1- دانشگاه آزاد اسلامی 2- دانشگاه آزاد اسلامی ، yosefy650@yahoo.com 3- دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده: (1412 مشاهده)
چکیده مقدمه: اعضای هیئت علمی دانشگاه، از جمله عوامل مهم و تأثیرگذار ساختار آموزشعالی یک کشور را تشکیل میدهند. از این رو، توسعه و تکمیل اعضای هیئت علمی، به عنوان بخشی از مدیریت منابع انسانی در سطح دانشگاه نقش خاصی را در مدیریت دانشگاهها ایفا میکند. بالندگی اعضای هیئت علمی کلید ارتقای کیفیت آموزش عالی محسوب میشود. هدف این پژوهش تدوین الگوی بالندگی اعضای هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان بود. روش کار:ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ در ﭼﻬﺎرﭼﻮب رویﮑﺮد ﮐﯿﻔﯽ و ﺑﺎ ﺑﻪﮐﺎرﮔﯿﺮی روش نظریهی برپایه اﻧﺠﺎم پذیرفت. دادههای مورد با به کارگیری مصاحبههای نیمه ساختار یافته، با تأکید بر دو صفت دوشادوش بودن و پیچش حلزونی، در سه مرحلۀ کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی با استفاده از نرم افزار MAXQDA، جمع آوری و مورد تحلیل قرار گرفت. نمونهگیری به صورت هدفمند و نظری بود. برای بررسی اعتبار نظریهی بر پایه، در پژوهش حاضر از سه روش، بازبینی مشارکتکنندگان و مرور خبرگان غیر شرکتکننده در پژوهش و قابلیت ساخت پرسشنامه استفاده شد. یافته ها: براساس مصاحبههای انجام گرفته،650 کد یا مفهوم اولیه،92 مقوله فرعی و 14 مقوله اصلی استخراج گردید؛که مقوله های استخراجی در قالب الگوی پارادایمی تحلیل شد. نتیجه گیری: یافتهها نشان میدهد که مقولههای اساسی بالندگی در دانشگاه فرهنگیان مبتنی بر پیشایندها، فرایندها و برآیندها میباشد. پیشنهاد میشود سیاستگذران دانشگاهی در تئوری و عمل به این الگوی پارادیمی، دید سیستمی داشته باشند. چراکه، هر یک از این مقولهها، در برنامهریزی، سازماندهی و راهبری مطلوب بالندگی اعضای هیئت علمی مؤثر میباشند. کلید واژگان: بالندگی، اعضای هیئت علمی، دانشگاه فرهنگیان.
Seyyed Hatami S S, Namvar Y, Soleimani T, Zahed Babolan A. Faculty Members Development Model at Farhangian University with Grounded Theory Approach. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (2) :124-134 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2553-fa.html
سیدحاتمی سیدشهاب الدین، نامور یوسف، سلیمانی توران، زاهد بابلان عادل. الگوی بالندگی اعضای هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان با رویکرد مبتنی بر نظریهی برپایه. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (2) :124-134