[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 6 - ( 12-1397 ) ::
جلد 11 شماره 6 صفحات 106-99 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه بهره هوشی و فراشناخت با عملکرد تحصیلی و میانجیگری تفکر انتقادی در دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر خرمدره
اکبر جلیلی 1، اسماعیل خیر جو2 ، مسعود حجازی3 ، محمد سعید احمدی3 ، یلدا رستمی2
1- دانشگاه آزاد زنجان ، AK_jalili@yahoo.com
2- گروه روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
3- گروه روانشناسی، واحد آذربایجان، دانشگاه شهید مدنی، آذربایجان، ایران
چکیده:   (4194 مشاهده)
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی رابطه بهره هوشی و فراشناخت با عملکرد تحصیلی با میانجی تفکر انتقادی انجام یافت.
روش کار: برای انجام این پژوهش 300 نفرازدانش آموزان دبیرستانهای شهرخرمدره به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند (که بعد از حذف داده‌های پرت 289 نفر بعنوان نمونه باقی ماند). برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های: ماتریس‌های پیش رونده ریون (RPM)، باورهای فراشناختی ولز (۳۰-MCQ)، آزمون گرایش تفکر انتقادی کالیفرنیا (cctst) و شاخص معدل تحصیلی استفاده شد.
یافته‌ها: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود و تحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، الگویابی معادلات ساختاری و آزمون بوت استراپ در دستور کامپیوتری ماکرو پریچر و هیز (AMOS-20) انجام شد. یافته‌ها نشان داد، مدل پیشنهادی معادلات ساختاری روابط بین متغیرهای مذکور، از برازش قابل قبولی برخوردار است.
نتیجه‌گیری: نتیجه پژوهش مشخص نمود هوشبهر و فراشناخت هم به صورت مستقیم و هم بصورت غیر مستقیم از طریق تفکر انتقادی با عملکرد تحصیلی رابطه دارند.
واژه‌های کلیدی: بهره هوشی، فراشناخت، عملکرد تحصیلی، تفکر انتقادی.
متن کامل [PDF 1247 kb]   (1199 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: 1396/6/11 | پذیرش: 1397/9/10 | انتشار: 1397/11/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

jalili A, kheyrjoo E, hejazi M, ahmadi M S, rostami Y. Investigating the Relationship between IQ and Metacognition and Academic Performance by Mediating Critical Thinking in Secondary School Students in Khoramdarrah . Educ Strategy Med Sci 2019; 11 (6) :99-106
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1325-fa.html

جلیلی اکبر، خیر جو اسماعیل، حجازی مسعود، احمدی محمد سعید، رستمی یلدا. بررسی رابطه بهره هوشی و فراشناخت با عملکرد تحصیلی و میانجیگری تفکر انتقادی در دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر خرمدره. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (6) :99-106

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1325-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 6 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660