1- دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، zh.kardan@yahoo.com 2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران 3- گروه زیستشناسی (علوم اعصاب شناختی)، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده: (4003 مشاهده)
مقدمه: هدف از این مطالعه کمک به رشد استانداردها در رشته عصب-تربیت از نقطه نظر اساتید برجسته در حوزه علوم اعصاب، روانشناسی و علوم تربیتی و اسناد و مدارک موجود در این زمینه است. روش کار:در این پژوهش از روش کیفی از نوع نظریه زمینهای استفاده شده است. روشهای گردآوری اطلاعات شامل مصاحبه، اسناد و متون و پرسشنامه میباشد. شرکتکنندگان در مرحله اول پژوهش تعداد 13 نفر از افراد صاحب نظر در زمینه علوم اعصاب، روانشناسی و علوم تربیتی بودند. برای جمع آوری دادهها از مصاحبه نیمهسازمانیافته استفاده شد. همچنین آخرین یافتههای متخصصان در حوزه عصب-تربیت نیز به عنوان اطلاعات مکمل در قسمت بعدی پژوهش استفاده گردید. برای تحلیل مصاحبههای افراد صاحبنظر از روش Strauss and Corbin استفاده شد. یافتهها: نتیجه کدگذاری سه مرحلهای دادههای گردآوری شده، استخراج سه مقوله اصلی، یازده مقوله فرعی و سی و یک ویژگی یا مفهوم بود. نهایتاً شاخص سی وی آر لاشه چهارده اصل اساسی یادگیری را تأیید نمود. نتیجهگیری: در مجموع یافتههای تحلیل نشان میدهند که مطالعه و درک ساختار و عملکرد مغز در تفکر و عمل برنامه درسی گام بسیار مهمی در بهبود فرایند آموزش و یادگیری دانشآموزان است. علوم اعصاب اطلاعات بسیار ارزشمندی در مورد سیستم یادگیری مغز فراهم میکند که به ما اجازه میدهد تا تصمیمات آگاهانهتری در مورد برنامههای درسی بگیریم.
Determining the Learning Principles of Neuro-education Using Exploratory Study and Explaining its Educational Implications. Educ Strategy Med Sci 2019; 11 (6) :47-57 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1385-fa.html
کاردان حلوایی ژیلا، فتحی آذر اسکندر، ادیب یوسف، مهدیزاده فانید لیلا. تعیین اصول یادگیری مبتنی بر عصب - تربیت با استفاده از مطالعه اکتشافی و تبیین دلالتهای آموزشی آن. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (6) :47-57