1- بخش پروستودونتیکس، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران 2- بخش بیماریهای دهان و ماگزیلوفاسیال، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران ، mozaffari@kums.ac.ir 3- بخش اندودونتیکس، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران 4- بخش بیماریهای دهان و ماگزیلوفاسیال، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
چکیده: (4518 مشاهده)
مقدمه:در پژوهش حاضر با هدف دستیابی به راهکارهای کاهش شکاف میان آموزش تئوری و عملی، دیدگاه دانشجویان در مورد عوامل مؤثر بر این نقص آموزشی در دانشکده دندانپزشکی کرمانشاه در سال 1396 بررسی میشود. روش کار:پژوهش توصیفی- تحلیلی حاضر، دیدگاه 150 دانشجوی سال سوم، چهارم، پنجم و ششم دوره دکتری دندانپزشکی را با سرشماری ارزیابی کرد. سؤالات جمعیتشناختی پرسشنامه شامل جنس، سال تحصیلی، معدل و تجربه کار در بالین بود و سؤالات اصلی به عوامل مؤثر بر شکاف آموزش تئوری با عملی در سه بعد استاد، دانشجو و برنامهریزی آموزشی میپرداخت. یافتهها:52% از دانشجویان شرکت کننده در مطالعه حاضر، پسر بودند. بیشترین فراوانی معدل بین 14 تا 17 با 3/77% بود و 74% از دانشجویان سابقه کار در بالین را داشتند. دانشجویان شرکت کننده در مطالعه حاضر به عوامل مرتبط با استاد امتیاز 482/4±07/21، به عوامل مرتبط با دانشجو امتیاز 875/1±23/13 و به عوامل مرتبط با برنامهریزی آموزشی امتیاز 729/5±02/35 دادند. بررسی تأثیر متغیرهای جمعیت شناختی بر این دیدگاه نیز تنها بر حسب سالهای مختلف تحصیلی و در حیطه عوامل مربوط به استاد (002/0=P) و عوامل مربوط به برنامهریزی آموزشی (027/0=P) اختلاف آماری معنیداری را نشان داد. نتیجهگیری: با توجه به نظرات دانشجویان در اهمیت هر یک از عوامل مؤثر بر شکاف بین آموزش تئوری و عملی، اتخاذ راهکارهای مناسب در سه حیطه عوامل مربوط به دانشجو در مرحله اول، استاد و سپس برنامهریزی آموزشی در جهت حذف یا کاهش فاصله بین آموزش تئوری و عملی در رشته دندانپزشکی ضروری به نظر میرسد.
Jamshidy L, Mozaffari H, Sharifi R, Hamzeh H, Moradpoor H. Assessing Viewpoints of Dental Students about Factors Affecting Bridge the Gap between Theoretical Education and Practical Training in Kermanshah University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2019; 11 (6) :107-113 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1927-fa.html
جمشیدی لادن، مظفری حمید رضا، شریفی روح الله، حمزه حسین، مرادپور هدایت. بررسی دیدگاه دانشجویان در مورد عوامل مؤثر بر شکاف بین آموزشهای تئوری با عملی در دانشکده دندانپزشکی کرمانشاه. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (6) :107-113