1- دانشگاه ارومیه ، h.roshani10@yahoo.com 2- شهید بهشتی
چکیده: (1654 مشاهده)
مقدمه: یادگیری الکترونیکی پدیدهای است، که توجه دستاندرکاران آموزش عالی و محققان این حیطه را به خود جلب کرده است. هدف این پژوهش، شناسایی چالشها و عوامل بازدارنده طراحی برنامه درسی دوره آموزش مجازی دانشگاه شهید بهشتی در جارچوب عناصر نه گانه کلاین از نظر اعضای هیأت علمی است. روش ها: در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی پیمایشی استفاده شدهاست. جامعه آماری پژوهش شامل 48 نفر اعضای هیأت علمی آموزش مجازی دانشگاه شهید بهشتی است که 42 نفر با توجه به جدول مورگان و با روش تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. جهت تعیین روایی پرسشنامه از نظرات اساتید و کارشناسان حوزه استفاده شد و پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرانباخ 89/0 محاسبه گردید. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی(فراوانی، درصد، میانگین، انحرافاستاندارد) و آمار استنباطی(آزمون تی تک نمونهای و تی برای دو گروه مستقل، تحلیل واریانس یکراهه، آزمون تعقیبی توکی) استفاده شده است. یافته ها: یافتهها نشان داد از نظر اعضای هیأت علمی طراحی برنامه درسی آموزش مجازی با چالش اهداف(p=0/003)، محتوا (p=0/017)، فعالیتهای یادگیری(p<0/001)، راهبردهای یاددهی(p<0/001)،گروهبندی(p<0/001) و ارزشیابی(p<0/001) مواجه است. این نتایج با توجه به مقدار سطح معنیداری آنها که از 05/0 p< کمتر است با اطمینان 95 درصد معنیدار است. نتیجه گیری: طراحی برنامه درسی آموزش مجازی دانشگاه شهید بهشتی با چالشهایی روبروست. بنابراین بایستی با تدوین برنامه درسی جدید منطبق با اصول طراحی برنامه درسی چالشهای موجود را از بین برد.
roshanialibenesee H, fathi vajargah K, Khorasani A. Curriculum Design of Iran's Virtual Education System Based on Klein's Nine Model at Shahid Beheshti University in the 2013-2014 Academic Year; Obstacles and challenges. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (4) :309-318 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2778-fa.html
روشنی علی بنه سی حسن، فتحی واجارگاه کورش، خراسانی اباصلت. طراحی برنامه درسی نظام آموزش مجازی ایران براساس الگوی نه گانه کلاین در دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی 1392-1393؛ موانع و چالشها. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (4) :309-318