[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 4 - ( مهر - آبان 1395 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 276-266 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی علّی خود ناتوان‌سازی تحصیلی در دانشجویان
صبا حسنوندی 1، رقیه نوری پور لیاولی2 ، سمیرا سهیلی زاده3 ، پدیده امیرسیافی4 ، سیمین حسینیان5 ، محمدعلی جمشیدی6
1- گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی،دانشگاه الزهرا، تهران، ایران ، hasanvandi2010@yahoo.com
2- گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
3- گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشکاه شهید بهشتی، تهران، ایران
4- مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، ایران
5- گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی،دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
6- گروه روان شناسی سلامت، دانشگاه عدالت، تهران، ایران
چکیده:   (7108 مشاهده)

زمینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر آزمون متغیرهای مرتبط با خود ناتوان‌سازی تحصیلی در بین دانشجویان بود.

روش بررسی: جهت انجام پژوهش 305 نفر از دانشجویان (پسر 142، دختر 163)، با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای این تحقیق مقیاس ترس از ارزیابی منفی؛ پرسشنامه جهت‌گیری اهداف پیشرفت گرایش مدار، پرسشنامه جهت‌گیری اهداف پیشرفت اجتناب مدار، مقیاس ارزیابی هیجان پیشرفت تحصیلی، مقیاس تعهد تحصیلی، مقیاس فرسودگی تحصیلی، پرسشنامه خود ناتوان‌سازی تحصیلی بودند. به‌منظور آزمون الگوی روابط علی خود ناتوان‌سازی تحصیلی از روش مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار لیزرل نسخه 8 استفاده شد.

یافته‌ها: شاخص‌های پردازش الگوهای مفروض حاکی از آن بود که الگوی پیش‌بینی نشانگرهای مثبت بهزیستی از طریق ترس از ارزیابی منفی، اهداف پیشرفت، خود ناتوان‌سازی تحصیلی و هیجانات پیشرفت مثبت، و هیجانات پیشرفت منفی و الگوی پیش‌بینی نشانگرهای منفی بهزیستی دانشگاه از طریق ترس از ارزیابی منفی، اهداف پیشرفت، خود ناتوان‌سازی تحصیلی و هیجانات پیشرفت مثبت، با داده‌ها برازش قابل قبولی داشتند.

نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد مدل علی پیشنهادی روابط ساختاری خود ناتوان‌سازی تحصیلی توانایی لازم برای پیش‌بینی خود ناتوان‌سازی تحصیلی در بین دانشجویان را دارد.

واژه‌های کلیدی: خود ناتوان‌سازی تحصیلی، دانشجو، هدف، هیجان
متن کامل [PDF 1018 kb]   (2276 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1395/3/26 | پذیرش: 1395/10/10 | انتشار: 1395/10/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hassanvandi S, Nooripour R, Soheilizadeh S, Siafi P, Hosseinian S, Jamshidi M A. Pattern of Causal Relationships of Academic Self-handicapping of Students . Educ Strategy Med Sci 2016; 9 (4) :266-276
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1009-fa.html

حسنوندی صبا، نوری پور لیاولی رقیه، سهیلی زاده سمیرا، امیرسیافی پدیده، حسینیان سیمین، جمشیدی محمدعلی. الگوی علّی خود ناتوان‌سازی تحصیلی در دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (4) :266-276

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1009-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( مهر - آبان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645