1- گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه الزهرا، تهران، ایران ، hasanvandi2010@yahoo.com 2- گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران 3- گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکاه شهید بهشتی، تهران، ایران 4- مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، ایران 5- گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه الزهرا، تهران، ایران 6- گروه روان شناسی سلامت، دانشگاه عدالت، تهران، ایران
چکیده: (7509 مشاهده)
زمینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر آزمون متغیرهای مرتبط با خود ناتوانسازی تحصیلی در بین دانشجویان بود.
روش بررسی: جهت انجام پژوهش 305 نفر از دانشجویان (پسر 142، دختر 163)، با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای این تحقیق مقیاس ترس از ارزیابی منفی؛ پرسشنامه جهتگیری اهداف پیشرفت گرایش مدار، پرسشنامه جهتگیری اهداف پیشرفت اجتناب مدار، مقیاس ارزیابی هیجان پیشرفت تحصیلی، مقیاس تعهد تحصیلی، مقیاس فرسودگی تحصیلی، پرسشنامه خود ناتوانسازی تحصیلی بودند. بهمنظور آزمون الگوی روابط علی خود ناتوانسازی تحصیلی از روش مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل نسخه 8 استفاده شد.
یافتهها: شاخصهای پردازش الگوهای مفروض حاکی از آن بود که الگوی پیشبینی نشانگرهای مثبت بهزیستی از طریق ترس از ارزیابی منفی، اهداف پیشرفت، خود ناتوانسازی تحصیلی و هیجانات پیشرفت مثبت، و هیجانات پیشرفت منفی و الگوی پیشبینی نشانگرهای منفی بهزیستی دانشگاه از طریق ترس از ارزیابی منفی، اهداف پیشرفت، خود ناتوانسازی تحصیلی و هیجانات پیشرفت مثبت، با دادهها برازش قابل قبولی داشتند.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد مدل علی پیشنهادی روابط ساختاری خود ناتوانسازی تحصیلی توانایی لازم برای پیشبینی خود ناتوانسازی تحصیلی در بین دانشجویان را دارد.
Hassanvandi S, Nooripour R, Soheilizadeh S, Siafi P, Hosseinian S, Jamshidi M A. Pattern of Causal Relationships of Academic Self-handicapping of Students . Educ Strategy Med Sci 2016; 9 (4) :266-276 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1009-fa.html
حسنوندی صبا، نوری پور لیاولی رقیه، سهیلی زاده سمیرا، امیرسیافی پدیده، حسینیان سیمین، جمشیدی محمدعلی. الگوی علّی خود ناتوانسازی تحصیلی در دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (4) :266-276