[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 16، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1402 ) ::
جلد 16 شماره 1 صفحات 43-32 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر یادگیری پژوهش‌محور و ارائه الگوی مطلوب از دیدگاه اساتید و دانشجویان رشته‌ی پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب
محمدعلی مجلل 1، سینا اسدزاده2
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب ، mojallal.2006@yahoo.com
2- آموزش و پرورش
چکیده:   (568 مشاهده)

مقدمه: پژوهش به عنوان یکی از مهمترین منابع شناخت و آگاهی انسانها از دیرباز نقش مهمی در توسعه جوامع و سازمان‌ها داشته است. هدف کلی تحقیق حاضر شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر یادگیری پژوهش‌محور و ارائه الگوی مطلوب از دیدگاه اساتید و دانشجویان رشته‌ی پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب در سال تحصیلی 96-97 است.
روش کار: در این پژوهش، جامعه آماری تحقیق حاضر اساتید و دانشجویان رشته‌ی پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب می‌باشد که تعداد آنها 421 نفر است. حجم نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران 201 نفر برآورد و به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شده است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسشنامه محقق ساخته می‌باشد. در تحلیل این پژوهش از نرم‌افزارهای SPSS و Lisrel استفاده گردیده است.
نتایج حاصل از پایایی مقیاس و تحلیل عاملی اکتشافی نشان می­دهد که از 36 عامل اولیه شناسایی شده 34 عامل به عنوان عوامل مؤثر بر یادگیری پژوهش‌محور مشخص و در 4 دسته (روش تدریس، جو و فرهنگ محیط، محتوای درسی و تجهیزات و امکانات) دسته‌بندی گردیده است.عوامل موثر بر یادگیری پژوهش محور، شامل چهار دسته: عوامل مربوط به روش تدریس، عوامل مربوط به جو و فرهنگ محیط، عوامل مربوط به محتوای درسی، عوامل مربوط به تجهیزات و امکانات می‌باشد که هر دسته از عوامل مختلف تشکیل شده است. پس از شناسایی عوامل در نهایت الگوی مطلوب برای یادگیری پژوهش محور از دیدگاه اساتید و دانشجویان رشته‌ی پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب ارائه گردید.
واژه‌های کلیدی: یادگیری پژوهش‌محور، یادگیری، پژوهش.
متن کامل [PDF 541 kb]   (867 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: روش­‌های نوین تدریس در علوم پزشکی
دریافت: 1397/12/23 | پذیرش: 1398/2/17 | انتشار: 1402/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mojallal M A, asadzadeh S. Identifying and Ranking the Factors Affecting Researchers' Learning and Providing a Desirable Model from the Viewpoints of Professors and Nursing and Midwifery Students of Bonab Islamic Azad University. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (1) :32-43
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2034-fa.html

مجلل محمدعلی، اسدزاده سینا. شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر یادگیری پژوهش‌محور و ارائه الگوی مطلوب از دیدگاه اساتید و دانشجویان رشته‌ی پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (1) :32-43

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2034-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645