1- دانشگاه آزاد زنجان ، AK_jalili@yahoo.com 2- گروه روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران 3- گروه روانشناسی، واحد آذربایجان، دانشگاه شهید مدنی، آذربایجان، ایران
چکیده: (4194 مشاهده)
مقدمه:این پژوهش با هدف بررسی رابطه بهره هوشی و فراشناخت با عملکرد تحصیلی با میانجی تفکر انتقادی انجام یافت. روش کار:برای انجام این پژوهش 300 نفرازدانش آموزان دبیرستانهای شهرخرمدره به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند (که بعد از حذف دادههای پرت 289 نفر بعنوان نمونه باقی ماند). برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای: ماتریسهای پیش رونده ریون (RPM)، باورهای فراشناختی ولز (۳۰-MCQ)، آزمون گرایش تفکر انتقادی کالیفرنیا (cctst) و شاخص معدل تحصیلی استفاده شد. یافتهها:پژوهشحاضرازنوعهمبستگی بود وتحلیلدادههابااستفاده ازضریبهمبستگیپیرسون،الگویابی معادلات ساختاری و آزمون بوت استراپ در دستور کامپیوتری ماکرو پریچر و هیز (AMOS-20)انجام شد. یافتهها نشان داد، مدل پیشنهادی معادلات ساختاری روابط بین متغیرهای مذکور، از برازش قابل قبولی برخوردار است. نتیجهگیری: نتیجه پژوهش مشخص نمود هوشبهر و فراشناخت هم به صورت مستقیم و هم بصورت غیر مستقیم از طریق تفکر انتقادی با عملکرد تحصیلی رابطه دارند.
jalili A, kheyrjoo E, hejazi M, ahmadi M S, rostami Y.
Investigating the Relationship between IQ and Metacognition and Academic Performance by Mediating Critical Thinking in Secondary School Students in Khoramdarrah
. Educ Strategy Med Sci 2019; 11 (6) :99-106 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1325-fa.html
جلیلی اکبر، خیر جو اسماعیل، حجازی مسعود، احمدی محمد سعید، رستمی یلدا. بررسی رابطه بهره هوشی و فراشناخت با عملکرد تحصیلی و میانجیگری تفکر انتقادی در دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر خرمدره. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (6) :99-106