1- دانشگاه پیام نور ، alirezamerati60@yahoo.com 2- دانشگاه لرستان
چکیده: (3135 مشاهده)
چکیده مقدمه: رابطه دانشآموزان با مدرسه یکی از مهمترین ابعاد تحصیلی است، متغیرهای متعددی میتوانند در این ارتباط دخیل باشند و آن را تحت تاثیر قرار دهند. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف پیشبینی پیوند با مدرسه بر اساس خوشبینی تحصیلی و طرحوارههای هیجانی صورت گرفت. روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن عبارت بودند از کلیه دانشآموزان مقطع دوم متوسطه شهر کنگاور در سال تحصیلی 99-1398. تعداد 200 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای پیوند با مدرسه رضایی شریف و همکاران(1390)، پرسشنامه خوش بینیتحصیلی شیرر و کارور و پرسشنامه طرحوارههای هیجانی لیهی بود. دادههای بدست آمده با استفاده ازspss نسخه 23 با روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج حاکی از آن بود که بین خوشبینی و طرحوارههای هیجانی با پیوند با مدرسه دانشآموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین 52 درصد از کل واریانس پیوند با مدرسه دانشآموزان بر اساس خوشبینی و طرحوارههای هیجانی قابل پیشبینی میباشد. نتیجهگیری: بر همین مبنا میتوان متغیرهای پیشبین را از مولفههای مهم و کلیدی در رابطه و پیوند دانشآموزان با مدرسه به شمار آورد و آگاهی والدین و همچنین معلمان از این مهم میتواند به تعمیق و تقویت پیوند با مدرسه دانشآموزان منجر شود.
merati A, ghadampour E. Predicting a school bonding based on academic optimism and emotional schemas. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (1) :19-27 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2570-fa.html
مرآتی علیرضا، قدمپور عزت اله، ویسکرمی حسنعلی. پیشبینی پیوند با مدرسه بر اساس خوشبینی تحصیلی و طرحوارههای هیجانی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (1) :19-27