1- دانشگاه مراغه ، zhashemi1320@gmail.com 2- دانشگاه کردستان 3- دانشگاه تبریز
چکیده: (829 مشاهده)
چکیده مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تکنیکهای مبتنی بر کارکردهای اجرایی مغز بر سندرم شناختی- توجهی دانشآموزان مبتلا به اضطراب اجتماعی انجام شد. روش ها: جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر دبیرستانی استعداد درخشان در شهر مراغه بود که در سال تحصیلی 96-97 مشغول به تحصیل بودند. نمونه شامل 20 دانش آموز دارای اضطراب اجتماعی بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه اضطراب اجتماعیSPIN، مقیاس سندرم شناختی- توجهیCAS, 2009)) و پرسشنامه 30 سوالی فراشناخت برای نوجوانان(MCQ-A,2004) بود. مداخله فراشناختی با تاکید بر کارکردهای اجرایی مغز طی هفت جلسه 45 تا 60 دقیقهای و تکلیف منزل از طریق نرم افزار بهسازی حافظه فعال- روان تجهیز(1389) برای گروه آزمایش انجام شد. دادهها از طریق تحلیل کواریانس چند متغیری صورت گرفت. نتایج: نتایج بدست آمده نشان داد که بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری (05/0p< ) وجود دارد. این نتیجه نشان میدهد که مداخله فراشناختی بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان تاثیر معناداری داشته و اضطراب اجتماعی افراد را بهبود بخشیده است.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد درمان فراشناختی با تاکید بر کارکردهای اجرایی مغز، سندرم شناختی- توجهی را در دانشآموزان مبتلا به اضطراب اجتماعی کاهش می دهد. کلمات کلیدی: سندرم شناختی- توجهی، کارکرد اجرایی و اضطراب اجتماعی
hashemi Z, einy S, einy S. The Effectiveness of Brain-Based Executive Functioning Training on Cognitive-Attention Syndrome in Students with Social Anxiety. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (2) :122-130 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2394-fa.html
هاشمی زهره، عینی ساناز، شاهجویی تقی. اثربخشی آموزشهای مبتنی بر کارکردهای اجرایی مغز بر سندرم شناختی- توجهی دانش-آموزان مبتلا به اضطراب اجتماعی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (2) :122-130