1- دانشگاه پیام نور اصفهان 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه ، vali.kazemi1988@gmail.com 3- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده: (486 مشاهده)
مقدمه: عوامل زیادی در بروز اختلالهای روانی دانشآموزان نقش دارند که ازجمله میتوان به فقدان مهارتهای تنظیم هیجانی اشاره کرد. بنابراین هدف مطالعه حاضر، بررسی تأثیر آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی متمرکز بر شفقت به خود جهت کاهش پریشانی روانشناختی دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه بود. روش ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر لنده استان کهگیلویه و بویراحمد در سال تحصیلی 97-1396 بود که از بین آنها 36 نفر بر حسب شرایط ورود به پژوهش با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون (18) و کنترل (18) گمارده شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس لاویبوند و لاویبوند (DASS-21) در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. مداخله آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی متمرکز بر شفقت به خود به مدت 9 جلسه نود دقیقهای به صورت هفتهای یک جلسه برای گروه آزمون اجرا شد اما گروه کنترل این مداخله را دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی متمرکز بر شفقت به خود بر افسردگی (001/0P<؛89/12=F)، اضطراب (000/0P<؛ 84/17=F) و استرس (002/0P<؛ 30/12=F) دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه تأثیر معنادار داشته است؛ بدین معنی که این آموزش باعث کاهش افسردگی، اضطراب و استرس دانشآموزان شده است. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای حاصل از پژوهش حاضر میتوان گفت که آموزش تنظیم هیجانی متمرکز بر شفقت به خود با بهرهگیری از مهارتهایی همچون آگاهی هیجانی، مشاهدهگری، تمرینات ذهنآگاهی و پرورش نگرشهای مشفقانه نسبت به خود میتواند بهعنوان روشی کارآمد در جهت بهبود پریشانی روانشناختی دانشآموزان در سطح مدارس به کار رود.
کاظمی س و, Salehi A, Kazemi rezaei S V. The Effect of Emotional Regulation Skills Training Based on Self-compassion on Reduce Psychological Distress in Female First High School Students. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (1) :10-20 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2639-fa.html
کاظمی اعظم، صالحی اعظم، کاظمی رضایی سید ولی، پیمان عادل. تاثیر آموزش مهارت های تنظیم هیجانی متمرکز بر شفقت به خود جهت کاهش پریشانی روان شناختی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (1) :10-20