educational developments of students in Arabic course. Res Curric Plan. 2015;11(16):1-13. [Persian] [File]
4. Aghakhani N, Sharifnia H, Eghtedar S, Torabizade C. The effect of concept mapping on the learning levels of students in taking the course of nursing care of patients with glandular diseases subject in urmia university of medical sciences, Iran. Jundishapur J Chronic Dis Care. 2015;4(2):283-7. [File]
5. Rahimikian F, Mirmolaei T, Samizadeh Z, Shirazi M, Mehran A. Evaluation of knowledge and practice of newly graduated midwives in normal vaginal delivery in Hospitals Affiliated to Tehran University of Medical Sciences. Iran J Med Educ. 2007;7(1):51-7. [Persian] [Homepage]
6. Heravi M, Jadid Milani M, Rejeh N. The effect of lecture and focus group teaching methods on nursing students\' learning in community health course . Iran J Med Edu. 2004;4(1):55-9. [Persian] [Homepage]
7. Masoumy M, Ebadi A, Daneshmandi M, Raisifar A. Concept mapping; modern teaching strategy in nursing education. Educ Strategy Med Sci. 2011;4(1):47-51. [Persian] [Homepage]
8. Ghanbari A, Paryad E, Ehsani M. The effectiveness of conceptual map teaching method on short and long term learning in nursing students. J Strides Dev Med Educ. 2011;7(2):112-8. [Persian] [Homepage]
9. Sarhangi F, Masumi M, Ebadi A, Seyyed Mazhari M, Rahmani A. Comparing the effect of lecture- and concept mapping based learning on cognitive learning levels. Iran J Crit Care Nurs. 2010;3(1):1-5. [Persian] [Homepage]
10. Amouzeshi Z, Mohsenizadeh M, Amouzeshi A. Effect of teaching nursing process using integrated method (concept map and advance organizer) on nursing students’ clinical learning. Future Med Educ J. 2015;5(1):68-71. [Homepage]
11. Ahmari Tehran H, Abedini Z, Kachooie A, Khoramirad A, Tabibi M. Comparison of the Effect of Lecture and Concept Mapping Methods on Students` Learning and Satisfaction. Iran J Med Educ. 2012;12(6):430-8. [Persian] [Homepage]
12. Sinatra-Wilhelm T. Nursing care plans versus concept maps in the enhancement of critical thinking skills in nursing stu‌dents enrolled in a baccalaureate nursing program. Creat Nurs. 2012;18(2):78-84. [PubMed]
13. Dong R, Yang X, Xing B, Zou Z, Zheng Z, Xie X, et al. Use of concept maps to promote electrocardiogram diagnosis learning in undergraduate medical students. Int J Clin Exp Med. 2015;8(5):7794-801. [PubMed]
14. Lujan HL, DiCarlo SE. Too much teaching, not enough learning: what is the solution?. Adv Physiol Educ. 2006;30(1):17-22. [PubMed]
15. Chen NS, Kinshuk, Wei CW, Chen HJ. Mining e-Learning domain concept map from academic articles. Comput Educ. 2008;50(3):1009-21. [Science Direct]
16. Saeedi A, Saif AA, Asadzadeh H, Ebrahimi Qavam S. Comparing effectiveness of methods of presentation and providing concept maps on reading comprehension. Euro J Exp Biolog . 2013;3(2):545-50. [File]
17. Pyab D, Mehdizadeh H, Eslam Panah M. The effect of using computer conceptual maps in increasing learning, recalling and educational progress motivation among students. Inf Commun Technol Educ Sci. 2012;2(2):115-39. [Homepage]
18. Soon L. E-Learning and m-learning: Challenges and barriers in distance education group assignment collaboration. Int J Mobil Blended Learn. 2011;3(30:43-58. [Homepage]
19. Zamani B, Babri H, Ghorbani S. strategies for the development of mobile learning through teaching - learning activities in medical education: Perspectives of medical students and IT professionals in Isfahan University of Medical Sciences. Iran J Med Educ . 2013;13(2):87-97. [Persian] [Homepage]
20. Albrecht UV1, Folta-Schoofs K, Behrends M, von Jan U. Effects of mobile augmented reality learning compared to textbook learning on medical students: randomized controlled pilot study. J Med Internet Res. 2013;15(8):e182. [PubMed]
21. Sayadi N, Rokhafroz D. Nursing students’ perspectives about a mobile software on nursing process for bedside use. Iran J Med Edu. 2013:12(12):975-81. [Persian] [Homepage]
22. Abel WM, Freeze M. Evaluation of concept mapping in an associate degree nursing program. J Nurs Educ. 2006;45(9):356-64. [PubMed]
23. Montazeri A, Ghanbari Khanghah A, Javadi N, Monajjemi F. The necessity of using conceptual maps in nursing. J Med Educ . 2007;9(2):38-44. [Persian] [File]
24. Hsu L, Hsieh SI. Concept maps as an assessment tool in a nursing course. J Prof Nurs. 2005;21(3):141-9. [PubMed]
25. Clayton LH. Concept mapping: An effective, active teaching-learning method. Nurs Educ Perspect. 2006;27(4):197-203. [PubMed]
26. McConatha D, Praul M, Lynch MJ. Mobile learning in higher education: An empirical assessment of a new educational tool. Turk Online J Educ Technol. 2008;7(3):15-21. [Homepage]
27. Papzan A, Sulaimany A. Comparing cell phone-based and traditional lecture-based teaching methods\' effects on agricultural students\' learning. Inf Commun Technol Educ Sciences. 2009;1(1):55-65. [Persian] [Homepage]
28. Enayati T, Yazdanpanah Nozari A, Behnamfar R, [Homepage]
29. Ghafari Hamedani SS. Cell phone applicability in providing educational content to students. Educ Strategy Med Sci . 2014;7(2):115-20. [Persian] [Science Direct]
30. Hwang GJ, Chang HF. A formative assessment mobile learning approach to improving the learning attitude and achievement of students. Comput Educ. 2011;56(4):1023-31. [Science Direct]
31. Liaw SS, Hatala M, Huang HM. Investigation acceptance toward mobile learning to assisst individual knowledge management based on activity theory approach. Compu Educ. 2010;54(2):446-56.
32. Sarani H, Aayati M. The impact of mobile phone using (SMS) on learning english vocabulary and the students attitude. Curric Plan Knowl Res Educ Sci. 2014;11(13):48-60. [Persian] [Homepage]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salmani N, Dehghani Kh, Salimi T, Bagheri I. Effect of Software Designed by Computer Conceptual Map Method in Mobile Environment on Learning Level of Nursing Students. Educ Strategy Med Sci 2015; 8 (5) :275-280
URL: http://edcbmj.ir/article-1-922-fa.html

سلمانی نیر، دهقانی خدیجه، سلیمی طاهره، باقری ایمانه. تاثیر نرم‌افزار طراحی‌شده به شیوه نقشه مفهومی رایانه‌ای در محیط تلفن همراه بر میزان یادگیری دانشجویان پرستاری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (5) :275-280

URL: http://edcbmj.ir/article-1-922-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 5 - ( آذر-دی 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645