1- دانشگاه آزاد اسلامی ، fparhamnia@yahoo.com 2- دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده: (2665 مشاهده)
مقدمه:بررسی رفتار اطلاعیابی دانشجویان پرستاری در دروس زبان انگلیسی عمومی و تخصصی بسیار ضروری به نظر می رسد. از طرفی رفتار اطلاعیابی میتواند تحت تأثیر عوامل متعددی قرار گیرد. با این رویکرد، هدف اصلی این پژوهش، شناسایی موانع رفتار اطلاعیابی دانشجویان پرستاری در دروس زبان انگلیسی عمومی و تخصصی از دیدگاه اساتید بود. روشها:روش پژوهش حاضر کیفی و به روش تحلیل محتوا از نوع عرفی انجام شد. مشارکتکنندگان در این پژوهش شامل 7 نفر از اعضای هیأت علمی آموزش زبان انگلیسی بود که سابقه تدریس به دانشجویان پرستاری در شهر کرمانشاه را داشتند، بود. این پژوهش در سال 1398 انجام شد. روش نمونهگیری به صورت هدفمند صورت گرفت. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه بود که به روش مصاحبهی نیمه ساختار یافته انجام شد. یافتهها یافتههای این پژوهش نشان داد که در مجموع 143 واحد معنایی در 19 عامل و 3 مقوله اصلی بدست آمد. سه مقوله اصلی یعنی عوامل رفتاری، عوامل سازمانی و عوامل محیطی نقش اصلی را در موانع رفتار اطلاعیابی دانشجویان پرستاری در دروس زبان انگلیسی عمومی و زبان تخصصی از دیدگاه اساتید دارند. نتیجهگیری نتایج کلی نشان داد که عدم توجه به هر کدام از عوامل تأثیرگذار بر رفتار اطلاعیابی دانشجویان علوم پزشکی باعث خواهد شد که آنها تکیه صرف بر کتاب درسی داشته باشند، فقط به روخوانی و یا ترجمه متون تکیه کنند و از دسترسی به منابع عظیم اطلاعاتی که آنها را در یادگیری مهارتهای ارتباطی یاری میکنند باز بمانند. ضروری به نظر میرسد که توجه خاص به عوامل اشاره شده معطوف شود تا از رفتار اطلاعیابی دانشجویان به صورت بهینه بهره گرفته شود.
Parhamnia F, Farahian M. The Inhibitors to Information Seeking Behavior of Nursing Students in General English and ESP Courses from University Instructors’ Perspective: A Case Study. Educ Strategy Med Sci 2021; 14 (3) :120-129 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2294-fa.html
پرهام نیا فرشاد، فرهیان مجید. موانع رفتار اطلاعیابی دانشجویان پرستاری در دروس زبان انگلیسی عمومی و زبان تخصصی از دیدگاه اساتید: مطالعه کیفی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (3) :120-129