[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 15، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1401 ) ::
جلد 15 شماره 1 صفحات 27-19 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی پیوند با مدرسه بر اساس خوش‎بینی تحصیلی و طرحواره‌های هیجانی
علیرضا مرآتی 1، عزت اله قدمپور2 ، حسنعلی ویسکرمی2
1- دانشگاه پیام نور ، alirezamerati60@yahoo.com
2- دانشگاه لرستان
چکیده:   (2663 مشاهده)
چکیده
مقدمه: رابطه دانش‌آموزان با مدرسه یکی از مهم‌ترین ابعاد تحصیلی است، متغیرهای متعددی میتوانند در این ارتباط دخیل باشند و آن را تحت تاثیر قرار دهند. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی پیوند با مدرسه بر اساس خوش‌بینی تحصیلی و طرحواره‌های هیجانی صورت گرفت.
روش‌: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن عبارت بودند از کلیه دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه شهر کنگاور در سال تحصیلی 99-1398. تعداد 200 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری، پرسشنامه‌های پیوند با مدرسه رضایی شریف و همکاران(1390)، پرسشنامه خوش بینی‌تحصیلی شیرر و کارور و پرسشنامه طرحواره‌های هیجانی لیهی بود. داده‌های بدست آمده با استفاده ازspss  نسخه 23 با روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج حاکی از آن بود که بین خوش‌بینی و طرحواره‌های هیجانی با پیوند با مدرسه دانش‌آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین 52 درصد از کل واریانس پیوند با مدرسه دانش‌آموزان بر اساس خوش‌بینی و طرحواره‌های هیجانی قابل پیش‌بینی می‌باشد.
نتیجهگیری: بر همین مبنا می‌توان متغیرهای پیش‌بین را از مولفه‌های مهم و کلیدی در رابطه و پیوند دانش‌آموزان با مدرسه به شمار آورد و آگاهی والدین و هم‌چنین معلمان از این مهم می‌تواند به تعمیق و تقویت پیوند با مدرسه دانشآموزان منجر شود.
واژه‌های کلیدی: کلید واژه‌ها: خوش‌بینی، طرحواره، هیجان، مدرسه، دانش‌آموز
متن کامل [PDF 948 kb]   (609 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: 1399/1/21 | پذیرش: 1400/2/2 | انتشار: 1401/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

merati A, ghadampour E. Predicting a school bonding based on academic optimism and emotional schemas. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (1) :19-27
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2570-fa.html

مرآتی علیرضا، قدمپور عزت اله، ویسکرمی حسنعلی. پیش‌بینی پیوند با مدرسه بر اساس خوش‎بینی تحصیلی و طرحواره‌های هیجانی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (1) :19-27

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2570-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645