[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 4 - ( مهر - آبان 1395 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 327-315 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی مدیریت‌دانش با تأکید بر خلاقیت و بهسازی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های مجری آموزش از دور
ثنا صفری1 ، مظفر شریف زاده 2، محمدرضا سرمدی1 ، مهران فرج اللهی1
1- گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، sharifzad2007@yahoo.com
چکیده:   (5761 مشاهده)

زمینه و اهداف: پژوهش حاضر به طراحی الگوی مدیریت دانش با تأکید بر خلاقیت و بهسازی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های مجری آموزش از دور می‌پردازد.

روش بررسی: پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و از نظر روش، ترکیبی از نوع کمی-کیفی بوده است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه اعضای ‌هیئت‌علمی دانشگاه‌های مجری آموزش از دور کشور شامل5101 نفر بوده است. روش نمونه‌گیری در مرحله کیفی به ‌صورت نمونه‌گیری هدفمند(غیر احتمالی)، شامل 12 نفر از خبرگان حوزه مدیریت و در مرحله کمی شامل نمونه‌گیری تصادفی شده است و تعداد نمونه بر اساس جدول مورگان 357 نفر می‌باشد. جهت گردآوری داده‌ها، از ابزار پرسشنامه غیر‌ساختارمند، نیمه‌ساختارمند و ساختارمند استفاده ‌شده است. برای بررسی اعتبار پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی استفاده ‌شده است. نرمال بودن دادهها با استفاده از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و برای تحلیل مسیر و بررسی برازش مدل از معادلات ساختاری با کاربرد(نرم­افزار AMOS) و برای تجزیه تحلیل داده‌ها، از نرم‌افزار Lisrel v8.80  استفاده‌ شده است.

یافته‌ها: وضعیت موجود مدیریت دانش، خلاقیت و بهسازی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های مجری آموزش از دور با توجه  به بالا بودن میانگین حاصل از میانگین معیار(عدد50)در تمام مؤلفه‌ها، در سطح مطلوبی قرار دارد و بین مدیریت دانش و خلاقیت و همچنین خلاقیت و بهسازی در جامعه آماری همبستگی معنادار مستقیم و قوی وجود دارد و درمجموع، از 4 شاخص مربوط به برازش مدل، می­توان با تسامح گفت مدل از برازندگی نسبتاً مناسبی برخوردار است.

نتیجه‌گیری: نیاز به خلاقیت و بهسازی مداوم فردی، حرفه‌ای و سازمانی اعضای هیأت علمی در دانش، مهارت و نگرش‌ها داریم و اگر این کار به ‌خوبی انجام شود می‌توانند به عناصر تغییر بسیار مناسبی در دانشگاه‌ها تبدیل شوند.

واژه‌های کلیدی: مدیریت دانش، خلاقیت، بهسازی اعضای هیئت‌علمی، آموزش از دور
متن کامل [PDF 1119 kb]   (2299 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: روش­‌های ارزشیابی در علوم پزشکی
دریافت: 1395/8/13 | پذیرش: 1395/10/25 | انتشار: 1395/10/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safari S, Sharifzadeh M, Sarmadi M R, Farajollahi M. Designing a Knowledge management model with an emphasis on Creativity and development of faculty members in universities executing distance Education. Educ Strategy Med Sci 2016; 9 (4) :315-327
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1092-fa.html

صفری ثنا، شریف زاده مظفر، سرمدی محمدرضا، فرج اللهی مهران. طراحی الگوی مدیریت‌دانش با تأکید بر خلاقیت و بهسازی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های مجری آموزش از دور. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (4) :315-327

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1092-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( مهر - آبان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645