[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 2 - ( خرداد - تیر 1395 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 162-156 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش سرمایه روان‌شناختی در فرسودگی تحصیلی دانشجویان
زیبا سلطانی1 ، سمانه صادق محبوب 2، رضا قاسمی جوبنه3 ، نجف یوسفی4
1- گروه مشاوره، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2- گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران ، samane_mahboob@yahoo.com
3- گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4- گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، تنکابن، ایران
چکیده:   (12927 مشاهده)

اهداف: فرسودگی تحصیلی در دانشجویان با کاهش عملکرد تحصیلی آنان همراه است. عوامل مختلف می توانند در فرسودگی تحصیلی تاثیرگذار باشند. سرمایه روانشناختی یکی از مفاهیم جدیدی است که در روانشناسی مثبت نگر مطرح شده است و می تواند در افزایش توانمندی افراد در جنبه های مختلف زندگی به خصوص در زمینه تحصیلی نقش مهمی داشته باشد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش سرمایه روانشناختی در فرسودگی تحصیلی دانشجویان بود.

ابراز و روش ها: این پژوهش از نوع همبستگی است که برای اجرای آن تعداد 396 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرکرد در سال تحصیلی 1394- 1393 به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه سرمایه روانشناختی و مقیاس فرسودگی تحصیلی پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تحلیل شدند.

یافته ها: نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین سرمایه روانشناختی (خودکارآمدی، تاب آوری، مثبت اندیشی، امید) و فرسودگی تحصیلی رابطه منفی و معنادار وجود دارد (01/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سرمایه روانشناختی می توانند به طور منفی و معنادار 25 درصد از واریانس فرسودگی تحصیلی در دانشجویان را پیش بینی نماید.

نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر نشانگر اهمیت سرمایه روانشناختی به عنوان یکی از مولفه های مهم روانشناسی مثبت نگر در کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان است. بنابراین ارائه آموزش هایی مبتنی بر سرمایه روانشناختی در محیط های آموزشی، منجر به کاهش کاهش فرسودگی تحصیلی و عملکرد بهتر تحصیلی در دانشجویان خواهد شد.

واژه‌های کلیدی: سرمایه روانشناختی، فرسودگی تحصیلی، دانشجو
متن کامل [PDF 676 kb]   (4598 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1411 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1395/2/28 | پذیرش: 1395/3/5 | انتشار: 1395/6/16
فهرست منابع
1. Sharififard F, Nourozi K, Hosseini MA, Asayesh H, Nourozi M. Related factors with academic burnout in nursing and paramedics students of Qom University of Medical Sciences in 2014. Journal of nursing education 2014; 3(3): 59- 68. [Persian] [Homepage]
2. Ishak W, Nikravesh R, Lederer S, Perry R, Ogunyemi D, Bernstein C. Burnout in medical students: a systematic review. Clin Teach. 2013; 10(4): 242-5. [PubMed]
3. Mohammadmoosa P, Taghi Z. relationship of academic burnout and self-regulated learning with academic performance of high school students. Curriculum planning knowledge & research educational science. 2013; 10(11): 11- 128. [Persian]
4. Dahlin M, Joneborg N, Runeson B. Performance-based self-esteem and burnout in a cross-sectional study of medical students. Med Teach. 2007; 29(1): 43-48. [PubMed]
5. Gomez H, Perez V, Parra P, Ortiz M, Matus B, McColl C, Torres A, Meyer K. Academic achievement, engagement and burnout among first year medical students. Rev Med Chil. 2015; 143(7): 930- 937.
6. Lin S, Huang Y. Life stress and academic burnout. Active Learning in Higher Education March. 2014; 15(1): 77-90. [Homepage]
7. Vanno V, Kaemkate W, Wongwanich S. Relationships between Academic Performances, Perceived Group Psychological Capital, and Positive Psychological Capital of Thai Undergraduate StudentS. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2014; 116: 3226–3230. [Science Direct]
8. Luthans F, Youssef CM. Emerging positive organizational behavior. J Manage. 2007; 3(3): 21 -39.
9. Luthans F, Jensen SM. Hope: A new positive strength for human resource development. Hum Resour Dev Rev. 2002; (3): 304-302.
10. Luthans F, Youssef CM, Avolio BJ. Psychological capital: Developing the Human Competitive edge. Oxford, UK: Sage, 2007.
11. Shi-chang D. The Relationship between Self-Efficacy, Academic Motivation and Procrastination among College Students of Engineering. Journal of Guizhou Normal College. 2012; 8(1): 1-8. [Homepage]
12. Ling-ping ZW, Kai F. Interaction among Middle School Students' Academic Self-Efficacy: Procrastination and Burnout. Journal of Xihua University. 2013; 2: 1-5.
13. Culbertson SS, Fullagar CJ, Mills MJ. Feeling good and doing great: the relationship between psychological capital and well-being. J Occup Health Psychol. 2010; 15(4):421-33. [PubMed]
14. Liao RX, Liu YH. The impact of structural empowerment and psychological capital on competence among Chinese baccalaureate nursing. Nurse Educ Today. 2016; 36:31-6. [PubMed]
15. Krejcie R, Morgan D. Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement. 1970; 30: 607-610. [Homepage]
16. Fatemeh Mousavi S, Shokri F. The Study of Stress & Academic Burnout in Predicting Academic Achievement in Students of Public Universities of Tehran City. 2015; 4(10): 59- 66. Rooyesh-e-Ravanshenasi. [Persian]
17. Khosroshahi J, Hashemi Nosratabad T, Babapour Kheirodin J. the relationship of psychological capital with social capital among students of Tabriz University. JRH. 2012; 2(1): 63- 71. [Persian]
18. Luthans B, Luthans K, Jensen S. The Impact of Business School Students’ Psychological Capital on Academic Performance. Journal of Education for Business. 2012; 87(5): 253- 259. [Homepage]
19. Noorodinvand M, shayyany M, sharifi H. the relationship of psychological capital (hope, optimism, rsileinct and self- efficacy) with the achievement goals and academic performance of the first year students. Curriculum planning knowledge & research educational science. 2014; 13(40): 61- 79. [Persian]
20. Lee SH, Jeon WT. The relationship between academic self-efficacy and academic burnout in medical students. Korean J Med Educ. 2015; 27(1):27-35 [PubMed]
21. Charkhabi M, Abarghuei M, Hayati D. The association of academic burnout with self-efficacy and quality of learning experience among Iranian students. Springerplus. 2013; 18(2): 677-85. [PubMed]
22. Garcia-Izquierdo M, RIos-Risquez I, Carrillo-García C Angeles Sabuco-Tebar E. The moderating role of resilience in the relationship between academic burnout and the perception of psychological health in nursing students. J. Educ. Psychol. 2015; 1: 1- 15. [Homepage]
23. Gurol M, Kerimgil S. Academic optimism. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2010; 9: 929–932/ [Homepage]
24. Singh I, Jha A. Anxiety, Optimism and Academic Achievement among Students of Private Medical and Engineering Colleges: A Comparative Study. J Educ Develop Psychol. 2013; 3(1): 1- 10. [Homepage]
25. Rand K, Martin A, Shea A. Hope, but not optimism, predicts academic performance of law students beyond previous academic achievement. J Res Pers. 2011; 45(6): 683–686.
26. Pour Jafari M, Khazaei K. The Structural Model of Academic Burnout Based on the Components Philosophical Mindedness in Female High School Students of Chalous City. Intl. Res. J. Appl. Basic. Sci. 2014; 3(3): 165-172. [File]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soltani Z, Sadegh mahboob S, Ghsemi jobaneh R, Yoosefi N. Role of psychological capital in academic burnout of Students. Educ Strategy Med Sci 2016; 9 (2) :156-162
URL: http://edcbmj.ir/article-1-989-fa.html

سلطانی زیبا، صادق محبوب سمانه، قاسمی جوبنه رضا، یوسفی نجف. نقش سرمایه روان‌شناختی در فرسودگی تحصیلی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (2) :156-162

URL: http://edcbmj.ir/article-1-989-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( خرداد - تیر 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645