[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 14، شماره 4 - ( مهر-آبان 1400 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 207-199 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین پدیدارشناسانه اصول برنامه درسی انفرادی شده با تاکید بر تجربه یادگیری شرکت کنندگان در کنکور سراسری
لیلاسادات خاتمی کیا 1، کورش فتحی واجارگاه2 ، رضوان حکیم زاده3 ، مسعود شریفی4
1- گروه علوم تربیتی، علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران ، lkhatamikia@gmail.com
2- گروه علوم تربیتی، علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
3- گروه علوم تربیتی، روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
4- گروه روانشناسی، علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
چکیده:   (1983 مشاهده)
مقدمه: برنامه درسی انفرادی­شده، بعد مهم و اساسی در هدایت تجارب یادگیری و کسب نتایج موفق در اررزشیابی­های آموزشی است. مطالعه حاضر با هدف شناسایی اصول این برنامه انجام شد، بدین منظور تجارب یادگیری دانش­آموختگانی که آزمون ورودی دانشگاه(کنکور سراسری) را تجربه کرده­اند، مورد بررسی قرار گرفت.
روش ها: در این مطالعه از روش کیفی از نوع پدیدارشناسی استفاده شده­است. شرکت­کنندگان این مطالعه، دانش­آموختگان دوره متوسطه دوم که در کنکور ۱۳۹۷ شرکت کرده­اند، بودند؛ و با نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. نمونه­گیری تا زمان رسیدن به مرحله اشباع، ادامه یافت و در نهایت به 18 نفر رسید. اطلاعات با استفاده از مصاحبه عمیق جمع­آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده­ها با نرم­افزار تحلیل داده­های کیفی مکس­کیودا و بر اساس روش 7 مرحله­ای کلایزی انجام گردید.
یافته­ ها: از نتایج این مطالعه اصول برنامه درسی انفرادی­شده استخراج شد. این اصول در قالب سه کد مفهومی اصلی: منابع شناختی، منابع روان­شناختی و منابع حمایتی؛ و 16 کد مفهومی فرعی دسته­بندی شدند. ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
نتیجه ­گیری: بر اساس یافته­ها، آن­چه از تجربه یادگیری دانش­آموزانی که در کنکور سراسری شرکت کرده­اند، درک می­شود؛ این است که منابع شناختی، منابع روان­شناختی و منابع حمایتی به عنوان اصول برنامه درسی انفرادی­شده، نتایج کنکور سراسری را تحت تأثیر قرار می­دهند.
واژه‌های کلیدی: اصول برنامه درسی انفرادی شده، تجربه یادگیری، دانش آموزان، کنکور سراسری
متن کامل [PDF 429 kb]   (708 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: 1398/10/10 | پذیرش: 1400/3/1 | انتشار: 1400/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khatamikia L, fathivajargah K, Hakimzadeh R, Sharifi M. Phenomenological Explanation of Individualized Curriculum Principles with Emphasis on the Learning Experience of Participants in University Entrance Exam. Educ Strategy Med Sci 2021; 14 (4) :199-207
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2471-fa.html

خاتمی کیا لیلاسادات، فتحی واجارگاه کورش، حکیم زاده رضوان، شریفی مسعود. تبیین پدیدارشناسانه اصول برنامه درسی انفرادی شده با تاکید بر تجربه یادگیری شرکت کنندگان در کنکور سراسری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (4) :199-207

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2471-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 4 - ( مهر-آبان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645