[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 14، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1400 ) ::
جلد 14 شماره 6 صفحات 343-334 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل یابی تاثیر محیط یادگیری و توافق استاد- دانشجو بر هویت‌یابی حرفه‌ای دانشجویان رشته علوم پزشکی اردبیل
حسین تقوی 1، حجت لایق ، حسن باشکوه اجیرلو
1- ، Taqavi2004@yahoo.com
چکیده:   (943 مشاهده)

مقدمه: هویت‌یابی حرفه‏ای به عنوان یک فرایند اجتماعی در جهت تعریف فرد از خود و جامعه حرفه‏ای از فرد، متاثر از عوامل محیطی، فردی و نهادی متفاوتی است. مطالعه حاضر در این راستا با هدف شناسایی مدلی برای بررسی نقش محیط یادگیری و توافق استاد- دانشجو در پیش­بینی هویت‌یابی حرفه‌ای دانشجویان پزشکی انجام گرفت.

روش ها: این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده‌ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان علوم پزشکی اردبیل بود که با استفاده از جدول مورگان در نهایت به‌صورت تصادفی تعداد ۲۲۷ نفر به‌عنوان نمونه انتخاب و بررسی شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه‌های ارزیابی محیط یادگیری املا دی. تاکر و ملیسا کی. لوی، توافق استاد-دانشجوی ویلسون و رایان (۲۰۱۰) و منزلت هویت تحصیلی واز و ایزاکسیون (۲۰۰۸) استفاده شد و به‌منظور پاسخگویی به سؤالات تحقیق از آزمون‌های آماری تی، همبستگی و مدل‌سازی معادلات ساختاری در محیط LISREL   و  SPSS استفاده گردید.  

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که محیط یادگیری بر میزان توافق استاد-دانشجو و همچنین از طریق توافق استاد-دانشجو بر هویت‌یابی موفق حرفه‌ای دانشجویان تأثیر معنادار دارد و ۱۸۵/۰ تغییرات رفتار هویت‌یابی دانشجویان را تبیین می‌کند.

نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاضر تأثیر معنادار محیط یادگیری با نقش میانجی‌گری توافق استاد دانشجو بر هویت‌یابی حرفه‌ای دانشجویان علوم پزشکی را نشان داد. از این رو، محیط یادگیری از طریق ادراکات دانشجویان و نیز مشارکت دانشجویان بر هویت‌یابی موفق دانشجویان علوم پزشکی تأثیر معناداری دارد.

واژه‌های کلیدی: محیط یادگیری، توافق استاد-دانشجو، هویت‌یابی حرفه‌ای، دانشجویان علوم پزشکی
متن کامل [PDF 1620 kb]   (226 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1399/11/13 | پذیرش: 1400/3/16 | انتشار: 1400/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taqavi H, Layegh H, Bashokooh Ajirloo H. Modeling the impact of learning environment and professor-student rapport on professional identification of medical students. Educ Strategy Med Sci. 2022; 14 (6) :334-343
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2800-fa.html

تقوی حسین، لایق حجت، باشکوه اجیرلو حسن. مدل یابی تاثیر محیط یادگیری و توافق استاد- دانشجو بر هویت‌یابی حرفه‌ای دانشجویان رشته علوم پزشکی اردبیل. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (6) :343-334

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2800-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4414