1- دانشگاه آزاد اسلامی 2- دانشکده علوم انسانی، گروه علوم تربیتی دانشگاه اراک ، r-moradi@araku.ac.ir
چکیده: (1368 مشاهده)
مقدمه:داشتن مهارت های مناسب و صحیح مطالعه، گامی اساسی برای مداخلات آموزشی بخصوص در حوزه علوم پزشکی است پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش راهبردهای مطالعه بر میزان خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز انجام شد. روشها: روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون–پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان رشته دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال تحصیلی 98-97 تشکیل می دادند که به روش نمونه گیری تصادفی هدفمند تعداد 30 نفر انتخاب و در دوگروه 15 نفره آزمایش و کنترل قرار داده شدند. در این پژوهش به منظور اجرای مداخله، از پکیج آموزش مهارتهای مطالعه متولی (1392) و برای سنجش میزان خودکارآمدی از پرسشنامه خودکارآمدی موریس (2001) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده گردید. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد آموزش مهارت های مطالعه بر افزایش خودکارآمدی دانشجویان رشته دندانپزشکی در مولفههای اجتماعی، تحصیلی و هیجانی تاثیر معناداری دارد (0001/0=p). در نتیجه براساس نتایج بدست آمده می توان گفت استفاده از مهارتها و روشهای صحیح مطالعه می تواند در رشد خودکارآمدی دانشجویان تاثیرگذار باشد. نتیجهگیری:با توجه به اهمیت راهبردهای مطالعه برای دانشجویان رشته دندانپزشکی، برگزاری دورههای آموزشی در این خصوص می تواند در بهبود و اصلاح فرایند یادگیری و همچنین خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان مؤثر باشد.
Taheri Z, Moradi R. The Effectiveness of Study Strategies Training on Self -efficacy of University of Medical Sciences Students. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (5) :513-522 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2163-fa.html
طاهری زهرا، مرادی رحیم. اثربخشی آموزش راهبردهای مطالعه بر میزان خودکارآمدی دانشجویان دانشگاه علومپزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (5) :513-522